Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Bør en først etterbehandle filene i nikon sin egen programvare først, eller kan en med godt resultat gå direkte til LR?

Hvor stort problem er moire i praksis?

 

Spørsmålet om d800/e reiser seg da bruktprisene begynner å bli levelig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok bare for de som er opptatt å se på piksler og ikke bilder.

 

Jeg har D4, ikke D800, men bruker ikke annet enn Nikon sin egen programvare til 95% av redigeringen. Det er rikelig for å få til riktig fargebalanse og for å få ut av råfilene det jeg trenger fra høylys og skygge.

 

Moiré er sikkert mulig å få til med helt spesielle mønstre i motivet. Det er i tilfelle nok å bevege seg litt nærmere eller lengre fra motivet. Problemet med moiré er at det ikke finnes noen god måte å bli kvitt det i etterbehandling, det må tas hånd om før bildet blir tatt. Jeg ville ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar

Det var en del diskusjon rundt moiré når disse var nye, men det roet seg fort når praktiske tester med utfordrende mønstre viste minimale tegn til moiré. De aller fleste objektiver gir en viss uskarphet (anti-moiré) på de fleste blendere og brennvidder. Både på grunn av diffraksjon og på grunn av abberasjoner som glatter ut de aller fineste mønstrene. Men det betyr også at det ikke er spesielt mye å hente på å velge D800E fremfor D800. Bildene blir ganske like selv på 100% forstørrelse selv med den skarpeste optikken på optimal blender og brennvidde på utfordrende mønstre. Det er etter min mening ikke vits å betale noe særlig ekstra for å få den E-en.

Lenke til kommentar

Moarémønster kan greit fjernes fra rawfiler uten betydelig skade på filene, derfor er det blitt ganske vanlig med kameraer uten filter.

 

For å få problemer med D800E så må du ha et godt objektiv, ha god fokus, holde kameraet stødig/bruke kort lukkertid og fotografere repeterende mønstre. Det er sjelden et problem hvis du ikke fotograferer flate tekstiler eller mursteinsbygg. I de tilfellene det er et stort problem på D800E så vil du også ha en del problemer med D800 og tilsvarende kameraer.

 

Hvis du bare er ute etter "skarphet" så kommer du like langt med å skarpe opp bildene fra D800. Hvis du trenger de ekstra detaljene, det vil si at du skalerer opp bildet så vil D800E kunne ha noe for seg så lenge du bruker topp optikk og topp teknikk.

 

Skal du skrive ut bilder på en hel vegg eller ta så kraftige utsnitt at du må skalere opp bildet så er D800E en fordel.

 

Det er bare å søke etter D800 vs D800E for å finne en del sammenligninger.

Lenke til kommentar

Forstår det ihvertfall dit hen at moire er lite å bekymre seg for i praksis !

Er det slik at du har et d800e flageborg?

Kunne du i såfall si noe om hvordan du opplever kamera på godt og vondt?

Hvilke program du editerer filene i etc....?

Moire er et ikke-eksisterende problem...

Vi har flere D800E....greit å dobbel/trippelsjekke resultater når D810 testes(ref.bilde) og ymse nye objektiver testes og kalibreres...

Nikon D800E med U1+U2.....ville vært perfekt til mitt bruk

Benytter Photoshop Elements + Lightroom i nyeste versjoner til bilderedigering......og Premiere Elements til videoer...

Lenke til kommentar

Godt å høre at moire ikke er noe problem :)

 

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente her?

 

"Vi har flere D800E....greit å dobbel/trippelsjekke resultater når D810 testes(ref.bilde) og ymse nye objektiver testes og kalibreres..."

 

Lightroom bruker jeg fra før så det er fint om jeg kan fortsette å bruke dette med godt resultat.

 

Har sett enkelte hevder at en må bruke Capture NX for best mulig å få bukt med eventuelle objektiv "feil" etc... Men du mener at LR er tilstrekkelig?

 

Hva er en grei pris for et pent brukt eksemplar av D800 eller D800E?

Lenke til kommentar

Har sett enkelte hevder at en må bruke Capture NX for best mulig å få bukt med eventuelle objektiv "feil" etc... Men du mener at LR er tilstrekkelig?

 

Hva er en grei pris for et pent brukt eksemplar av D800 eller D800E?

Benytter Photoshop Elements til det meste, men Lightroom er greit nok...

Capture NX har ikke vært aktuelt....

 

Grei pris? Det enkleste er å følge med på brukten, både privat og forhandler...

Lenke til kommentar

Markedet bestemmer prisen. TeamBiathlon fører tabell over de bruktkjøpene de klarer å fange opp. I fjor fanget de opp 10 salg av D800, inkludert én D800E. Bruktprisen er synkende både fordi det kommer stadig nye fristende modeller og fordi de eksemplarene som selges blir stadig mer brukt, med flere eksponeringer, skrammer og lyter. Reklamasjonstid og garantitid løper jo også ut med årene. Det er vanskelig å diktere hva som er god pris for kjøper og selger, men du ser nå omtrent hvor landet ligger i tabellen.

Lenke til kommentar

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Du har kanskje et inntrykk fra "tester" på nettet at D800E er veldig krevende å fotografere med hvis man ønsker å unngå bevegelseuskarpe bilder pga. sinnsykt mange pixler.... :hmm:

Tripod, vindstille, mirror up, liste seg på tå i nærheten av kamerahuset, fjernutløser osv. ? er viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå et brukbart resultat?

