Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som vil ha 5 på nynorskeksamen


Anbefalte innlegg

Skriv ned ord du kommer på som er "vanlige" feil å gjøre når man skriver en nynorsk tekst. Da kan du søke på alle bokmålsordene (i dette tilfellet "man") å se om du har skrevet f.eks. "man kan ikkje" istedenfor "ein kan ikkje" osv... Kan kanskje trekke deg 1 eller 2 karakterer opp :D Jeg begynner;

 

Man (feil) - Ein (riktig)

For eksempel (feil) - Til dømes (riktig)

Å se (feil) - Å sjå (riktig)

Bare (feil) - Berre (riktig)

Følelese (feil) - kjensle (riktig)

Sjøl (feil) - sjølv (riktig)

fra (feil) - frå (riktig)

De + verb (feil) - Dei + verb (riktig)

Kommer (feil) - kjem (riktig)

Være (feil) - vere (riktig)

Har vært (feil) - har vore (riktig)

Alle ord som slutter på [-LIG] (feil) - [-LEG] (riktig)

Hvordan (feil) - korleis (riktig)

Hvorfor (feil) - kvifor (riktig)

Hva (feil) - kva (riktig)

Hvem (feil) - Kven (riktig)

 

Føyer til etterhvert som dere poster :)

Endret av SoloSitron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ordens skuld er faktisk «bare» ei fullstendig tillaten sideform som du ikkje får feil på, og det same gjeld ord som sluttar på -lig. Likevel bør ein eksamen helst ha hovudformene.

 

Men du gjorde ein relativt grov feil: «De + verb» er så definitivt fullstendig korrekt - faktisk det einaste korrekte, så sant du talar om «dere». Nynorske «de» er det same som svenske «ni». Så:

 

dere har kommet på besøk = de er komne på vitjing

de har kommet på besøk = dei er komne på vitjing

 

Den nynorske wikipedia-sida har forresten ei svært god liste med nynorske ord og omgrep. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva bokmålsuttrykket "det kan virke som ..." er på nynorsk? Slik jeg har forstått det er selve ordet "virke" ikke tilstede i det nynorske språk og jeg er derfor på leting etter erstatningsord.

 

Jeg har en tendens til å skrive et par spekulerende avsnitt, og er derfor på jakt etter et passende "spekulativt" ord på nynorsk.

Lenke til kommentar

Eg trur samtlege av dei som skal opp til eksamen i nynorsk på fredag kan byrja å sjå på denne tråden. Kven vil vel ikkje ha 5? ;)

 

Eit tips frå meg vil vere å lese og ikkje minst høyre nynorsk før dykk skal opp. Det å høyre nynorsk gjer at ein lettare vil hugse måten å skriv det på.

 

Er det noen som vet hva bokmålsuttrykket "det kan virke som ..." er på nynorsk?

 

Eg vil tru at "det kan sjå ut som" vil vere mogleg å bruke her.

Endret av Flaav
Lenke til kommentar

Bruke sjølv clue som elektronisk ordbok (Bokmål og nynorsk støtte)

 

Tenker du på eit dokument som innehelder:

 

Bokmål til nynorsk som denne?

 

Bokmål til nynorsk.doc

 

edit:

 

@Flaav

 

Det var ingen problem med innlegget, dette var eit dokument til alle som ikkje er klare til fredag.

 

edit:

 

PS: flere er bokmål, fleire er nynorsk

Endret av Tj-nome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...