Gå til innhold

Finner ikke Harddisk i Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nok hatt "den vanlige" disken tilkoplet under installasjon av Win7 (som er årsaken til problemet).

Dette har da isåfall medført at "den vanlige" er oppstarts disk (boot) og har en reservert partisjon på 100MB - med bootmanager og systemfiler for recovery boot og systemfiler for bitlocker. Dette selv om selve win er istallert på SSD'n.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Disk 1 har bokstav E:, er litt rart om den ikke vises.

Har du forsøkt å høyreklikke og velge 'Åpne'?

 

Du har litt forskjellig fra det jeg har. Når man installerer på en tom disk vil Windows lage en 100 MB partisjon ("Reservert av Systemet"). Du har antagelig beholdt partisjonen fra XP.

Jeg råder alltid folk til å koble fra andre disker når de installerer Windows. Det har ikke du gjort, dermed fikk du System og Boot på hver sin disk.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne likså godt poste her, siden jeg har det samme problemet. (Jeg har ikke SSD dog)

 

Er helt blank på det meste som har med lagring å gjøre, har akkurat lest igjennom sata og raid-sticky, uten å bli noe mye klokere.

 

Jeg har altså da en Samsung 750Giga HD fra før, koblet til 2 x 1TB Samsung HD i kveld.

Dukker ikke opp i min datamaskin. Den ene av de nye harddiskene er koblet til "extern hd" sataporten på hovedkortet (Asus Rampage II extreme), på grunn av en vifte som delvis kommer i konflikt med sata-portene på HK.

 

Fant en av diskene i Computer Managment (takker), initsialiserte den.

Hva er neste steg? Står unallocated på plassen til disken for øyeblikket.

"New simple volume"

"New spanned volume"

"New striped volume"

"New mirrored volume"

 

Hvilken skal jeg velge?

 

Og hvordan skal jeg "få tak i" harddisken som er koblet til den externe sata-porten? (har prøvd å søke spesifikt for dette problemet, men søkefunktionen til Hardware er i ustand for øyeblikket)

 

Specs:

Asus Rampage II extreme

2x Samsung 1 TB Spinpoint F1 S-ATA2 32MB

1x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

OCZ Reaper HPC DDR3 1600MHz 6GB KIT

Intel Core i7 920 2,66Ghz d0

Endret av Nurwex
Lenke til kommentar
"New simple volume"

"New spanned volume"

"New striped volume"

"New mirrored volume"

 

Hvilken skal jeg velge?

Det spørs hvordan du vil at diskene skal settes opp.

 

Er ikke 100 % sikker , men mener at det er slik :

 

Simple volume er å initsialisere hver enkel disk.

Tilsammen blir det 2TB

Slik blir det i diskbehandling :

 

 

Disk 1 og 3 som kan ha forskjellig innhold(data) og partisjoner.

2009-12-11_022130.png

 

 

Spanned volume er å slå sammen disker slik at de ser ut som et volum. Tror at det er det samme som JBOD.

Samlet data blir 2TB

 

Striped volume er det samme som RAID 0 , med økt ytelse. Data som lagres , spres over begge diskene.

Bakdelen er at ryker 1 disk , mister du alt av data , risikabelt og ikke å anbefale for lagring av data.

Tilsammen 2TB.

 

Mirrored volume er RAID 1. Innholdet på den ene disken er nøyaktig lik innholdet på den andre.

Skulle den ene disken ryke, vil du fortsatt ha all data tilgjengelig på den andre.

Veldig sikkert.

Du kan tilsammen lagre 1TB med data.

Lenke til kommentar
Hva er neste steg? Står unallocated på plassen til disken for øyeblikket.

"New simple volume"

"New spanned volume"

"New striped volume"

"New mirrored volume"

 

Hvilken skal jeg velge?

 

Og hvordan skal jeg "få tak i" harddisken som er koblet til den externe sata-porten? (har prøvd å søke spesifikt for dette problemet, men søkefunktionen til Hardware er i ustand for øyeblikket)

 

Vanlig partisjon uten extended/logical (som de fleste av oss benytter ) da lager du new simple volume med basic partisjon .

Dette blir en standard MBR primary basic partisjon som de mørkeblå i bildet i posten over.

 

Når det gjelder den ene sata porten må du sikkert inn i bios å enable jmicron kontrollerens sata. Samt at du muligens må ha egen driver for denne kontrolleren installert i windows.

Det beste ville ha vært om du koplet den på en av de seks intel ICH10 sata portene.

ASUS Rampage II Extreme

Intel ICH10R controller

6 xSATA 3 Gb/s ports

Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

1 xUltraDMA 133/100/66/33 for up to 2 PATA devices

1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go) <-- denne ligger bak på I/O panelet

1 xSATA 3.0 Gb/s port <-- denne ligger inne på hovedkortet , og er nok den du har tilkopet disk#2

post-35394-1260513084_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...