Gå til innhold

Ang. enkeltmannsforetak - hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å drøye i det lengste med å registrere et enkeltmannsforetak - likevel, ting skal gå riktig for seg og jeg gjør det jeg må i følge loven.

 

-Hvor går grensen for når du må ha registrert et foretak/selskap?

f.eks en nettbutikk eller et nettsted som utfører tjenester - er det en grense for maks inntekt på dette før man må registrere?

 

-Hvilke fordeler og ulemper er det ved å registrere? (går ut i fra at det kun er ulemper)

 

-Andre ting man bør tenke på?

 

 

Takker for hjelp og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plikten til å registrere et enkeltpersonforetak i Enhetsregisteret er ikke en selvstendig plikt som sådan - den inntrer når man har registreringsplikt i et såkalt "tilknyttet register". For å vurdere om du har registreringsplikt må man se på registreringsvilkårene i de tilknyttede registrene. 

 

De mest vanlige er Foretaksregisteret, Mva-registeret, og Aa-registeret: 

 - Det skal registreres som enkeltpersonforetak i Foretaksregisteret hvis du har mer enn fem fast ansatte i hovedstilling, eller hvis du driver handel med varer du har kjøpt for videresalg

 - Det skal registreres som enkeltpersonforetak i Mva-registeret hvis du har merverdiavgiftspliktig omsetning og denne overstiger 50 000 kr i en tolvmånedersperiode

 - Alle som "er arbeidsgiver eller oppdragsgiver" skal registrere seg i Aa-registeret. Det vil si enhver som "benytter seg av arbeidstaker for utførelse av arbeid mot vederlag" og også "den som selv eller ved fullmektig utbetaler vederlag som skal innberettes til ligningsmyndighetene", jfr. Aa-registerforskriften § 3 nr. 1. Det vil si deg hvis du har ansatte, eller hvis du utbetaler honorar til frilansere. 

 

Det følger ingen plikter med å registrere et enkeltpersonforetak unntatt å holde registreringen oppdatert. Pliktene man vanligvis forbinder med å ha et enkeltpersonforetak følger av at man driver næringsvirksomhet, uavhengig av om virksomheten er registrert som et enkeltpersonforetak eller ikke. Fordelen med å registrere seg er imidlertid at man har et organisasjonsnummer, noe som for det første gjør at man oppfattes som mer seriøs (og er en indikasjon på at man driver "hvit" virksomhet) og for det andre er organisasjonsnummer et krav mange bedrifter stiller til sine handelspartnere (typisk fordi bokføringsforskriften krever at organisasjonsnummer skal angis på faktura). 

 

For eksempel er plikten til å føre løpende regnskap (bokføringsplikten) knyttet til plikten til å levere næringsoppgave etter ligningsloven (bokføringsloven § 2 annet ledd), og ligningsloven § 4-4 bestemmer at "skattyter som driver virksomhet eller utleie av fast eiendom" skal levere næringsoppgave. 

 

"Virksomhet" i denne sammenheng betyr at du for din egen regning og risiko driver en økonomisk aktivitet over noe tid som er egnet til å gå med overskudd. 

 

Alt under 50.000.- i omsettning i året blir annsett som hobbyvirksomhet.

 

Tøys. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slenger på en ulempe med enkeltmanns 

Kredittscore halveres pga risikoen. 

 

Dvs fremtidige lån og kredittrammer biter deg i baken

 

 

http://norskbedriftstjeneste.no/starte-bedrift2/?gclid=CjwKEAjw-IOwBRD1wrTC27fSjFISJABUDZ1787nrgEBMoDzkP54FGttO1e8lxESlG1hoY_mvkiK__BoCEQLw_wcB

Her snakker de også om retten til sykepenger bortfaller på enk

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om det er fysiske produkter eller tjeneste for eventuell registeringsplikt. Det er nemlig mva også på tjenester. Så uansett hva du selger, om det ikke er spesifikt unntatt, så fort du har omsetning på 50 % i en 12-måneders periode er du registeringspliktig.

 

Faktisk er det ikke bare ulemper med å opprette foretak, mange aktører vil ikke handle med personer etc som ikke er registert med et organisasjonsnummer. Jeg kjøper f.eks ikke tjenester av noen uten organisasjonsnummer.

 

Hadde du lest krikkert sitt glimrende svar mer nøye, så ville du sett at det faktisk ikke finnes noen argumenter for ikke å registere seg. Registeringen er gratis så lenge du ikke er pliktig til å registere deg i foretaksregisteret, jf krikkert sitt strekpunkt 1.

