Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

D2S Xenon pære hjelp!


vingebil

Anbefalte innlegg

ohh crapy. jeg bestilte 4 ganger fra ebay og alle gangene var dritt. kjøpte da fra powerbulbs

 

og phillipspærene er litt gulskjær i. men det har ikke osram.

 

Fanken:s dette begynner bli dyrt :p blir nok pærer frå powerbulbs då. Hehe

haha. skulle spurt først da vettu.

 

du får det du betaler for. men selv vill jeg ha bestilt osram.

 

glad jeg ikke har xenon på bilen min.

 

har 4 stk originallykter med 100 watt pærer. nær lys i 2 av dem så dobbelpære. og da får jeg langlys i alle 4. + at jeg har 2 feite tusnmetringer i tilleg. mye bedre enn xenon og pærene koster latterlig 30 kr stk til originallyktene ;)

Du om det :dribble: Etter at jeg fikk en Opel Vectra på tunet, som har "AFL" xenon-lys, kommer jeg aldri til å handle bil uten tilsvarende teknologi. Her har jeg seriøst mye mer lys enn med halogen, og den følger svingene veldig bra, helt genialt her på vestlandet iallfall. Et såpass bra utstyr at det burde være rabatt på forsikringen, IMHO. :thumbup:

 

hvorfor i allverden skulle det vært rabatt på forsikring pga du har gode lys? hallo!!!

 

tviler på du har bedre lys enn meg da jeg har 4 stk veldig veldig bra hovedlykter med 100 watt halogen tusnmetringer og 2 feite 100 watt halogen tusnmetringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Altså... :tease: Jeg har ikke til hensikt å starte en "mine er bedre enn dine" tråd ut av dette. :whistle: Okei?

 

Poenget mitt med dette med forsikringen, er at gode og _korrekte_ lys er i aller høyeste grad en sikkerhetsinnretning. Man får idag rabatt for flere typer sikkerhetsinnretninger, som f.eks antiskrens.

Lysene på Vectra-en er veldig spesielle. Selv idag (min er en 2004-modell) finner en knapt biler som har samme teknologi. Joda, en finner biler med svingbare lykter, men såvidt jeg har sett er det ikke noen som har like avanserte løsninger (på en ordinær produksjonsbil, vel og merke) som Opel har.

Resultatet er at det blender mindre enn ordinære xenon, og lyset havner der det skal - på veien. Det er også bi-xenon, så en har fullverdig lys både på nær og fjern. Dvs, på fjern så får en hjelp av 2 separate fjernlys av halogen, og skikkelige hjørnelys (lyser rett ut til siden i store deler av dødvinkelen for de ordinære lysene), når en svinger (det også halogen 55 eller 60W). Tilsammen blir det temmelig mye lys, rettet mot der du trenger det, helt lovlig.

Lyktene svinger både vertikalt og horisontalt. Dvs istedet for minstekravet til høydejustering av lykter med xenon (er det hvert 5 sekund elns?), justerer denne en haug med ganger i sekundet. Den tar hensyn til rattvinkel, gir, blinklys og fart, slik at lysene også kan heves/senkes etter hvor krapp svingen er, og/eller etter hastighet. Alt dette for at det ikke skal blende, og for at du skal få lyset der du trenger det, og ikke langt oppi skauen. Det høres kanskje tullete komplisert ut, men det funker. På nyere Opler, som Insigniaen, har de i tillegg til dette laget en variabel linse, som gjør at det kan endre spredningsmønsteret etter føreforhold. I tillegg har de automatisk nedblending.

Er ikke dette en sikkerhetsinnretning, så vet ikke jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er faktisk en vannvittig bra teknologi Opel har kommet med der, og jeg ser ikke bort ifra at det funker bedre enn dine ulovlige lys ;)

ulovlig? hvor har du det ifra?

 

er faktisk på suburban jeg har det. original lykter. de er E merket og leveres med 100 watt pærer. så nei de er ikke ulovlig.

