Gå til innhold

Snø, is, sørpe - vinter; hva bør man huske?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med automatbil bil er vel trikset og ikke gjøre noen ting annet en å manøvrere seg ut av situasjonen for drivhjulene går fortsatt rund og selv om motoren til en viss grad kan bremse har det mye mindre kraft en på en manuellgiret bil.

 

Å begynne å få bilen i nøytral er i hvertfall fånyttes for i panikken kan du fort vippe girspaken i en annet gir og istedenfor å ende i nøytral ender du f.eks. opp i første som virkelig vil bremse hjulene godt.

Lenke til kommentar

Akkurat nøytraltrikset vil fungere godt her, ligger over drive, og for å få den i revers må den dyttes ned. Tredje, andre og første er nedover, og førstegiret krever at du dytter inn spaken.

Men ser absolutt poenget med at det kan være problematisk på andre biler, men satser på at dersom jeg kommer opp i en slik situasjon, vil jeg enten bare styre eller prøve å få den i nøytral.

Lenke til kommentar

Prøvde dette en gang og endte i park for i samme slengen som jeg dyttet spaken framover trykket jeg inn knappen på sida av spaken og plutselig kom det en morsom lyd fra girkassa.

For å si det sånn låsepinnen for park traff ikke sporet sitt i og med at akslingen gikk fort rundt men uansett ser jeg potensialet for problemer her når ting plutselig skjer, og etter å ha kjørt automatbil i 11 år ser jeg ikke noe problem med å rett og slett slippe gassen, det skjer ikke så forferdelig mye når man ligger i D eller O/D

Lenke til kommentar

i følge en god del historier jeg har hørt har mange blitt tatt for å kjøre på sore åpne parkeringsplasser.

Det er selvsagt forskjell på politi, noen er sure og slemme, andre er blie og slemme :)

 

Selv har jeg aldri blitt stoppet av politi noen gang etter jeg har fått lappen.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Brekket skal brukes til å parkere, ingen grunn til å "teste" det mtp. noko ann formål.

 

Det kan brukes til å framprovosere en situasjon du fort kan havne i på veien, men da er man klar over at noe vil skje, noe man ikke alltid gjør når man kjører..

Det kan også som nevnt over meg, hjelpe deg til å redde inn en ukontrollert sladd, men igjen, kun hvis man vet hva som skjer, og hva man skal gjøre for å prøve å hente den inn igjen.

 

Under idéelle omstendigheter skulle man ikke hatt noen ulykker på norske veier, og heller ikke noen nestenulykker, men mennesker gjør feil, det kommer man aldri bort fra, så dermed er det greit å vite hvordan bilen oppfører seg OM du skulle gjøre en feilvurdering av en sving og dens føre f.eks ;)

Lenke til kommentar
Kva legger du i tatt? Kva var omstendigheitene og kva var straffa?
Med "kjører forsiktig" mente jeg rolig øving med litt svinging i snøen og kanskje litt testing av brekk. Det er forskjell på det og syke piruetter og burning ;)

Kan godt være syke piruetter og burning, men på snø i på en stor fin parkeringsplass er dette helt ufarli.

I staff legger jeg f.eks Beslag av Sertfikat.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...