 

@War: Informasjonen som gis på den siden du linker til er langt fra korrekt, forhold når det gjelder sykepenger etc er langt mer komplisert enn dette. Man må faktisk beregne hva som lønner seg i hvert enkelt tilfelle. Dog kan man si at vil virksomheten gi grunnlag for mulig lønnsutbetaling på minst 350 - 450 000 i året, så vil AS jevnt over være fordelaktig om man som eier er ansatt. Men sykepenger faller ikke bort for enk, de er bare reduserte. Du kan også forsikre deg mot bortfallet.

 

Spørsmålet når det gjelder kredittscore og lånemuligheter er heller ikke slik at den halveres pga risikoen. Her også må man se på hvert enkelt tilfelle - etablering av AS med minimumskapital kan for eks medføre at man må gi personlig garanti for kreditter og lån i selskapet, hvor konsekvensen kan bli vel så stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok takk for gode svar folkens!

 

Jeg har trodd at det kostet gull og grønne skoger å registrere seg men da blander jeg muligens med et A/S?

 

Om det bare er å registrere seg, gratis, og ferdig med det - for så å få et org.nr. som er veldig positivt å kunne vise til, ja da vurderer jeg det sterkt.

 

Er ikke kommet skikkelig igang ennå så jeg har litt mer tid til å finne ut av ting :)

Lenke til kommentar

Det dukket igår opp et nytt spørsmål ang. dette temaet -

 

Enkeltmannsforetak vs A/S

 

En venn av meg som har drevet butikk i lang tid fortalte at "om noe skulle gå galt" er det smart å ha et A/S

 

- Om noen skulle bli skadet, enten dette gjelder direkte gjennom produktet som blir solgt eller av andre grunner hvor vedkommende velger å skylde på produktet.

Om vedkommende velger å saksøke "meg" og vinner frem i retten vil jeg risikere å miste absolutt alt jeg eier og har gjennom kun å ha opprettet et enkeltmannsforetak.

Har jeg opprettet et A/S derimot vil jeg kun kunne tape firmaet og alle verdiene det ev. inneholder - jeg personlig, min personlige økonomi utenfor firmaet vil ikke la seg affektere av en slik uheldig situasjon.

 

Kan noen bekrefte dette?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det med kredittscore er bare noe jeg ser i papirene. Kreditter jeg hadde ble redusert automatisk ol høsten etter ststen fikk nye tall.

Da mener jeg privatkreditten.

På kredittsjekker fikk jeg også dårligere score og var plutselig i en høy risiko-sone som kredittgivere hang seg opp i.

Og da hadde ikke selskapet engang generet eller lånt en krone.

Lenke til kommentar

Svaret er ikke fullt så enkelt.

 

Ved enkeltmannsforetak står man fullt og helt ansvarlig, men realiteten er at også ved AS så kan eier/styre saksøkes/bli gjort ansvarlig. Så AS trenger ikke å beskyttet deg som privatperson 100 %. F.eks kan det at man har unnlat å ha produktansvarsforsikring (noe man faktisk må ha unnlatt for å komme i denne situasjonen) oppfattes som en såpass grov forsømmelse at det aksepteres at eier saksøkes. Men et godt nok svar på dette krever en skikkelig juridisk gjennomgang.

 

Etter min mening er faktisk forsikring, risikoanalyser etc viktigere i forhold til "om noe skulle gå galt", og det uansett selskapsform. Dog anbefaler jeg i nær 95 % av tilfellene der folk skal drive næringsvirksomhet at man etablerer et AS, selv med merkostnadene. Kun ved virksomheter der man primært selger egen tid, f.eks advokat, coaching, konsulent etc og er lite påvirket av eksterne markedsforhold - kan ENK være helt greitt. Skal man selge produkter, tjenestes hvor det er markedsrisiko osv - så er AS eneste valget.

 

@ War:

 

Som privatperson er det din nåværende inntekt og potensiell inntekt framover som bestemmer kredittscore. Ved ENK er det ingen forskjell mellom privatkreditt og firmakreditt.  Så går man fra en bra lønnet jobb til usikker virksomhet - så vil kreditten påvirkes. Du skriver også at de ble redusert når det kom nye skattetall. Forskjellen på skattetallene forklarer trolig hele saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Varesalg er jo ett av de områdene hvor AS-formen er veldig kjekk å ha. Å gå på styre/daglig leder er ikke kurant, det er et vilkår at ledelsen/styremedlemmer har vært uaktsomme i utførelsen av sine verv. Å ikke kjøpe produktansvarsforsikring er åpenbart ikke i seg selv uaktsomt, og gir ikke grunnlag for styreansvar. Men hva som er forsvarlig egenkapital for et selskap vil jo variere ettersom hva potensielle tap knyttet til den typen tvister er, og brytes plikten til å ha forsvarlig egenkapital er veien til erstatning kort.

