Gå til innhold

Starte enkelpersonforetak


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å starte et enkelpersonfortak, ved siden av min heltidsstilling som Automatiker (ansatt i elektrikerfirma)

 

Formålet med foretaket vil da bli ulike småjobber jeg kommer til å utføre på kveldstid, helger og ferier. I første omgang vil disse jobbene dreie seg om oppussing av min fars butikk og noe skoging.

 

Grunnen til jeg ønsker å registrere meg, er muligheten til å kunne fakturere for den enkelte jobb jeg er ute på, enten det er over en lengre periode eller noe småtteri.

 

Jeg kan lite om regler og hvordan det er å drive ett enkelpersonsforetak, og om planen min i hele tatt lar seg gjøre slik jeg ønsker?

 

Om dette lar seg gjøre? Hvordan vil det fungere i praksis? Kan jeg bare sendte en regning for den enkelte jobb jeg har vært ute på, føre dette opp i ett regnskap i Excel?

 

Kan jeg opprette egen bankkonto for foretaket, eller må jeg bruke min private?

 

Sikker mange dumme spørsmål her, men setter pris på alle tips og råd rundt dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Planen høres helt ok ut (forutsatt at dette er ok for din arbeidsgiver. kommer an på om du gjør arbeid som ligner det du gjør for dem)

2. Registrer deg slik at du får Org nummer (Hvis du omsetter for over 50000 ila 12 måneder må du også inn i foretaksregisteret slik at du betaler MVA)

3. Fakturering må gjøres via et eller annet system. Enten ved å kjøpe blanketter og skrive manuelt, via regnskapssystem eller online løsninger (eks. sendregning.no har jeg brukt masse). 

4. Regnskap i Excel er helt ok, ingen krav til formatet (men denne delen er litt mer pes hvis du begynner med mva)

5. Anbefaler på det sterkeste å ha egen konto for å ha kontroll, men ikke lovpålagt

Lenke til kommentar

Du må legge på 25% som du skal betale til staten. Du gjør en jobb for 1000,- så fakturerer du 1250,- (men mva delen må være spesifisert på fakturaen).

 

Hvis du har omsetning under 1 million i året, så kan du søke om å betalte inn dette til staten bare én gang i året. Da trekker du fra mva utgifter du har hatt og betaler inn resten. Eks:

 

- Inntekt på 10000 + 2500 i mva.

- Du har hatt utgifter (som kan utgiftsføres på firmaet) på 750 (+250 i mva)

 

På slutten av året skal du betale inn: 2250,- til staten.

 

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Innberetning-av-mva/Merverdiavgiftsoppgjoret/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må legge på 25% som du skal betale til staten. Du gjør en jobb for 1000,- så fakturerer du 1250,- (men mva delen må være spesifisert på fakturaen).

 

Hvis du har omsetning under 1 million i året, så kan du søke om å betalte inn dette til staten bare én gang i året. Da trekker du fra mva utgifter du har hatt og betaler inn resten. Eks:

 

- Inntekt på 10000 + 2500 i mva.

- Du har hatt utgifter (som kan utgiftsføres på firmaet) på 750 (+250 i mva)

 

På slutten av året skal du betale inn: 2250,- til staten.

 

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Innberetning-av-mva/Merverdiavgiftsoppgjoret/

 

Takk igjen for informasjon.

 

Et par kjappe spørsmål til før jeg nå registrerer meg:

 

- Dersom jeg senere skulle ønske å starte en nettbutikk (noe jeg har tenkt litt på), kan jeg da bruke samme enkelpersonforetak? Eller bør bedriften ha et mer spesifikt satsingsområde?

 

- Og, når det kommer til navn. I og med at jeg ikke har noe konkret formål med virksomheten, og det må inneholde navn. Hvordan høres *etternavn* + multiservice ut? Første som slo meg da jeg begynte å tenke...

 

- Må det registrerte navnet være navnet på en eventuell nettbutikk? Eller kan jeg kalle nettbutikken noe annet?

Lenke til kommentar

- Dersom jeg senere skulle ønske å starte en nettbutikk (noe jeg har tenkt litt på), kan jeg da bruke samme enkelpersonforetak? Eller bør bedriften ha et mer spesifikt satsingsområde?


 


Kan godt bruke samme selskap


 


- Må det registrerte navnet være navnet på en eventuell nettbutikk? Eller kan jeg kalle nettbutikken noe annet?


 


Du kan kalle butikken noe annet (men navnet på selskapet ditt bør stå på nettsiden og kvitteringer)


  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...