Gå til innhold

Etterfakturering av MVA


Anbefalte innlegg

Jeg har noen fakturaer der jeg må etterfakturere MVA. De utsendte fakturaene uten mva, er allerede betalt. Jeg har lest meg frem til at den beste måten å etterfakturere på, er å lage en kreditnota for hver av fakturene det gjelder, for så å sende ny faktura inkl. mva. Men her skurrer det litt for meg.

For eksempel, kunden har allerede betalt 800 kr på fakturaen uten mva. På kreditnotaen står det -800. Den nye fakturaen jeg lager, vil det jo stå 1000 kr som sluttsum, men kunden har jo allerede betalt 800...Det er bare der det skurrer, at det står 1000 på en faktura der det bare skal betales 200 kr...

 

Men det er kanskje riktig at det må være slik, og så gir jeg bare beskjed om at de kun skal betale MVA beløpet på fakturaen. Det er kanskje innlysende siden han får en kreditnota...ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vanligste situasjonen der man må etterfakturere merverdiavgift er når man passerer 50k-grensen uten å ha løpende kontroll på fakturaene - altså at man oppdager at man er avgiftspliktig et par fakturaer etter at man er blitt det. I slike tilfeller etterfakturerer man.

 

Litt avhengig av fakturaprogrammet kan du legge inn en kreditlinje på fakturaen som gir fradrag for "allerede betalt", slik at du trekker fra beløpet de allerede har betalt inn.

 

 

 

Hvorvidt du har privatrettslig adgang til å etterfakturere blir et annet spørsmål. For bedrifter med inngående fradragsrett er det sjelden et problem (de får fullt fradrag for inngående avgift uansett), men for bedrifter uten fradragsrett og forbrukere kan adgangen din til å etterfakturere være avskåret - avhengig av hvilken informasjon de har fått. Dette bør du ikke bekymre deg for med mindre du faktisk får innsigelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom opp i denne situasjonen selv for noen år siden. (Jeg hadde bomma på at 50k-grensa slo inn i "en 12-månedersperiode", og ikke "i løpet av året")

 

Jeg lagde bare en ny helt ny faktura kun for MVA-beløpet som manglet. Var i dialog med skatteetaten om dette, og fikk ikke inntrykk av at de hadde noe å utsette på denne måten å gjøre det på.

 

(Og hadde en fakturamottaker som var veldig grei å ha med å gjøre i dette tilfellet, det hjalp jo en del)

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke var tydelig nok.

 

Reglene sier klart og tydelig at man skal kreve MVA for den fakturaen som passerer 50 000 kr i omsetning over en periode på 12 mnd. MEN, man har ikke lov å fakturere for mva FØR man er registrert i mva-registeret. Derfor er man pålagt å etterfakturere for mva på de fakturaene som lages i mellomtiden, altså, fra og med den fakturaen som passerer 50 000 grensa og frem til man er registrert i mva registeret.

 

Jeg har 1 faktura på 800 kr som skal etterfaktureres, fakturaen er betalt. Skatteetaten anbefaler 2 metoder for dette:

  1. Leverandør kan utstede faktura uten merverdiavgift og ta forbehold om å etterfakturere mva. etter registrering. Etter registreringen utsteder leverandør en faktura på kun avgiften som inneholder en referanse til første faktura. Kopi av første faktura bør vedlegges.
  2. Leverandør utsteder faktura uten merverdiavgift og tar forbehold om å etterfakturere mva. etter registrering. Etter registrering utsteder leverandør kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert mva.

Jeg skal gå for metode 2 fordi det sies at det er enklest regnaskapsmessig for kunde og for meg/min regnskapsfører. Det skal altså utstedes en kreditnota...og ny faktura. Og da er altså spørsmålet, skal den nye fakturaen være på samme beløp som orginalfakturaen + mva.? Jeg tror svaret er ja siden jeg har laget kreditnota. Om noen kan bekrefte/avkrefte det hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar

Ja, bare krediter den første fakturaen og lag en ny med MVA. Samme beløp + MVA.

 

:)

Takk! :) Men du...siden det da står 1000 kr på den nye fakturaen...da må jeg vel bare presisere at de kun skal betale mva? Ellers risikerer jeg at de betaler meg 2 ganger :)

Endret av bærger
Lenke til kommentar

Går det ikke å kreditere den gamle fakturaen samtidig som du sender ut den nye?

 

Omtrent slik: antall pris mva sum

Vare X -1 -800 -800

Vare X 1 800 200 1000

Sum å betale: 200

 

Eller presisere tydelig at den nye fakturaen erstatter den første, og om den første allerede er betalt, så er det kun mellomlegget (momsen) som skal betales.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

På fakturaen som bikker 50 000, skriver du "Fakturert uten mva, mva vil bli etterfakturert så fort mva registrering er godkjent" eller noe i den duren.  Du fakturerer 2 000 uten mva.  

 

Når du blir registrert, lager du en kreditnota på 2 000, og en ny faktura på 2 000 + mva.  Differansen på kr 500 blir da å betale for kunden. 

 

Ovenfor forbrukere er det veldig vanskelig å etterfakturere mva, så hvis du selger til forbruker, krev 2 500 for varen/tjenesten (uten mva), så lager du kreditnota og ny faktura for 2 000 + mva, men da sender du ikke dette til kunden. Bare bruker det til egen bokføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg fikk i dag en faktura for etterbetaling av moms på en tjeneste jeg opprinnelig betalte for i 2013. Har man anledning til å kreve mva etterbetalt to år etter tjenesten ble levert og betalt?

 

Så vidt jeg forstår blir man mva-pliktig når man passerer 50.000 i omsetning i løpet av 12 mnd. Men hvis firmaet først nå i 2015 ble mva-pliktig, skal man vel ikke kreve inn moms på alt man har levert helt siden oppstart for mange år siden?

Lenke til kommentar

Jeg fikk i dag en faktura for etterbetaling av moms på en tjeneste jeg opprinnelig betalte for i 2013. Har man anledning til å kreve mva etterbetalt to år etter tjenesten ble levert og betalt?

 

Så vidt jeg forstår blir man mva-pliktig når man passerer 50.000 i omsetning i løpet av 12 mnd. Men hvis firmaet først nå i 2015 ble mva-pliktig, skal man vel ikke kreve inn moms på alt man har levert helt siden oppstart for mange år siden?

De kan bare kreve inn mva på det som var pver 50 000kr grensa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...