 

Countryman: Din venn har rett i hovedtrekkene, men som Bolson sier er det unntak. For bedrifter i "enkeltmannsforetak-størrelse" er det ikke alltid veldig mye å hente på AS-formen, spesielt dersom tjenestene som ytes bærer preg av personlig tjenesteyting: Da vil typisk uaktsomhet være vilkåret for å kreve erstatning uansett, og da er veien kort fra uaktsom utførelse av arbeidet til styreansvar (evt. ansvar for uaktsomt tilsyn fra daglig leder). Uansett er det slik at man må gjennom en mer knotete prosess med flere vilkår som må oppfylles hvis man skal rette kravet sitt mot styret i et aksjeselskap, enn om en kan rette samme krav mot deg som innehaver av enkeltmannsforetaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

@ War:

 

Som privatperson er det din nåværende inntekt og potensiell inntekt framover som bestemmer kredittscore. Ved ENK er det ingen forskjell mellom privatkreditt og firmakreditt.  Så går man fra en bra lønnet jobb til usikker virksomhet - så vil kreditten påvirkes. Du skriver også at de ble redusert når det kom nye skattetall. Forskjellen på skattetallene forklarer trolig hele saken.

Jeg opprettet bare på papiret, beholdt fast jobb og gikk opp i lønn der. 

 

http://www.nettavisen.no/na24/slik-blir-du-null-verdt/3370645.html

Lenke til kommentar

@War:

 

Jeg ser hva som angis her, personlig har jeg ikke opplevd noe av dette på min person. Jeg har ENK og A-rating - og den har ikke endret seg de siste 10 årene.

 

Og i ditt tilfelle er det faktisk gjort en kredittvurdering som er meget tvilsom, og om du ville forfulgt den ville du faktisk kunne  fått kredittvurderingsselskapet opp i trøbbel etter min mening.

 

Men alle handlinger som medfører økt risiko, det gjør etter min mening både etablering av ENK og i mange tilfeller også AS vil naturligvis påvirke kredittscore.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret er ikke fullt så enkelt.

 

Ved enkeltmannsforetak står man fullt og helt ansvarlig, men realiteten er at også ved AS så kan eier/styre saksøkes/bli gjort ansvarlig. Så AS trenger ikke å beskyttet deg som privatperson 100 %. F.eks kan det at man har unnlat å ha produktansvarsforsikring (noe man faktisk må ha unnlatt for å komme i denne situasjonen) oppfattes som en såpass grov forsømmelse at det aksepteres at eier saksøkes. Men et godt nok svar på dette krever en skikkelig juridisk gjennomgang.

 

Etter min mening er faktisk forsikring, risikoanalyser etc viktigere i forhold til "om noe skulle gå galt", og det uansett selskapsform. Dog anbefaler jeg i nær 95 % av tilfellene der folk skal drive næringsvirksomhet at man etablerer et AS, selv med merkostnadene. Kun ved virksomheter der man primært selger egen tid, f.eks advokat, coaching, konsulent etc og er lite påvirket av eksterne markedsforhold - kan ENK være helt greitt. Skal man selge produkter, tjenestes hvor det er markedsrisiko osv - så er AS eneste valget.

 

Huffamei, valget er vanskelig.

Siden jeg ikke selger et fysisk produkt og ikke er påvirket av eksterne markedsforhold tror jeg at jeg faller inn under de siste 5% du nevner over her.

 

Jeg skal drive online coaching, alt gjøres hjemmefra og jeg vil i prinsippet ikke ha en eneste ekstra utgift utover det jeg har idag.

 

Jeg synes A/S virker så stort og tungt i forhold til det jeg skal drive med..(?)

 

Har noen tilleggsspørsmål - setter stor pris på hjelpen jeg får

 

  1.  kan jeg med enkelhet føre et enkeltmannsforetak over til A/S ved en senere anledning?
  2. vil behovet for årsregnskap og revisor være like stort ved enk.m.f. som ved A/S?
  3. vil det påvirke hovedjobben min i form av forsinket skatteoppgjør el.l.?
  4. Har forstått at ved et A/S trenger jeg ikke tenke på skatting om jeg velger å ikke ta ut noen penger av firmaet. Naturligvis skatte av ev. overskudd den dagen jeg tar noe ut. Blir det det samme ved enk.m.f.? Altså at jeg ikke trenger å tenke på dette om planen bare er å la kontoen bygge seg opp?

Takk for knallgode svar @krikket, @Herr Brun, @Bolson og @Kjekset

Lenke til kommentar

  1. Ja, det kan du. Easy peasy.

     

  2. Ikke like nødvendig som ved et A/S. BRREG skriver: "Enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk". Det sier seg selv at hvis du begynner å tjene penger, så vil også behovet for en regnskapsfører være der for at det skal bli ført skikkelig.

