Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lov å kjøpe bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bilen jeg har sett på er kjørt av voksne eiere, den koster 20.000, lite rust, og den har vært inne på service en gang i året.
Det sier "alle" som skal selge bilen sin.

 

Når (hvis) du drar for å hente bilen, sørg for å på forhånd orientere deg om hvor det finnes et naf-verktsed. Ta bilen med dit og la DE sjekke bilen for feil, rust og mangler.

 

FOr å si det sånn: er det rust på bærende struktur (ramma) eller at eksosen er blå og/eller at motoren "drikker" olje, så er det bare å glemme å kjøpe.

 

Fort gjort å ende opp med katta i sekken.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Som han over her sier, er det lurt og sjekke bilen nøye før du evt kjøper den :) Og husk for all del og sjekke om bilen er eu.godkjent og at det ikke er heftelser på den :)

 

Men ang foreldrene dine. Sett deg ned og regn ut hvor mye det faktisk vil koste deg og ha en bil. Også setter du opp et budsjett med hvor mye du kommer til og tjene, faste utgifter osv og beviser at du faktisk har råd til å ha en bil. (vil du ha hjelp er det bare å si fra) :)

 

 

Årsavgift: 2 790,-

Forsikring: Kan du finne ut her: Gjensidige eller Storebrand

Bensin: kommer jo ann på hvor mye du kjører :p

Vedlikehold/Reparasjoner:

På en 240 kan du gjøre mye selv hvis du kan og skru litt eller har kompiser som kan :) Men litt må du nok regne med uansett :)

 

 

Eller så kan du jo skaffe pengene på en annen måte, jobbe litt ved siden av skolen f.eks og gi f. i hva foreldrene dine sier og stikke og kjøpe en bil selv :p Men den løsningen her er vel kanskje ikke så smart med tanke på at foreldrene dine sikkert blir litt forbanna :roll:

Lenke til kommentar

Om foreldrene dine er urimelige eller ikke, det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg vet i mitt tilfelle, er jeg glad for at det ikke ble noe bilkjøp på meg. Det er utrolig dyrt og krever mye. Det er ikke som med kino kvelden du bare kan hoppe over hvis du har lite penger.

 

Jeg ville også hatt med meg foreldrene mine, spesielt i den alderen du er nå, ved et kjøp. Veldig greit å ha voksne til stede som kan ha et litt objektivt syn på sakene (du er nok litt blind av ønsket om å kjøpe bil)

 

Hvis dere har flere biler, vil jeg tro at det ikke er noe problem å bare låne dems når du har fått lappen (?). Jeg kan forstå det hvis de ikke vil låne de bort, men gjør de det. Har du ingen grunn til å ha bil.. Unødvendig utgift!

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Jeg skal sitte meg ned å regne på hva det vil koste, jeg sier ifra hvis jeg trenger hjelp. Glemte å nevne en viktig faktor, jeg går billinjen for øyeblikket. Merker at jeg ligger langt bak de fleste andre, fordi de netopp skrur mye på egne biler på fritiden. Vi er 10 stk som enda er under 18, og 8 av dem har allerede bil.

 

Har heller ikke sagt til foreldrene mine at jeg SKAL kjøpe den, har bare nevnt at jeg synes det hadde vært artig å dra å se på den. Så hvorfor de er så vrang forstår jeg ikke.

 

At jeg får låne bil av foreldrene mine er sikkert ikke noe problem, men synes ikke at de skal nekte meg å kjøpe bil fordi jeg får låne deres. Vi er 3 ungdommer i familien, så tviler på at jeg får låne bilen så mye. Og vil helst ha en bil jeg kan fikse og styre med selv.

 

Flere forslag tas imot med takk.

Endret av Clappy
Lenke til kommentar
Takker for gode svar. Jeg skal sitte meg ned å regne på hva det vil koste, jeg sier ifra hvis jeg trenger hjelp. Glemte å nevne en viktig faktor, jeg går billinjen for øyeblikket. Merker at jeg ligger langt bak de fleste andre, fordi de netopp skrur mye på egne biler på fritiden. Vi er 10 stk som enda er under 18, og 8 av dem har allerede bil.

 

Har heller ikke sagt til foreldrene mine at jeg SKAL kjøpe den, har bare nevnt at jeg synes det hadde vært artig å dra å se på den. Så hvorfor de er så vrang forstår jeg ikke.

 

At jeg får låne bil av foreldrene mine er sikkert ikke noe problem, men synes ikke at de skal nekte meg å kjøpe bil fordi jeg får låne deres. Vi er 3 ungdommer i familien, så tviler på at jeg får låne bilen så mye. Og vil helst ha en bil jeg kan fikse og styre med selv.

 

Flere forslag tas imot med takk.

 

Skjønner situasjonen din godt. Veldig deilig og befriende med en egen bil, ingen tvil om det. På en annen side skjønner jeg foreldrene dine også som vil at du skal spare pengene for å bruke de på noe mer "verdiholdende" enn en bil. Å kjøpe bilen er jo en ting, men alle utgiftene på en sånn gammel bil kommer rett og slett løpende..! Så skal du sikkert ha litt gromme felger, ny eksos osv. Da går pengene virkelig fort unna :p Regn litt på alle kostnadene og tenk på om det virkelig er verdt det :)

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Siden du går mekken er det jo ikke noe i veien for og kjøpe en billig bil det er endel feil med som du kan fikse selv :)

 

Og du kan jo prøve og bruke det at du begynner å henge etter på skolen fordi du ikke har en egen bil og øve deg på som argument for og få kjøpe bil ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Foreldrene dine er nok bare fornuftige, du vil takke de i fremtiden. Fikk en liten wibe av at du er en sånn som bare MÅTTE ha moped, for det var så kult, uten at du faktisk trengte den som transport. To år senere solgte du den med stort tap, kostnadene av mopedlappen var bortkastet og du skal nå ha bil.

 

Ugh.

Endret av Eoy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...