Gå til innhold

[Løst] Hvordan vil du reagere om en karakter som dør i en bok er i live i neste uten forklaring?


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål her. La oss ta Superman og Batman som et eksempel her. Superman har en egen serie som ikke har noe som helst med Batman å gjøre. La oss si at Batman har Robin på laget sitt. La oss så si at Robin blir drept, og har ikke sjanse til å mirakuløst overleve på noe som helst vis. Hvordan ville du da reagert om den neste boken var en Superman/Batman-crossover der Robin var i live, som om ingenting var skjedd? Boken vil være en oppfølger til både Superman og Batman, så den er "canon".

 

Et alternativ er en "what if?"-bok der Robin overlevde likevel, men boken vil ikke være canon. Er det mer akseptabelt?

 

Et annet alternativ er Rambo-løsningen.

 

 

David Morrell hadde aldri planlagt å skrive en oppfølger til First Blood, så Rambo dør i den første boken. Likevel ble han mer eller mindre tvunget til å skrive en bok basert på den andre filmen, og der er jo Rambo i aller høyeste grad i live. Løsningen ble å nevne i starten at Rambo overlevde i filmen, men ikke i boken. Det fungerer helt fint for Rambo, men synes ikke det passeer helt i mine bøker. Det føles bare litt lettvindt, som om ingenting i bøkene trenger å ha betydning. En karakter som dør bør absolutt være død, med mindre det er en svært god grunn til hvorfor han/hun er i live likevel. Det er det nok i boken min.

 

 

Grunnen til hvorfor jeg spør er fordi jeg er forfatter, og har to bøker i to helt forskjellige serier. Men jeg har lyst til å skrive en crossover-bok, men da må en karakter som døde i en bok på et eller annet vis være i live i crossoveren, og det gir ikke helt mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok ikke mulig, dessverre. Den første boken foregår på en øde øy, og personen fra den andre serien har aldri forlatt byen h*n er i. De vil derfor aldri møtes før den første personen forlater øyen etter å ha blitt drept. En viktig del av crossoveren er at den første personen sliter med traumer etter hendelsene på øyen, og personen fra den andre sliter med andre ting, og kort sagt er forfulgt av en topptrent drapsmaskin. Dermed må h*n stikke fra byen snarest, så hvorfor ikke gjemme seg på øyen? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...