Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra det du skriver, er jo alt 1 det mest fornuftige. Det er vel også det billigste. Kos deg på Rhodos da!

Hehe, takk for det. Litt varmt for min smak, men flott for kroppen :-)

 

Ja, det er jo alternativ 1 jeg også holder en knapp på, men jeg er egentlig veldig interessert i argumentene i favør av dem som mener at man henter så mye mer ut av FF til denne fotograferingen. Nesten alltid er det FF som skal brukes til denne type fotografering, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke skjønner akkurat det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt for mye sol og for lite pils. Bringisen? ;)

 

Er enig med DataFMT at det enkleste er å gå for et godt MFT objektiv. Det er flere grunner til det.

 

Økonomi: Du trenger kun å kjøpe et objektiv.

Forenkling: Du har bare et system å forholde deg til.

Dynamikk: De beste landskapsbildene jeg har sett, er ikke så veldig krevende i forhold til dynamikk; så jeg tror at Olympus sensoren holder mål.

ISO: Er det et problem? Skal du ha skikkelig skarpe bilder, så må du vel bruke stativ.

 

Det eneste som kanskje kan være fristende, det er mer oppløsning. I det tilfellet tenker jeg at du må opp i minst 36Mpx for at det skal være noe vits; sansynligvis mer. Og da blir det fort fryktelig dyrt, og du må være ekstremt nøye med teknikken slik at du får utnyttet den oppløsningen du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt for mye sol og for lite pils. Bringisen? ;)

 

Er enig med DataFMT at det enkleste er å gå for et godt MFT objektiv. Det er flere grunner til det.

 

Økonomi: Du trenger kun å kjøpe et objektiv.

Forenkling: Du har bare et system å forholde deg til.

Dynamikk: De beste landskapsbildene jeg har sett, er ikke så veldig krevende i forhold til dynamikk; så jeg tror at Olympus sensoren holder mål.

ISO: Er det et problem? Skal du ha skikkelig skarpe bilder, så må du vel bruke stativ.

 

Det eneste som kanskje kan være fristende, det er mer oppløsning. I det tilfellet tenker jeg at du må opp i minst 36Mpx for at det skal være noe vits; sansynligvis mer. Og da blir det fort fryktelig dyrt, og du må være ekstremt nøye med teknikken slik at du får utnyttet den oppløsningen du har.

Hehe, litt tidlig med pils enda ?

Ja, som sagt opplever jeg dynamikken som bedre enn 5D MkIII på base ISO.

Og ja, så er det på base ISO og gjerne på stativ.

Oppløsning regner jeg med at 16Mp holder til A2.

Det er alltid greit å spare penger men akkurat Canon komboen ca er 8000,- dyrere. Med salg av ett MFT hus er jeg der.

Men er det verdt det i bildekvalitet er en annen sak.

Lenke til kommentar

Som nevnt over så vurderer jeg samyang fisheye, men har sett at olympus har en bodycao-fisheye på 9mm, som koster runt 600-700 ser det ut til, sva en tredjepart av prisen, og den er også mindre, men er jo bare f8, og mindre god optisk. Hvor mye verre er det enn samyangen tror dere? Fisheye er jo et veldig spesielt objektiv, kan jo være noe å teste en billigere variant, samtidig er jo ikke 2k alt for ille, og samyangen har fått gode skussmål.

 

AtW

Pris og duppeditter er humor når du får ett objektiv som også er ett snasent objektivdeksel til samme pris som solblenderen til Olympus 75mm f.1.8.

 

Sett ett par tester og under bra lysforhold er det en morsom sak.

Lenke til kommentar

Med fare for at det kanskje har vært nevnt før:

 

Er det noen som har benyttet seg av sommerkampanjen til Olympus?

 

Kort fortalt så får du cashback ved kjøp av enkelte objektiver:

 

  • M.ZUIKO DIGITAL 45 mm 1:1.8 (bonus på 400 kr)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300 mm 1:4.8-6.7 II (bonus på 1000 kr)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm 1:4.0–5.6 (bonus på 1250 kr)
  • M.ZUIKO DIGITAL ED 14–150 mm 1:4.0–5.6 II (bonus på 1250 kr)
  • OM-D E-M10 (bonus på 850 kr)

 

Jeg kjøpte nettopp 75-300 (for 3999 hos JP) og får tilbake 1000 kroner.

