Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig etablert et enkeltmannsforetak som skal brukes til å drive en nettbutikk.

Foreløpig har jeg ikke publisert nettbutikken, og jeg har ikke fått inn inntekter av den grunn. 

Jeg har fått en bedriftskonto som skal brukes for å dra inn inntekter og betale regninger. 

 

Jeg har allerede fått noen regninger, og har betalt disse ved å overføre fra privatkonto til bedriftskonto;

Vil disse beløpene bli som inntekt/omsetning for bedriften, og vil det bety at disse beløpene må tas med når jeg skal regne overskudd, og videre betale skatt?

 

På samme måte, vil en overføring av beløp fra bedriftskonto til personlig konto bli ansett som en utgift?

Når og hvor skal jeg sende inn regnskap, har ikke regnskapsfører?

 

Det ble litt vel mange spørsmål, men setter pris på om noen tar seg litt tid til å svare meg. 

Takk på forhånd!

Endret av Superman1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, disse vil ikke sees på som inntekt/utgift. Dette er kapitalendringer. Når du overfører fra privatkonto til firmakonto føre du det som et innskudd fra eier. Når du fører penger fra firma til privatkonto er det et privatuttak. Kontoene er 2055 og 2060 eller bare 2060.

 

Når du skal levere regnskap avhenger egentlig av om du må registrere deg i merverdiavgiftsregisteret. Dette må du så fort omsetningen overstiger 50 000 i løpet av 12 måneder. Ellers må du føre regnskap før du leverer selvangivelse.

 

Egentlig virker det som om du har lite peiling, og en lang rekke spørsmål. Anbrfaler at du tar Skatteetatens kurs for nye næringsdrivende. Her finner du oversikt over hvor og når disse arrangeres, http://survey.euro.confirmit.com/wix/6/p1839584586.aspx.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/kurs-for-nye-naeringsdrivende/. Kursene er gratis.

 

Ellers er det regnskapsførere som gir veiledning knyttet til oppstart - selv om man ikke skal bruke de senere. Dog koster det noe. Jeg anbefaler dog å bruke regnskapsfører om man regner med at det blir noe omfang av virksomheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...