Lenke til kommentar

 

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Du har kanskje et inntrykk fra "tester" på nettet at D800E er veldig krevende å fotografere med hvis man ønsker å unngå bevegelseuskarpe bilder pga. sinnsykt mange pixler.... :hmm:

Tripod, vindstille, mirror up, liste seg på tå i nærheten av kamerahuset, fjernutløser osv. ? er viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå et brukbart resultat?

 

Det hele koker ned til hvor store forstørrelser man skal lage eller hvor små utsnitt man skal bruke.

Dersom man ikke utnytter oppløsningen blir det helt som et annet kamera. Pikslene er bare 33% mindre (i hver retning) enn på et kamera med 16 Mp, så selv om det høres ut som en veldig stor forskjell fra 16 til 36 er det ikke mer enn en knapt merkbar forskjell.

Jeg liker å minne om den gang Nikon D1 kom på markedet, og umiddelbart ble hyllet for sin store oppløsning og gode bildekvalitet. Det har en sensor på 2,7 Mp.

Moralen? Ta bilder, ikke vær så opptatt av piksler.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Har selv harr D800E i to år, og har nå en D810.

 

Her er mine erfaringer:

Etterbehandling av filene har jeg ikke hatt problemer med. Når jeg skal jobbe med et bilde i Photoshop, så tar jeg RAW-filen som utgangspunkt. Kan gjerne jobbe med 4-5 bilder samtidig. Med en moderne maskin (min er to år, i4770k med 32GB minne), så er ikke noe problem med de store filene. Arkivet har jeg på en NAS, vil ta mange, mange år før den blir full. Merk at størrelsen på minne er kritisk for Photoshop.

 

Skarpheten er selvsagt subjektivt, på grunn av at det er så mange faktorer. Først må man jo benytte objektiver fra de øverste hyllene. Når man treffer (dvs. at objektiv, vær, bevegelse treffer) så blir bildene vanvittige skarpe. Jeg prøver også å benytte så kort lukkertid som mulig. Er bevist på hvordan jeg holder kameraet etc. Anbefaler også batterigrepet, spesielt hvis man tar mange bilder i høydeformat.

 

Moire har jeg ikke opplevd (så langt) - har heller ikke hørt om noen andre som har hatt dette problemet. Muligens det kanskje er et problem for de som tar mye film med D800E.

 

Eksempel på fordelen med høy oppløsning:

Tok noen helfigurbilder av en modell for en liten stund siden. Jeg så at det kunne bli noen flotte portretter. Så jeg tok å forstørret ansiktet og kjørte det ut på A4 print. Bildene ble meget skarpe, og langt innenfor min toleranse. Utsnittet var ca 10-15%.

 

Jeg vil påstå at kameraet er mer krevende, men resultatet blir desto bedre.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Du har kanskje et inntrykk fra "tester" på nettet at D800E er veldig krevende å fotografere med hvis man ønsker å unngå bevegelseuskarpe bilder pga. sinnsykt mange pixler.... :hmm:

Tripod, vindstille, mirror up, liste seg på tå i nærheten av kamerahuset, fjernutløser osv. ? er viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå et brukbart resultat?

 

 

Er dette viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå brukbare resultater med D800/E?

Det var da veldig........ :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Du har kanskje et inntrykk fra "tester" på nettet at D800E er veldig krevende å fotografere med hvis man ønsker å unngå bevegelseuskarpe bilder pga. sinnsykt mange pixler.... :hmm:

Tripod, vindstille, mirror up, liste seg på tå i nærheten av kamerahuset, fjernutløser osv. ? er viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå et brukbart resultat?

 

 

Er dette viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå brukbare resultater med D800/E?

Det var da veldig........ :hmm:

 

Vet ikke, men dette virker tullete. Vil tro at en kan ta utmerkede bilder håndholdt, ellers blir for spesielt inntreserte :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har fått forståelse av at D800e er et "vanskeligere" kamera å bruke og ikke minst etterbehandle filene av det, i noen tester. Jeg lurer derfor på hvordan dette oppleves i praksis, og ikke bare for test folkene....,?

 

Du har kanskje et inntrykk fra "tester" på nettet at D800E er veldig krevende å fotografere med hvis man ønsker å unngå bevegelseuskarpe bilder pga. sinnsykt mange pixler.... :hmm:

Tripod, vindstille, mirror up, liste seg på tå i nærheten av kamerahuset, fjernutløser osv. ? er viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå et brukbart resultat?

 

 

Er dette viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå brukbare resultater med D800/E?

Det var da veldig........ :hmm:

 

Det er lukketiden i forhold til valgt brennvidde som avgjør om man får bildet skarpt handholdt. Bildestabilisering spiller også en rolle på stillestående motiver. De som påstår at mange pixler vil påvirke muligheten for å få skarpe bilder handholdt kan ikke ha noe peiling på fotografering :)

Lenke til kommentar

Er dette viktige faktorer for i det hele tatt å oppnå brukbare resultater med D800/E?

Det var da veldig........ :hmm:

Nei. Men - har du skikkelig god optikk, så lar sensoren tyne enda litt mer ut av optikken hvis du tar forhåndsregler.

Men nei - det er slett ikke nødvendig. Som Døgnvill nevner - har du passe lukkertid i forhold til brennvidde får du bilder med bælmye detaljer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...