Tenkte å kjøpe 14-150 senere i august og få tilbake 1250.

 

Bra deal synes jeg  :xmas:

Lenke til kommentar

Har noen av dere hatt problemer med wifi på Olympus E-M10? Jeg bruker det mye, og inntil i dag har det funket bra, men plutselig har det sluttet å virke, jeg skrur på, meldingen 'wifi starter' vises, så etter noen sekunder står det 'wifi stopper. Har prøvd å restarte ipaden, batteriet på kamera er fullt nok, men ingen ting hjelper. Det blåste mye da det skjedde, stativ og kamera veltet, men kamera var ikke i bakken og fikk ikke noe slag. Alt annet er som det skal. Glad for tips. 

 

Ikke på E-M10, men på E-M1. Av og til har jeg blitt nødt til å slette WiFi-konfigurasjonen for kameraet og sette den opp på nytt for at det skal fungere. Det hender også at det hjelper å velge WiFi-nett manuelt i konfigurasjonen på nettbrettet/telefonen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle skaffet meg enda et system i fullformat kun for begrenset bruk, er det nok Sony som frister mest. Sony er ledende på sensorer og er de jeg mener er mest fremtidsrettet i segmentet. Problemet er vel at jeg da ville gått for A7RII for å få en real oppgradering, og den koster også flesk.

 

Det er egentlig like greit å gå for MFT og heller evt. selge og oppgradere senere hvis man føler seg misfornøyd med begrensningene som systemet innebærer. Det er også min plan: å fylle hullene i objektivparken og mestre bruken fullstendig før jeg evt. bestemmer meg for å legge til annet utstyr.

 

Vurder også å skaffe et fisheye-objektiv hvis du ikke har et - det kan fungere veldig bra til landskapsfotografering og gir helt andre kreative muligheter.

Lenke til kommentar

 Vil jeg ha noe som helst å hente på å gå veien om et nytt fullformat til de kriteriene jeg skisserer over.

 

Første spørsmål: Har du blitt sjekket for GAS? Tester du først positivt på det vil ikke noe kamerautstyr du noensinne kan kjøpe gi deg det du vil ha. Og da kan du like godt kjøpe noe skikkelig billig siden du likevel ikke blir fornøyd.

 

Har du ikke GAS blir spørsmålet hvor ofte trenger du noe videre enn 24mm ekvivalent som du allerede har i 12-40?

 

Er det ikke veldig ofte blir neste spørsmål hvor stor andel som kan fikses enkelt med å lage panoramabilde? Er det da mange bilder igjen som du går glipp av? Og hva er disse verdt for deg?

 

Når du har funnet ut at du uansett må ha noe nytt og videre blir spørsmålet om hva du vil oppnå (i tillegg til videre bildevinkel)?

- Bedre dynamikk: Da bør du opp i fullformat

- Høyere oppløsning: Du kan allerede få 20MP i MFT, å gå til 24MP APS-C eller fullformat gir fint lite. Du bør opp i 36/42/50 for merkbart bedre oppløsning enn du kan få med nytt mFT-hus.

 

Trenger du ikke bedre dynamikk eller høyere oppløsning er rimeligste alternativ nytt mFT-objektiv. 7-14 F2.8 får vel ikke like bra kritikker som de to andre Pro-zoomene til Olympus, men det er ikke lett å finne en perfekt vidvinkelzoom uansett format. Verken Zeiss 16-35 for Sony E-fatning, Nikon 16-35 F4 eller Canon 16-35 F4 L IS scorer helt topp på bildekvalitet hos Photozone. Du får også ulempen med to system.

