Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lenge pusset dere tennene på deres barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klarer fortsatt ikke å pusse tenna hver dag.

 

Æsj ...

 

Foreldrene mine pusset tenna mine for meg frem til jeg var en.. Tja.. 5 år gammel. Etter det måtte jeg gjøre det selv, men med påskudd fra foreldrene mine. "Nå må du pusse tennene Rune!".

 

Pappa hadde en regel om at jeg måtte pusse dem i minst 2 minutter, mens mamma var fornøyd så lenge jeg pusset hele tannsettet.

 

Er nå 17 år og pusser tennene minst to ganger daglig (morgen og kveld) og gjerne flere om jeg har spist noe som kan gi veldig dårlig ånde (hvitløk) eller om jeg skal noe spesiellt. Pusser vel rundt en et til tre minutter hver gang nå, og før jeg pusser tennene på kvelden går jeg også over med tanntråd.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Så gøy med så mange svar så raskt! :) Havna i en liten diskusjon her om når det er normalt å slutte å pusse tennene for barna, og la dem ta over selv. Ser på nettet at det anbefales å følge dem til de er alt fra 8-10 år gamle, det er nok rom for variasjoner basert på barnets modenhet etc. her ja.

Lenke til kommentar
Det er ikke så farlig hvor lenge du pusser, så lenge du har gått over alle tennene. Hjelper lite å pusse i ti min, hvis du ikke tar med alle tennene :p

 

Det virker også mot sin hensikt å pusse for lenge. Man skal bare få vekk det ytterste laget med "dritt", etter det vil du bare slite ned tennene.

Lenke til kommentar

husker ikke når jeg begynte å pusse tenna selv. Men jeg skal pusse minst to ganger per dag. Det hender jeg pusser de en gang og det hender jeg pusser de 3 ganger. Det kommer an på. Om jeg er veldig trøtt om kvelden kan det være jeg glemmer det. Det samme gjelder morgenen. Men jeg er sint på meg selv i en god stund etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest gjest31

Det anbefales at voksne skal pusse tennene på barn til de er 8 år, da overvåke dem mens de pusser tennene selv til de er 10.

Tennene skal pusses i minst 2 minutter, helst 3, og barn over 6 kan gjerne bruke munnvask.

 

Du kan finne flere tips her:

Colgate

Lenke til kommentar

Da jeg ble sånn 6-7 år gammal ble det til at at jeg vekslet på å pusse tenderne selv eller å få de pusset av foreldrene mine. Etter en stund (ca 8 år) ble det vel til at jeg alltid pusset tennene mine selv. Etter noen år med det ble jeg litt mindre flink til å pusse tennene (kaldt bad!) så da fikk jeg mitt første og eneste hull. Nå pusser jeg som regel tennene hver dag, hender jeg glemmer det om kveldene ettersom klokken lett blir 2-3 før jeg legger meg og da er det ikke noe gøy å gå inn på det kalde badet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Guttungen min er nå 3 og han begynte vel såvidt å prøve seg med tannpussen selv for et halvt år siden. Vi bytter litt på - noen ganger får han prøve selv men de fleste gangene pusser vi for ham. Men, nå har han også begynt å gå inn på badet på ettermiddagene for å pusse tenna sine, tror han synes det er gøy når han gjør det selv....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...