Gå til innhold

Betale meg selv lønn fra enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å kombinere næringsinntekt og lønn.  Dette for å få minstefradrag, men også for å ha rett til dagpenger ved arbeidsledighet.

 

Jeg forstår det slik at jeg ikke kan betale meg selv vanlig lønn, men er det andre måter å gjøre det på som er vanlig.

 

Ville det eventuelt våre praktisk mulig å få lønna skattemessig i 2015, men utgiftene til å betale den i 2016?

 

Er det andre strukturer jeg kan oppgradere til, som ikke medfører langvarige forpliktelser?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkeltmannsforetak vil uansett måte å gjøre det på ikke gi rett til dagpenger. Det er kun bortfall av lønnsinntekt fra ansettelsesforhold (oppsagt, konkurs etc) som gir rett til dette slik jeg forstår reglene. Du kan klar kombinere næringsinntekt og lønn, men det krever at du tar arbeid utenfor enkeltmannsforetaket.

 

Du har egentlig bare et alternativ, omdanne enkeltmannsforetaket til et AS. Da kan du bli vanlig lønnsmottaker og får minstefradrag - samt rett til dagpenger. Dog kan du i praksis først gjøre omdanningen etter 1.1.2016.

 

For et enkeltmannsforetak finnes ikke "begrepet" lønn. Skattemessig (forenklet) vil du skatte av forskjellen mellom inntekter og utgifter - så eneste måten å påvirke skatten på er å endre inntekt eller utgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...