 

Går du likevel for nytt system vil jeg si at Sony A7r eller A7r II er alternativene. Sonys 16-35 Zeiss scorer like bra som Canon sin hos Photozono og litt bedre enn Nikons. 6D gir ikke ekstra dynamikk (hos DxO, men sannsynligvis i prakis) og nesten ingen flere piksler. D750/D610 har bedre dynamikk, men ubetydelig bedre oppløsning. Canon 5Ds og Nikon D810 gir deg signifikant flere piksler, men ser ikke hvorfor du skulle velge ett av disse uten å gå for Nikon 12-24 eller Canon 11-24 for å få bedre optikk enn det Sony kan levere. Hvis du ikke vurderer Tamron 15-30 da.

Endret av se#
Lenke til kommentar

FOr bare panorama så hadde jeg kanskje vurdert om jeg trenger et ultravidvinkelobjektiv, jeg synes noe av greia med vidvinkel mer er arkitektur og store innendørs områder, ikke nødvendigvis bilder av "enorme" landskap. I tillegg til at jeg liker hvordan ting får veldig mye dybde (får du til det med panorama også? Kanksje med rett projeksjon? Her kan jeg ikke nok), synes det ofte er krevenede å sette opp vidvinkel-skudd med tanke på hva som skal være med i motivet, så liker godt å kunne ta alt på "ett skudd".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vil jeg ha noe som helst å hente på å gå veien om et nytt fullformat til de kriteriene jeg skisserer over.

Første spørsmål: Har du blitt sjekket for GAS? Tester du først positivt på det vil ikke noe kamerautstyr du noensinne kan kjøpe gi deg det du vil ha. Og da kan du like godt kjøpe noe skikkelig billig siden du likevel ikke blir fornøyd.

 

Har du ikke GAS blir spørsmålet hvor ofte trenger du noe videre enn 24mm ekvivalent som du allerede har i 12-40?

 

Er det ikke veldig ofte blir neste spørsmål hvor stor andel som kan fikses enkelt med å lage panoramabilde? Er det da mange bilder igjen som du går glipp av? Og hva er disse verdt for deg?

 

Når du har funnet ut at du uansett må ha noe nytt og videre blir spørsmålet om hva du vil oppnå (i tillegg til videre bildevinkel)?

- Bedre dynamikk: Da bør du opp i fullformat

- Høyere oppløsning: Du kan allerede få 20MP i MFT, å gå til 24MP APS-C eller fullformat gir fint lite. Du bør opp i 36/42/50 for merkbart bedre oppløsning enn du kan få med nytt mFT-hus.

 

Trenger du ikke bedre dynamikk eller høyere oppløsning er rimeligste alternativ nytt mFT-objektiv. 7-14 F2.8 får vel ikke like bra kritikker som de to andre Pro-zoomene til Olympus, men det er ikke lett å finne en perfekt vidvinkelzoom uansett format. Verken Zeiss 16-35 for Sony E-fatning, Nikon 16-35 F4 eller Canon 16-35 F4 L IS scorer helt topp på bildekvalitet hos Photozone. Du får også ulempen med to system.

 

Går du likevel for nytt system vil jeg si at Sony A7r eller A7r II er alternativene. Sonys 16-35 Zeiss scorer like bra som Canon sin hos Photozono og litt bedre enn Nikons. 6D gir ikke ekstra dynamikk (hos DxO, men sannsynligvis i prakis) og nesten ingen flere piksler. D750/D610 har bedre dynamikk, men ubetydelig bedre oppløsning. Canon 5Ds og Nikon D810 gir deg signifikant flere piksler, men ser ikke hvorfor du skulle velge ett av disse uten å gå for Nikon 12-24 eller Canon 11-24 for å få bedre optikk enn det Sony kan levere. Hvis du ikke vurderer Tamron 15-30 da.

Jeg tester nok positivt på GAS

 

Og ja, jeg trenger så vid vinkel som mulig.

 

Panorama stiching er jeg ikke interessert i. Jeg vil ha en ekstremvidvinkel som er så enkel som mulig å bruke, som er så retttegnende som mulig, og med så lite vignetting som mulig. Jeg har skjønt det slik at Zuiko 7-14mm f2.8 er et av klassens beste på disse områdene, selv om man sammenligner med Nikon 14-24mm f2.8. Dette betyr mye for meg.