Lenke til kommentar

Hehe .. Det forklarer saken med gamle, slitte glass og gammal teknologi på reflektorene..

Er det standard kabler på bilen også eller?

Får du kjøpt E-merka 100watts-pærer i Norge?

nei din luring. nytt ledningsnett og ja de er emerket, får ikke kjøpt de pærene i norge. kunn fra usa :p

Lenke til kommentar

Okay..

 

Men da har du totalt 4 nærlys og 6 fulltlys da?

 

Dette står om nærlys:

-Det skal være gult eller hvitt lys

-Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys.

-Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.

-Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

-De skal lyse minst 40 meter foran bilen.

 

Dette står om fjernlys:

-Det skal være gult eller hvitt lys

-Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt.

-De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux.

-De skal lyse minst 100 meter foran bilen

-Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

-Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

Lenke til kommentar

nei du misforstod eller jeg forklarte feil.

 

det er 4 stk originallykter.

 

2 av dem er nerlys, og 2 av dem er langlys. men i nærlysene er det 2 pærer så jeg har langlys i alle 4 men kunn nærlys i 2 av dem. + 2 ettermonterte 1000 metringer ;)

 

got it? og alt er E MERKA! tilogmed vært på eukontroll med bilen uten en eneste komentar om lysene!

Lenke til kommentar

Jeg hadde knekt fjær og gåent hjullager på PKK som jeg visste, noe de ikke "fant", så lite hold i den der gitt..

 

6 fjerlys er 2 for mye uansett hvor mange lux det gir :)

 

sooo? når skulle jeg begynne å bry meg om det, ikke før jeg blir stoppa av politiet og de ber meg fjerne dem ;P bedre lys, ser mere. og var på NAF å tok eukontroll og de sa ingenting.

 

uansett da har de slurvet med din eukontroll.

 

tok jo eukontroll på golfen hos et verksted som jeg fikk 1 på ulyd i et hjullager og manglende varseltrekant. de måtte være blind og feil med hørsel. fantes ikke en eneste lyd fra noen av hjulene og det lå 2 varseltrekanter i bagasjerommet ;) dro på et annet verksted og tok ny eukontroll og fikk den eugodkjent der. dro tilbake til det første verkstedet og viste de godkjent eukontroll og fikk dem til å se på det de mente var galt. og da bekalget de at de hadde vært litt snar. så det går begge veier ;)

 

men nå synes jeg vi skal holde oss til topic her. vi spamer jo hele tråden hans som egentli handlet bare om 2 pærer. så ta det på pm hviss det er noe mere!

Lenke til kommentar

nei du misforstod eller jeg forklarte feil.

 

det er 4 stk originallykter.

 

2 av dem er nerlys, og 2 av dem er langlys. men i nærlysene er det 2 pærer så jeg har langlys i alle 4 men kunn nærlys i 2 av dem. + 2 ettermonterte 1000 metringer ;)

 

got it? og alt er E MERKA! tilogmed vært på eukontroll med bilen uten en eneste komentar om lysene!

Da har du seks fjernlys, noe som er to for mye og garantert langt over maks tillatt lux-verdi. Ei heller er det lovlig med 100W pærer, og E-merkede pærer i USA? E-merket er jo i hovedsak for EU/Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke direkte forbudt med 100W-pærer, men det finnes ikke E-merkede pærer som er 100W, noe som betyr at pærene må være av samme produsent og type som de som var i lykten ved levering for at de skal være lovlig. Det er fullt lovlig å bruke lykter uten E-merkede pærer så lenge lyktene er godkjent slik, og samme type pære (samme produsent, samme specs) sitter i dem som ved original levering. Men det er verdt å merke seg at det er endel som selger ekstralys og ettermonteringslys (nærlys/fjernlys) som i utgangspunktet er lovlige, godkjent med en E-merket pære, men som blir solgt fra butikk med en ulovlig pære. De vil ikke være lovlige med mindre man putter inn en E-merket pære.