     

  3. Ja, du får skatteoppgjøret ett par måneder etter "alle andre". Ola Nordmann får det i slutten på juni, mens du vil få det i august.

     

  4. Hvis du setter pengene rett i fond uten at de går gjennom noe mellomledd tror jeg det skal fungere på samme måte. Her må evt noen skyte meg om jeg tar feil.
Endret av kjekset
Lenke til kommentar

1) Ikke nødvendigvis. Ja, du kan overdra virksomheten til et AS enkelt nok, men skal du gjøre det skattefritt er det en hel del regler som må være oppfylt. 

 

2) Det kjekset sa. 

 

3) Ja. Du vil få skatteoppgjør et sted mellom august og oktober. 

 

4) Du har misforstått AS. Et AS skatter av overskuddet sitt hvert år (flatt 27 %), men du slipper å tenke på beskatning av utbytte (også 27 %) før du tar ut pengene. I et ENK er det ikke noe skille mellom overskudd og utbytte - alle pengene er dine penger - og du må derfor betale full skatt (27 % på overskudd pluss trygdeavgift pluss eventuell toppskatt) i det året overskuddet opptjenes. ENK beskattes altså med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Countryman:

 

Du har fått gode svar av @kjekset og @krikkert.

 

Men jeg skal gi deg link til noen artikler som faktisk bringer fram en del av de ulike momentene for og mot ENK og AS, https://www.sticos.no/portal/Portals/0/Magasinet/PDFer%20av%20magasinet/Sticos_magasinet_2012_3.pdf. Side 5 og utover. Selv om dette er publisert i 2012 - er det relevant også i dag.

 

Så ser jeg et par interessante forhold i dine spørsmål. Du har en hovedjobb, som du skal beholde en tid framover. Dersom hovedjobben din gir stor nok inntekt til å leve normalt av, så er det å danne AS eneste fornuftige valget så vidt jeg ser det. Det har med at overskuddet ditt fra ENK vil som @krikkert skriver bli skattet med 27 % + trygdeavgift (11,4 %) og eventuell toppskatt. Ved AS kun 27 % og ingen privat skatt så lenge du ikke tar ut utbytte. Dvs at er planen å bygge opp kapital for framtidig bruk vil du ha minst 11,4 % lavere skattekostnader (dog noe høyere driftskostnader). I realiteten forskyver du bare skatten, om du etter 4 år tar det ut som utbytte vil du måtte skatte omtrent tilsvarende som det du skattemessig har spart i AS-et.

 

Men dersom man ikke trenger pengene i dag, kan det uansett være fordelaktig å bygge seg opp større kapital ved å bruke AS, og den laverer skatten som er der. Da bygger du deg kanskje opp et større økonomisk handlingsrom. Skillet mellom AS og privatøkonomi gjør det også enklere å unngå at man faktisk bruker opp pengene underveis.

Lenke til kommentar

Takk igjen folkens, og takk for fin artikkel der :)

 

Jeg har stort sett inntrykk av at det tipses i retning A/S her, men jeg klarer ikke helt å se at det er det smarteste for meg i denne sammenheng - dvs jeg føler fremdeles at jeg faller innunder de siste 5% hvor enkeltmannsforetak er den beste løsningen.

 

Det ev. skattetapet kontra ved opprettelse av A/S vil fort bli spart inn på andre områder - slik som kostnadene av opprettelsen av A/S og revisorutgifter..

 

I den sammenheng er det verdt å nevne at den kommende inntekten vil være liten - målet er at den skal ekspandere ja, men det blir nok i fjern fremtid. Virksomheten min må ses på som en hobbyvirksomhet hvor mulighetene til "litt inntekt" er tilstede det første eller andre året, og jeg har ingen utgifter eller risiko pr. idag.

Jeg har heller ikke "behov" for den ev. inntekten fra foretaket - dette er noe som er gøy for meg, men jeg vil likevel registrere det lille som kommer inn for å kunne "gjøre ting riktig" i forhold til skatt osv..

I tillegg tenker jeg at når den dagen kommer hvor inntektene plutselig øker - da kan det være mer lønnsomt å hoppe over til A/S.

 

Det blir enkeltmannsforetak nå, så ser jeg hva som skjer fremover uten å ha satset for hardt i form av "unødvendig" aksjekapital og papirmølle-utgifter.

 

3) bare for å bekrefte dette svaret fra @Krikket - dette gjelder ENK, eller siktet du til et A/S? Selv kun ved ENK vil jeg få forsinket skatteoppgjør?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...