Gå til innhold

Mistenker at verksted som byttet skjermen min, har ødelagt kontakta og lagt skylda på hovedkort.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg leverte min Samsung Galaxy S4 på ett verksted i dag etter å ha knust amoled displayet på jobben i går (under press i lomma). Når jeg skulle hente den igjen så fikk jeg beskjed om at skjermen var helt svart når de monterte den sammen og mente at det måtte være noe annet som var galt, f.eks. hovedkort. Jeg fikk se den gamle skjermen og kunne lett se sprekken ca der jeg så sprekk med en gang etter jeg oppdaga at den var knust. De mente det ikke var no galt med den gamle skjermen.

 

Når jeg kom hjem så begynte jeg å skru den fra hverandre for å se om de bare ikke hadde fått satt flatkablene ordentlig på igjen, og oppdaga at kontakta som skjermen plugges inn i mangler en liten bit nederst og ser skadd ut, som om noen har knekt av flatkabelen med en skrutrekker eller lignende.

 

Tviler sterkt på at presset fra lomma kan ha gjort en såpass skarp skade på en flatkabelsokkel inni telefonen, hvordan går jeg fram med å konfrontere dem om det?

 

Mer detaljert beskrivelse om hendelsesforløpet i spoileren under.

 

 

Jeg sto på ett tak og bar ned noen takstein som skulle bort. Måtte vippe kroppen over israfta for å komme ned på stillaset, og når jeg var ferdig så skulle jeg sende en sms og så at skjermen var knekt i hjørnet. Glasset var like helt, men displayet så ut til å ha en markant knekk som gikk fra toppen av venstre hjørnet og 45° ned og til høyre. Hjørne lyste grønt, sterkere og sterkere mens displayet sto på. på venstre side av trekanten var det masse hvite streker som gikk på tvers. Alt annet var helt svart.

 

Fant ett nytt verksted i byen som bytter skjermer og tenkte å få hjelp av dem. Fattern leverte telefonen og forklarte det jeg sa til han. De bytta skjerm, og ringte tilbake og sa at skjermen var svart når de starta, og den var fortsatt svart når de var ferdige, så de mente feilen lå ett annet sted. Faren min ringte tilbake, vi diskuterte litt, og jeg tenkte at jeg måtte dra dit og prate med dem selv. Men 10 minutter etterpå kom fattern med telefon og sa han hadde betalt 600kr for bytte til ny skjerm og glass, fremfor 1500kr som var planlagt. De sa vi fikk skjermen til innkjøpspris siden det ikke var det som var feil.

 

Jeg dro inn dit selv etter jobb og snakka med dem, de sa det samme som fattern sa de hadde sagt, jeg spurte om å se på den gamle skjermen, og lina den opp. Både glasset og skjermen var totaltsmadra etter at de hadde dratt dem ut fra telefonen med varmepistol og skrutrekker, men jeg kunne tydelig se akkurat den sprekken jeg forventa å se og nevnte for dem at det var der jeg så en sprekk tidligere. De mente at den ikke var knekt når den kom inn og at det måtte være noe galt med hovedkortet.

 

Tenkte jeg kunne dra den med hjem og høre om jeg kunne ta hovedkortet på garanti, for den kom hjem fra service etter problemer med hovedkortet for bare 3 måneder sida. Fikk nytt hovedkort. Men før jeg skulle prøve så ville jeg skjekke om den nye skjermen også var defekt, eller om de hadde montert den feil/ikke fått satt på flatkabler ordentlig. Fikk låne en annen S4 og plugga i skjermen og den funker, og når jeg så litt mer på min etterpå så ser jeg at det er en tydelig skade på kontakta til skjermen, som om noen har skrapet borti med en skrutrekker litt for hardt. Jeg tviler på at kontakta kan ha gjort den skaden på egenhånd under press i lomma, og mistenker at han som bytta skjermen, brukte en skrutrekker til å ta av flatkabelen og var litt uforsiktig.

 

Nå kan det jo hende de tror jeg lagde skaden selv, men jeg tok den av med neglen, og ikke fra den sida som var skadet. Hvordan går jeg frem med å konfrontere dem med detta?

 

 

Megasvært bilde som viser kontakta! :D også skjult i spoiler.

 

 

QtuO0ai.jpg

 

 

Endret av Profanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom det var lys i displayet etter knusing (som du forklarer i spoileren), ville det vært veldig rart om skjermen plutselig skulle bli helt svart. Hadde displayet vært helt svart da den ble levert inn kunne verkstedets forklaring være reell, men denne forklaringen virker ganske usannsynlig. Dra dit og fortell dem dette, så ser du hva de sier. Om de ikke vil refundere penger for ny telefon eller lignende er det en strålende sak for TV2 hjelper deg eller lignende.

Lenke til kommentar

En skjerm kan fortsatt (delvis) fungere, selv om en kontakt har blitt skadet, fordi skjermkabelen holder kontakten sammen. Når man så tar av kabelen, forsvinner "støtten" til kontakten og biter som eventuelt har blitt løse på grunn av støt/klemskaden kan falle av.

 

I tillegg er det en påkjenning for en telefon å ta av en skjerm og sette på en ny. Har telefonen fått en skade, kan den forverres ved skjermbytte, selv om skjermbyttet utføres på riktig måte.

 

Om det er hva som har skjedd her, kan ikke jeg svare på. Men har du brukt et typisk "jalla"-verksted av rimeligste sort, så er det ikke alltid de er å anbefale. Skjermene er ofte av dårlig kvalitet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...