Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Far som 17 åring og akkurat singel igjen...


Gjest gjest1992

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1992

hei

 

skal prøve å forklare dette enkelt:

 

jeg er en gutt som fyller 18 i april. hadde inntil i dag en dame som fylte 16 i januar i år.

 

hun hadde tatt en graviditetstest i dag tidlig, og den viste hun var gravid, så hun dro til lege for å kunne få dette bekreftet. det viste seg at hun virkelig var gravid.

 

senere på dagen sendte hu en melding hvor hun sa hun gjorde det slutt pga at hun ikke hadde følelser for meg lenger. men snakket tilfeldigvis med ei venninne av hun, og hun sa hun valgte å gjøre det slutt pga at hun ikke ville risikere at jeg ble fengslet, ettersom hun var under seksuell lavalder da hun ble gravid. hun fortalte også at hun fortsatt elsket meg like mye som før, men tenkte det var best å gjøre det slutt så jeg skulle slippe unna problemer. så jeg kommer ikke i noen fødselspapirer oppført som far til barnet heller noe, men lurer egentlig på når vi kan fortelle sannheten, og endre så jeg kommer i papirene oppført som far til barnet? regner med at det er noen år, ettersom saken må bli foreldet før det kan skje uten å risikere at jeg får problemer. noen som kan svare på dette her?

 

håper på fornuftige og ordentlige svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg tviler på at du risikerer fengsel for det dere har gjort.

2. pwnd!

3. Enten er hun bare dum, ellers bruker hun #2 som unnskyldning for å ditche deg.

4. Du er/blir ikke far som 17åring.

5. Hvorfor håper du på fornuftige og ordentlige svar når det du skriver og det du har gjort er langt fra fornuftig og ordentlig?

6. Hvis hun ble 16 i januar i år, å hun nettopp er blitt gravid tror jeg ikke det kan bevises at dere hadde secks før hun ble 16.

7. Les 2.

Lenke til kommentar

Hei, dette bør ikke løses på internett. Først og fremst,hun bør vurdere abort, eller, egentlig. Ta abort. Hun er alt for ung til å oppdra et barn, og det er ikke å oppdra et barn når man triller rundt på barnet etter skoletid mens foreldre eller besteforeldre passer på barnet på dagtid. Så bør dere løse dette skikkelig, ikke på den barnslige hollywood måten dere er i gang med. Så nå bør dere samle begges foreldre, og snakke om dette, og se hvordan dette kan løses på en best mulig måte. Dere er ikke i stand til å løse dette selv, denne situasjonen er svært alvorlig, og skal behandles skikkelig.

Lenke til kommentar

Kaldt og rent juridisk så har du ikke noe å frykte. Du vil iukke bli straffet da unntaksbestemmelsen vil bli brukt uansett. Nav vil uansett kreve at mor samarbeider med å finne barnefar, det vil si at de krever at hun oppgir navn. Så du vil uansett bli satt opp som far. NAV vil også kreve farskapstest, det vil si DNA test.

 

Når det er sagt, så vil jeg ikke kategorisk råde til abort slik som andre gjør. Det dere derimot må gjøre er at dere snakker sammen, og sammen med foreldrene deres. Det er ikke umulig å være ung og foreldre, mange som har klart dette. Det vil uansett bli en brå overgang der fokuset vil bli overflyttet fra dere til barnet.

 

Hvis hun dumpet deg som følge av å skåne deg, så vil jeg nok ikke tatt det så tungt. Som jeg nevnte snakk med henne om dette. Uansett hva hun velger å gjøre, så vil det bli en stor belastning for henne. Det er derfor viktig at hun har deg som støttespiller. Velger hun å få barnet, så bli med på alle undersøkelser osv. Uansett hvis dere vleger å få barnet, må nok ihvertfall mor regne med å bruke litt lenger tid på utdannelsen sin. Det er uansett viktig at dere begge får en utdannelse.

 

I starten er det ikke barneting som er den største utfordringen. Rent økonomisk så er ikke barn så dyre. Dere vil garantert få masse klær, utstyr kan kjøpes billig brukt. Det som derimot vil være den største utfordringen i starten er den påkjenningen å gå gravid, deretter er det at fokuset skifter som nevnt fra dere til ungen. Skal man noe, så må man alltid ta hensyn til ungen. Det er med andre ord ikke mulig lenger å "bare ta seg en tur til venner" eller "ut på byen". Når dere hadde en plan, så passer den kanskje ikke så bra lenger fordi det var noe i veien med babyen.

 

Som sagt, involver familie og støttegrupper/ foreldrerådgivning. Helsestasjonen kan garantert hjelpe dere med å kome i kontakt med noe av dette. Uansett så undersøk litt før dere tar en konklusjon. Uansett hva dere velger så vil det få innvirkning på dere begge.

Lenke til kommentar

Hun virker veldig umoden som ditcher deg uten å snakke med deg, men mistenker i grunn at hun bare bruker det her som en unnskyldning.

 

Blir nok ikke dømt for å ha hatt sex med henne, når man kan si at dere er jevnbyrdige i utvikling eller hva det heter.

Endret av ACD
Lenke til kommentar
hei

 

 

jeg er en gutt som fyller 18 i april. hadde inntil i dag en dame som fylte 16 i januar i år.

 

-----

 

....og hun sa hun valgte å gjøre det slutt pga at hun ikke ville risikere at jeg ble fengslet, ettersom hun var under seksuell lavalder da hun ble gravid......

 

Les denne førsteposten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774570

 

Dersom det stemmer, og det tror jeg nok det gjør, skal du ikke bekymre deg for denne biten.

Lenke til kommentar
Kaldt og rent juridisk så har du ikke noe å frykte. Du vil iukke bli straffet da unntaksbestemmelsen vil bli brukt uansett. Nav vil uansett kreve at mor samarbeider med å finne barnefar, det vil si at de krever at hun oppgir navn. Så du vil uansett bli satt opp som far. NAV vil også kreve farskapstest, det vil si DNA test.

Hva? Siden når kan NAV kreve DNA-test?

Sier du at om en jente som har 10-12 one-night-stands en måned, og blir gravid, kan tvinges av NAV til å oppgi alle navnene mot sin vilje, og alle mennene kan tvinges av NAV til å ta DNA-test? Høres meget urimelig ut i mine øyne.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat noe nytt at man har farskapstester, det har det vært i all tid. Pater est reglen i barneloven er over 2000 år gammel, til tross for at man har mye sikrere metoder i dagens samfunn.

 

Når man fikk teknologi til å sammenligne blodtyper, brukte man disse. I starten var det selvfølgelig bingo, selv på 90- tallet var det ofte tilfeldig hva en slik prøve gav utslag på.

 

Denne blodprøven ble vurdert opp mot en ganske intim utspørring av det kjønnslige livet til kvinnen og mannen. Med bakgrunn i beretningene regnet man ut hvor mange dager det gikk fra menstruasjon til unnfangelse osv.

 

Mange av disse utregningene og analysene var ganske spenstige. I en sak så ble flere dømt som fedre in solidum, en ble dømt som far til tross for at sjangsen var 1% osv. Var først ved DNA i 1988 (ble brukt utelukkende fra 1992) at farskapssakene ble sikre.

 

I ettertid har det som kjent vært en del saker der gjenlevende fedre har fått annullert farskapet som følge av DNA- prøver. Skjedde ved en lovendring i 2003.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...