Gå til innhold

Sannheten om elektroniske søkere


Anbefalte innlegg

Å avvise elektronisk søker basert på ett kamera som er rimelig og ment som nybegynner modell er vel neppe representativt for alle andre modellene som har elektronisk søker.

Har brukt begge deler og kommer aldri til å gå tilbake til optisk søker, om jeg så får kasta det etter meg. Har tatt bilder i motlys som til og med en fotograf med 15 års fartstid stod å beskyldte meg for å lyve at var tatt uten lysmåler, uten histogram på første forsøket. For i motsetning til DSLR så ser jeg faktisk det ferdige bildet før jeg trykker utløseknappen helt ned.

Aner ikke hvem som har laget den som står i Leica SL, men 2 minutter med den gruser alt jeg har sett av søkere noensinne - litt som å gå fra å stirre gjennom ett nedstøva nøkkelhull til å løpe naken rundt i Oslo Spektrum til sammenligning.


ps ! Prøvd å se noe som helst på en Nikon skjerm iført den flotte plæstikkbeskytteren som følger med på de fleste modellene i stekende sollys ? Jeg kan se bildene i søkeren - det er grisetøft det.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leica SL har sikkert en bra søker, men jeg får ikke prøvd en da ingen av butikkene i min by har en på utstilling. Jeg vet heller ikke om noen som har en og har ingen planer om å selge bilen for å kjøpe en jeg kan prøve. Jeg har heller ingen OVF søkere i den prisklassen å sammenligne med (645Z), så det blir ganske hypotetisk for min del. Regner med at det er en smakssak hva man foretrekker av de to søkerne. Akkurat som i lavere prisklasser.

Lenke til kommentar

 

:D

 

Takk! Nyttig. Gir illustrasjonen et rett bilde av hvordan det er å faktisk se gjennom en (gjennomsnittlig bra) EVF? Eller er det ren filmtriksing? Tenker på 1:00 og 1:15 og 1:27 og 1:57.

 

Nå bruker jeg et "konkurrerende" system til Olympus, men ut fra erfaringene mine med mitt system så ser jeg ingen grunn til å mistenke at det har forekommet så mye som et snev av "triksing" i denne filmen.

 

I mitt system (Fuji) er menyen selvsagt noe annerledes, men jeg tror nok at mulighetene til å "stille inn" EVF er relativt like uansett hvilket "moderne" system en bruker i dag.

 

Personlig så er jeg litt skuffet over videoen, men det er fordi jeg hadde forventet at de viste mer av "virkningene" i søkeren som kom p.g.a. menyvalgene, men som en ren info om hvilke valg dette systemet har så er den forsåvidt grei nok. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-68389

Det blir bedre og bedre og det vet vi jo, og Olympus OM-D E-M1 MKII har i hvert fall per informasjon blitt adskillig bedre. personlig har jeg brukt OM-D E-M5 MKII en del, og kan ikke si at søkeren har bydd på noen utfordringer verdt å nevne. Det man ser gjennom søkeren representerer aldri det ferdige resultat i sin helhet uansett, og er mer en referanse for selve komposisjonen. Skal man gå så i detalj på hver minste lille ting med kamerautstyr, vil man flytte fokus vekk fra det som teller, nemlig det kreative. 

Det perfekte kameraet har aldri blitt sluppet for salg, og kommer aldri til å bli det heller, så la oss heller søke etter det som faktisk blir bedre og bedre. Det finnes fordeler og bakdeler ved alt, men for mange bruker altfor mye tid på det tekniske som jo vil stjele tiden fra det kreative. 

"Hva kan jeg få til med dét utstyret jeg har?" eller "Faen, jeg har ikke godt nok utstyr, dette nytter ikke..."

 

Mer kreativitet - mindre teknobabbel  :)

Lenke til kommentar

Har kun benyttet elekontrisk søker utvidet i videokamera. Canon C100 mk2 er betraktelig bedre enn C100 mk1, men fortsatt er det crap. Panasonic DVX200 er ikke noe å hoppe i taket over det heller. Har også prøvd ut Canon C300 mk2, heller ingen hipphurra følelse der heller.

 

Alle disse billige speilløse kamerahusene til under 20.000, folk kan ikke oppriktig mene EVF løsningen på disse husene duger; det er jo helt håpløst (og da er jeg moderat i min antydning hvor dårlig det er).

