Gå til innhold

Starte for meg selv. AS, NUF eller ENK?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å starte for meg selv, hvor planen er å "leie ut" meg selv som utførende innen elektro.

 

Jeg har gode kontakter innenfor bransjen, og får stadig etterspørsel om dette. Jeg regner med å kunne ta mellom 500 og 700,- i timen, alt etter type oppdrag.

 

Mitt spørsmål er hvordan selskapsform lønner seg for et slikt selskap? Har prøvd å lese litt, men alt har jo fordeler og ulemper..

 

Noen som har noen erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva som lønner seg vil være alt etter korleis du skal drifte selskapet og kor stor risiko du er villig til å ta. Eit ENK er det forholdsvis enkelt å drive sidan det er få formelle krav som du må tilfredsstille. I tillegg vil overskudd være omtrent lik inntekt, så skattemessig er det litt enklare.

Den store ulempen med ENK er at dersom det går gale, og du ender opp med å være skuldig større pengekrav så ryker privatøkonomien også.

 

I eit AS vil du være ansatt i eit selskap som du er hovedeigar til. I tillegg til at AS'et har ein heilt separat økonomi frå deg privat, så gir det å være ansatt deg ein rekke fordelar og rettigheiter. Ulempen er at det er meir tungvindt å drive AS.

 

 

Så spørsmålet er kva og korleis du har tenkt å drive. Dersom du berre skal leige deg ut som konsulent mot timesbestaling så er nok ENK det beste. Men så fort du begynder å omgi deg med større beløp både ut og inn så vil også risikoen for at du pådrar deg eit betydelig økonomisk ansvar ovanfor ein part bli større.

Men på den andre sida så blir det mykje papirarbeid for lite utbytte dersom du startar eit AS med lav omsettning.

Lenke til kommentar

Kva som lønner seg vil være alt etter korleis du skal drifte selskapet og kor stor risiko du er villig til å ta. Eit ENK er det forholdsvis enkelt å drive sidan det er få formelle krav som du må tilfredsstille. I tillegg vil overskudd være omtrent lik inntekt, så skattemessig er det litt enklare.

Den store ulempen med ENK er at dersom det går gale, og du ender opp med å være skuldig større pengekrav så ryker privatøkonomien også.

 

I eit AS vil du være ansatt i eit selskap som du er hovedeigar til. I tillegg til at AS'et har ein heilt separat økonomi frå deg privat, så gir det å være ansatt deg ein rekke fordelar og rettigheiter. Ulempen er at det er meir tungvindt å drive AS.

 

 

Så spørsmålet er kva og korleis du har tenkt å drive. Dersom du berre skal leige deg ut som konsulent mot timesbestaling så er nok ENK det beste. Men så fort du begynder å omgi deg med større beløp både ut og inn så vil også risikoen for at du pådrar deg eit betydelig økonomisk ansvar ovanfor ein part bli større.

Men på den andre sida så blir det mykje papirarbeid for lite utbytte dersom du startar eit AS med lav omsettning.

 

Etter hva jeg har lest så blir man ganske kraftig beskattet i en ENK? Samtidig som man er avhengig av forsikringer i tilfelle sykdom.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva de snakker om som kan sette opp en omtrentlig skatteberegning for ENK? Blir litt forvirret når jeg leser på nettet :)

 

Hvis jeg f.eks fakturerer 600,- i snitt pr time, og 8 timer pr dag?

 

Utgifter vil være minimale, da jeg har alt verktøy klart, og det er lite slitasje på dette. Kjøring vil være omtrent 100 km om dagen, dette vil bli utført med el-bil.

Lenke til kommentar

Du skatter på samme måte som når du er ansatt, du må bare passe på dette selv og gjøre det i en stor bulk når skatteoppgjøret kommer, ikke litt per mnd. Hvor mye kan du beregne ut i fra skattekort o.l. Men jeg ville lagt av 33-40% for å slippe å sitte med skjegget i postkassen når tiden kom. 

 

Når det gjelder utgifter, så vil du i utgangspunktet at disse skal være så høye som mulig (teoretisk), men det er selvsagt begrenset hva du kan regne for utgifter. Utgiftene trekker du i fra inntektene før du beregner skatten. 

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Forutsatt 230 arbeidsdager i året (260 virkedager mandag-fredag minus 30 dager i ferie og røddager) vil du ha en brutto omsetning på 1 104 000 kr eks.mva. 

 

I et ENK vil bilen din måtte regnskapslignes når du kjører så mye. Det betyr at bilen din regnes som et driftsmiddel der du må trekke fra alle bilutgifter og redusere for privatbruksfordel, i stedet for bare å trekke fra en kilometersats. I et AS kan du betale deg selv statens kilometersatser i utgiftsgodtgjørelse (det vil si 4,20 kr/km eller til sammen eller 96 600,- kr pr år skatte- og trekkfritt), men du kan også velge å overdra bilen til aksjeselskapet og legge opp med firmabil (det blir da nesten det samme som regnskapsligning i et ENK, bortsett fra at du må betale lønnsskatt av firmabilfordelen). 

 

Generelt sett vil man gjennom et ENK bli løpende endelig beskattet for overskuddet av virksomheten. Du betaler skatt en gang, og ferdig med det. Man er også personlig ansvarlig for alt bedriften skylder og har ansvar for. I et AS blir man beskattet av overskuddet, men den endelige beskatningen skjer først ved uttak (gjennom lønn eller utbytte). Et AS innebærer også et vern mot personlig ansvar til en viss grad, men dette gjør seg ikke særlig gjeldende for små AS der eneeieren også ofte er eneste styremedlem (og derfor kan havne i styreansvar). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...