 

Det er heller ikke direkte forbudt å ha 6 pærer for fjernlys, forutsatt at man da har to lykter som har to pærer i hver. Det er ingen grense for hvor mange pærer et fjernlys kan ha, så har man èn lykt som har to pærer (f.eks en H4 for nærlys, og H1 for fjernlys), så er det fullt lovlig at begge to pærene lyser for fjernlys. Hvis begge pærene er montert i samme lykt (samme lyktehus), så regnes det som èn lykt.

 

Merkingen på lykten vil si hvorvidt det er to separate lykter. Dersom det er ett lyktehus som har merkingen HCR, HC HR eller HC/R er det èn lykt, dersom det er to lykter vil begge lyktene ha separate merkinger (HCR, HC/HR eller HC HR på den ene og HR på den andre. Det kan også stå som HCR HR, HCHR HR, HC/HR HR eller HC HR HR på samme lykteglass/hus, og det er da to lykter).

 

Det er verdt å merke seg at for E-merkede pærer kan man ikke blande halogen og xenon-pærer i samme lykt, med visse unntak for nærlys (et nærlys kan ha inntil 3 pærer, hvor èn av dem kan være xenonpære. Inntil to ekstra halogenpærer for 1) Å gi infrarødt lys, og/eller 2) for å gi ekstra sidelys).

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du IKKE ha no gulskjær ville jeg gått for 6000kelvin..

Pent, og ganske så bra lys er det også, men igjen, det er ikke det optimale mtp. lysutbytte.

 

Om det er stor forskjell er vanskelig å svare på da 4300 kan være nesten helt hvitt hos en leverandør, mens hos en annen ganske gult (derfor sier jeg 6000 for å være sikker)

Lenke til kommentar

Det spørs på mye rart.. 4300K skal være delvis gult, siden hvitt lys er teknisk sett 6500K. Ser man 4300K i korrekte lamper med korrekt lysfarge i dagslys skal det se gult ut.

 

Hvordan fargen på lys oppfattes avhenger av lysstyrke. Ved lavere lysstyrke vil gulaktig lys oppfattes som hvitt, og ved høyre lysstyrker vil blåere lys oppfattes hvitt. Når pærene slites ut vil de få redusert lysstyrke. Den reduserte lysstyrken gjør at øyet oppfatter lyset på en annen måte som gjør at det ser hvitere ut. Når du da putter inn pærer med korrekt lysstyrke vil disse se gulere ut ganske enkelt fordi de lyser sterkere.

 

Dette er grunnen til at halogenlys opprinnelig ble oppfattet hvitt, og xenonlys oppfattes hvitt og ikke blått. Den reduserte lysstyrken til halogenlyset gjør at øyet oppfatter det hvitt selv om det er veldig gult, og den økte lysstyrken til xenonlysene gjør det samme i andre retningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som har erfaring med originalmontert bi-Xenon: Jeg har akkurat fått ny (helt ny) bil med xenon, og har et noen spørsmål:

- Lysene lyste litt gulaktig de første dagene/ukene, men nå har lyset blitt hvitere. Er dette normalt? Xenon brukes forøvrig kun når det er mørkt, på dagtid er det LED-striper, så det er ikke mange timene xenon-lampene har vært i bruk enda.

- Når jeg slår på lysene, lyser det veldig kraftig, og litt gulaktig(?) en brøkdel av et sekund, deretter lyser de med "normalt" og hvitt lys. Skal dette være slik? Jeg får ingen feilmeldinger i bilens computer.

- Jeg synes de lyser litt svakt. Mulig forventningene mine var for høye, men er det noe jeg kan sjekke for å være sikker på at de lyser så godt som de skal?

- Lysene var justert for lavt da jeg fikk bilen, de lyste under 30 m på nærlys. Jeg har fått fikset dette, men er det vanlig? Med den blendingsfaren feiljusterte (for høyt) xenonlys representerer, burde ikke både fabrikk og forhandler sjekke dette før ny bil utleveres?

 

Det er en Audi A3, dersom det har noen betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...