 

Edit:

Riktignok er EVF på C300 mk2 bedre enn C100 mk2, men ikke veldig mye. Som en sidekommentar så skjønner jeg ikke at folk gidder bruke penger på C300 mk2. Med mindre man må filme i 4k; noe absolutt ingen utenom filmindustrien og Netflix krever. Tror ikke så veldig mange her leverer materiale til verken kinofilm eller Netflix; så egentlig bortkastet penger. Større kamera, dårligere batteri og mindre håndterbart. Jeg for min del er happy med 1080p i 50/60Hz. Panasonic DVX200 filmer i 4k, men det tar jo evigheter å få prosessert materiale. Så jeg har mulighet til 4k, men ingen har etterspurt så langt (tror ikke noen kommer til å gjøre det på flere år heller).

 

Har en del kontakter i produksjonselskapene som brukes til TV-produksjonene i Norge, de sier det samme - 1080p kommer til å være standarden i mange år fremover.

 

Edit2:

Ref infovideo fra Olympus.... hvem er det som spiller inn dialog i stereo? Fantastisk irriterende å se på når stemmen svinger mellom lydkanalene og i hovedtrekk henger litt for langt til venstre. En smule amatør til Olympus å være. Heismusikken i bakgrunnen var heller ingen pluss ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vel, er man en perfeksjonist så vil jo ingenting noen gang være godt nok. Lykke til  :)

Veldig fornøyd med søkeren til Nikon D5; var fornøyd med D4s, D4, D3s og D3 også. Canon 1DX og 1DX mk2 har også veldig bra søker. Så jeg vil ikke påstå jeg ikke er fornøyd med hva som finnes, men EVF har et langt stykke igjen før det er på nivå. Jeg venter i spenning, kanskje en vakker dag nivået blir bra nok.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Vel, er man en perfeksjonist så vil jo ingenting noen gang være godt nok. Lykke til  :)

Veldig fornøyd med søkeren til Nikon D5; var fornøyd med D4s, D4, D3s og D3 også. Canon 1DX og 1DX mk2 har også veldig bra søker. Så jeg vil ikke påstå jeg ikke er fornøyd med hva som finnes, men EVF har et langt stykke igjen før det er på nivå. Jeg venter i spenning, kanskje en vakker dag nivået blir bra nok.

 

Gjetter på at det kommer mer moderne optiske søkere, der det legges mer informasjon i søkeren. Histogram, fokuspeaking, elektronisk overlegg av et utsnitt eller hele bildet, forhåndsvisning av eksponering... Hele søkeren er jo dekket av en LCD-skjerm, så hvorfor ikke få med enda mer informasjon? Da har rene elektroniske søkere ingenting ekstra å by på.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Aberet med å legge en mer kapabel LCD oppå søkerbildet i en optisk søker er at den gjerne vil blokkere mer av lyset utenfra, selv når den ikke er i bruk. Mulig du kan unngå det ved å projisere informasjon på mattskiven i stedet, men jeg vet ikke hvor enkelt det vil være å implementere i praksis.

 

Natuligvis ulempen med hybrid er at man fortsatt trenger speil. Speil tar plass.

Tja. Jeg har alltid følt at plassbesparelsen ved å fjerne speilbasert søker er heller oppskrytt. Ja, du klarer omtrent å halvere registeravstanden, men det er også alt du gjør. Det aller meste av optikk blir samme størrelse (du klarer å lage kompakt fastoptikk i området rundt 20mm i stedet for i området rundt 50 mm), kamerahus med saklig batteritid og litt fyldig grep blir omtrent samme størrelse.

 

Micro FourThirds er ikke så mye mindre enn FourThirds, og hovedgrunnen til at begge de to systemene er såpass kompakte er at sensoren og dermed bildesirkelen er mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Vel, er man en perfeksjonist så vil jo ingenting noen gang være godt nok. Lykke til  :)

Veldig fornøyd med søkeren til Nikon D5; var fornøyd med D4s, D4, D3s og D3 også. Canon 1DX og 1DX mk2 har også veldig bra søker. Så jeg vil ikke påstå jeg ikke er fornøyd med hva som finnes, men EVF har et langt stykke igjen før det er på nivå. Jeg venter i spenning, kanskje en vakker dag nivået blir bra nok.

