Gå til innhold

Nattfoto melkeveien/stjerner rundt Oslo


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Pkt.1

Jeg har brukt de siste tiden på å forsøke å google meg fram til et godt fotosted for nattfoto av nattehimmelen, uten hell. Det viktigste selvfølgelig er minimal lysforurensning, ideelt sett med litt terreng i forgrunnen. Så har noen her noen gode ideer til steder i Oslo regionen? Har også vurdert å ta tog retning Bergen, ta bilder og toget hjem på morgenen.

 

Pkt.2

Setter veldig pris på råd fra mer erfarne fotografer enn meg selv. Jeg vil bruke Sony A6000 med en Sigma 2.8 19mm linse og stativ. 500 regelen tilsier ca 25 sek lukkertid. Stativ og klær er OK, dette har jeg tenkt på. Jeg vil også forsøke å være tilstede når det er lyst for fokusering osv. Værmelding skal også sjekkes:)

Har jeg glemt noe, er det noe dere mener jeg burde huske/ta med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Pkt.1

Jeg har brukt de siste tiden på å forsøke å google meg fram til et godt fotosted for nattfoto av nattehimmelen, uten hell. Det viktigste selvfølgelig er minimal lysforurensning, ideelt sett med litt terreng i forgrunnen. Så har noen her noen gode ideer til steder i Oslo regionen? Har også vurdert å ta tog retning Bergen, ta bilder og toget hjem på morgenen.

 

Pkt.2

Setter veldig pris på råd fra mer erfarne fotografer enn meg selv. Jeg vil bruke Sony A6000 med en Sigma 2.8 19mm linse og stativ. 500 regelen tilsier ca 25 sek lukkertid. Stativ og klær er OK, dette har jeg tenkt på. Jeg vil også forsøke å være tilstede når det er lyst for fokusering osv. Værmelding skal også sjekkes:)

Har jeg glemt noe, er det noe dere mener jeg burde huske/ta med?

 

Du får ganske gode resultater av å ta deg en tur inn i marka f.eks. Ingen grunn til å sette seg på tog å reise mot Bergen første gang du skal forsøke på bilder av melkeveien. Anbefaler deg i hvertfall å dra ut et sted litt nærmere første gangen og prøve deg frem, og så kan du heller planlegge lengre turer når du vet hva du får til og ikke her nede?

 

Jeg ville også anbefalt deg å bruke Stellarium til å planlegge hvor melkeveien vil være på gitte tider gjennom natten, og sammen med google maps kan du nesten planlegge turen i detalj lenge før du kommer dit du vil ta bilder.

Endret av archongamer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppover i nordmarka kan du få greie forhold for å fotografere stjernehimmelen. Men skal du ta fine bilder av melkeveien må du nok reise litt lenger. De fineste delene av melkeveien krever nok at du reiser sørover eller en veldig god bit nordover. Oslo lyser noe helt grusomt på kveldshimmelen, selv har jeg hatt best resultat med å reise såpass langt syd at du ikke plukker opp lys fra byene vest i ytre Oslofjord.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...