 

Bedre dynamikk? Ja det er jo der jeg er så forvirret. Jeg ser en større dynamikk, der jeg trenger det på EM-1/EM-5 MkII enn jeg ser i de gamle RAW filene fra 5D MkIII, noe du hentyder her at jeg tar feil.

Etter min mening blir det en nedgradering på dette punktet om jeg velger 6D pakken, og at det ikke har noe å si om hvilken størrelse på brikken.Du skriver så enkelt at hvis jeg skal ha bedre dynamikk, så må jeg opp i fullformat. Jeg har ingen problemer med å se dette på ISO fra 1600 og oppover. Men her er det altså snakk om fotografering på base ISO.

 

Høyere oppløsning er jo aldri dumt, men som du sier så må jeg antagelig opp i en prisklasse som jeg ikke forsvarer lenger. Min erfaring fra det mye dyrere 5D MkIII med L-opptikk til prisen av en grei bruktbil, var at det ikke gir meg bedre bilder. At et 5Ds, D810 eller det nyeste A7 monsteret med tilhørende priset optikk, skal kunne gi meg bedre bildekvalitet, tror jeg nok på. Men at forskjellen er synlig på alle bilder, og at prisen står i forhold er jeg sikker på at det ikke gjør.

 

Derfor er egentlig spørsmålet vanskeligere enn det mange kanskje vil være villig til å innrømme. Sony sier at "Size matter" i sin nye reklame. Men at dette er en regel, er jeg er sannelig ikke sikker på.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

FOr bare panorama så hadde jeg kanskje vurdert om jeg trenger et ultravidvinkelobjektiv, jeg synes noe av greia med vidvinkel mer er arkitektur og store innendørs områder, ikke nødvendigvis bilder av "enorme" landskap. I tillegg til at jeg liker hvordan ting får veldig mye dybde (får du til det med panorama også? Kanksje med rett projeksjon? Her kan jeg ikke nok), synes det ofte er krevenede å sette opp vidvinkel-skudd med tanke på hva som skal være med i motivet, så liker godt å kunne ta alt på "ett skudd".

 

AtW

Panorama stich er jeg ikke interessert i. Her er et eksempel fra en annen glimrende fotograf på 500px. Bildet er fra 15 mm (ff) Det er slik effekt jeg tenker.

 

https://500px.com/photo/117002095/the-mirror-by-ole-henrik-skjelstad?ctx_page=1

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Panorama stich er jeg ikke interessert i. Her er et eksempel fra en annen glimrende fotograf på 500px. Bildet er fra 15 mm (ff) Det er slik effekt jeg tenker.

 

 

https://500px.com/photo/117002095/the-mirror-by-ole-henrik-skjelstad?ctx_page=1

 

 

Skyhøy kvalitet på de bildene som han serverer.

Vet du hva slags kamera han bruker ?

 

Edit : fant ut av det , Canon 6D og Sony A7r :)

Endret av johome
Lenke til kommentar

 

Panorama stich er jeg ikke interessert i. Her er et eksempel fra en annen glimrende fotograf på 500px. Bildet er fra 15 mm (ff) Det er slik effekt jeg tenker.

 

 

https://500px.com/photo/117002095/the-mirror-by-ole-henrik-skjelstad?ctx_page=1

 

 

Skyhøy kvalitet på de bildene som han serverer.

 

Vet du hva slags kamera han bruker ?

 

 

ILCE-7R = Sony A7R

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1008112-REG/sony_ilce7r_b_a7r_mirrorless_digital_camera.html

Lenke til kommentar

 

Panorama stich er jeg ikke interessert i. Her er et eksempel fra en annen glimrende fotograf på 500px. Bildet er fra 15 mm (ff) Det er slik effekt jeg tenker.

 

 

https://500px.com/photo/117002095/the-mirror-by-ole-henrik-skjelstad?ctx_page=1

 

 

Skyhøy kvalitet på de bildene som han serverer.

Vet du hva slags kamera han bruker ?

 

Edit : fant ut av det , Canon 6D og Sony A7r :)

 

 

Smak og behag. Jeg synes alle bildene hans ser like ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...