 

Jeg kan godt si at BMW 530 er en drittbil, og det finnes ingenting annet enn biler til over 2 millioner, men det er relativt barnslig og naivt. Når du tydeligvis MÅ ha det beste og ikke klarer å se det positive i noe under dette, vil jeg si du er en likegyldig person. Skulle tro proffe hadde lidenskap for foto, og generell interesse for hva som produseres. Men, det er vel pengene som styrer skuta, og lidenskap er bare et ord...

Lenke til kommentar

Natuligvis ulempen med hybrid er at man fortsatt trenger speil. Speil tar plass.

Prismet tar kanskje litt mindre fysisk volum enn speilhuset, men prismet bidrar mer enn speil til totalvekta. På den andre siden så tar elektroniske søkere også opp en del plass i dybden og bidrar til vekt med linseelementene sine. Det er de søkerløse kameraene som tar minst volum og vekt, men de har ulempen av duhh, ingen søker.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, er man en perfeksjonist så vil jo ingenting noen gang være godt nok. Lykke til  :)

Veldig fornøyd med søkeren til Nikon D5; var fornøyd med D4s, D4, D3s og D3 også. Canon 1DX og 1DX mk2 har også veldig bra søker. Så jeg vil ikke påstå jeg ikke er fornøyd med hva som finnes, men EVF har et langt stykke igjen før det er på nivå. Jeg venter i spenning, kanskje en vakker dag nivået blir bra nok.

 

Jeg kan godt si at BMW 530 er en drittbil, og det finnes ingenting annet enn biler til over 2 millioner, men det er relativt barnslig og naivt. Når du tydeligvis MÅ ha det beste og ikke klarer å se det positive i noe under dette, vil jeg si du er en likegyldig person. Skulle tro proffe hadde lidenskap for foto, og generell interesse for hva som produseres. Men, det er vel pengene som styrer skuta, og lidenskap er bare et ord...

 

Lidenskap for foto har man da, men det er noe med et verktøy som ikke hindrer deg i jobben. Som med alt annet, har man først prøvd det beste er det vanskelig å gå tilbake til noe annet (samme gjelder vel bil og andre ting i denne verden).

 

Bra bilder klarer man ta med alt som eksisterer av kamera i dag (både med og uten EVF). Men det er dette med å jobbe med noe som ikke blir irriterende å bruke over tid (slapp av; masse ting som irriterer meg på D5-husene også - så ingenting er perfekt... men søkeren har jeg lite å utsette på - skulle det være noe å klage på så måtte det vært at søkeren skulle vært dypere (litt mer avstand til prismet) - men D5 er 100 ganger bedre enn D810 hvor man faktisk sliter med å se hele søkerbilde uten å flytte på kamerahuset i forhold til øyet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Det finnes andre fotografer enn deg, det tror jeg du glemmer. 

 

Personlig har jeg prøvd det meste av nyere motorsykler, og rast fra meg her og der, men jeg er ikke 18år lenger så jeg klarer å se gleden i å prøve noe med adskillig mindre motor. Det gjelder å se muligheter - ikke bare begrensninger. Joda, jeg skjønner at proffe betalte fotografer bruker det ypperste som er å få kjøpt, men det er svært få hobbyfotografer med lidenskap for foto, som flyr rundt med Canon 1DX MKII og objektiver til flere hundre tusen kroner.

Hadde jeg personlig ment hva du mener, så måtte jeg ha gitt opp foto fullstendig fordi det blir for dyrt. Ikke har jeg lyst til å bli betalt fotograf heller.

Det handler åpenbart om øyet som ser...

Lenke til kommentar

En ting er iallefall sikkert, evnen til å tilpasse seg kameraet og ikke motsatt sitter jævla langt inne hos en del fotografer...

Dere som driver med landsskapsbilder og ligger med en optisk søker på lur og praktisk talt ikke ser en dritt i mørket - noengang prøvd en EVF som kan settes til å skru opp eksponeringen så man får ett kornete bilder i EVF n med innslag av flimmer og treghet -  men fortsatt ser mer enn i den optiske ?

Det er selvsagt kun nyttig for de som faktisk tar bilder, og ikke ligger å koser med kameraet på puta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...