Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW E36, skal man lete lenge etter større dritbil?


Anbefalte innlegg

Til tross for at min BMW E36 318i har kjørt 240.000 km er jeg sjokkert over utrolig mange feil det er på denne bilen. Har hatt bilen i ca ti måneder, og her er noen av feilene jeg har hatt på bilen:

 

 

- Defekte dempere foran

- Defekt startmotor

- Defekt takluke

- Sprekk i taklukekassett

- Vann/fukt under dørmattene pga dårlig dørpakninger

- Knirking i gasspedal

- Knirking i ratt

- Risting i rattet under bremsing

- Klunkelyd under bilen hver gang jeg skifter gir

- Masse rust. Får blant annet ikke tatt firehjulskontroll fordi den er fastrustet foran i begge endeledd.

- Dårlig sentrallås

- Feil i forstilling. Sliter dekk.

- Feil i instrumentpanel. Kortslutter støtt og stadig

- Gasspedal som fryser om vinteren

 

Problemene bare fortsetter å komme. Denne har omtrent samme kilometerstand som min gode KIA Sephia som jeg ga 5000 kr for og nesten ikke hatt problemer med. BMW-en kostet meg 25000 kr, og har aldri opplevd større problembil. I tillegg er delene svindyre.

 

Er det noen her som faktisk har hatt erfaringer med at dette er en driftsikker bil?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt e36 selv, men det virker på meg som at holdbarheten varierer veldig mye fra bil til bil. Jeg tror dette kommer av at mange av bilene er kjørt hardt og dårlig vedlikeholdt. Er jo typisk ungdommer som akkurat har råd til bilen men ikke vedlikeholdet som har kjørt disse bilene de ti siste årene.

 

Også er det jo ikke å stikke under en stol at dette er en snart 20 år gammel bilserie at mye er slitt er og ødelagt må man nesten forvente.

Lenke til kommentar

Man bør holde seg unna BMWer som er gått over 200.000km har jeg hørt. Spesielt da e36 da de er svært populære blant ungdom. Kjenner flere som har e36 som har gått fra 140.000km og de har ikke opplevd spesielle problemer. Før man kjøper en e36 er det mye jeg ville sjekket på bilen får og si det sånn

Lenke til kommentar

Bilen var faktisk eid av en voksen dame, og har følelsen av at den var greit vedlikeholdt, da det var lite problemer med den de første månedene. Problemet med denne bilen er bare at hver gang man retter opp det som er feil, så kommer ny feil rett etterpå. Det som får meg til å lure er at jeg har hatt flere andre biler som har kjørt like langt, og disse har jeg ikke vært i nærheten av å ha de samme problemene med.

Lenke til kommentar

Skal jo nevnes at mesteparten av problemene du nevner er vanlige slitedeler. Dempere, startmotor, endeledd, bremsedeler og annet i forstilling er jo slitedeler som må byttes før eller siden. Dørpakninger kan også være lurt å skifte.

 

Taklukeproblemer og rust er jo typisk E36-problem.

 

318i kom jo i en periode med M42 motoren som trolig er værste drittmotoren BMW noen gang har laget, man må skifte innmat i topp og regreim like ofte som man fyller bensin ;).

 

Jeg har hatt e30 325 som hadde gått over 250k og e34 525 som hadde gått over 300k. Bortsett fra høyt bensinforbruk var dette veldig billige biler i drift.

Lenke til kommentar

Hei. Har en del erfaring med BMW også noe med E36.

Du sier ikke hvor gammel bilen er da.

Kan nok si at når en BMW har passert 200000km så er det nok en del en bør sjekkes.

 

- Defekte dempere foran ---- er jo ikke unormalt det er slitedel

- Defekt startmotor------- 240000km ikke uventet det heller

- Defekt takluke------- Defekt hvordan?

- Sprekk i taklukekassett------ Da kommer kansje vannet inn der.

- Vann/fukt under dørmattene pga dårlig dørpakninger----- Blir jo sjelden slitt de da.

- Knirking i gasspedal--- sikkert p.g.a. vannet rust o.l.

- Knirking i ratt------ Er det inne i bilen eller er det i forstilling?

- Risting i rattet under bremsing---- Ujevnt slitte skiver er slitedel.

- Klunkelyd under bilen hver gang jeg skifter gir----- antagelig en foring eller ledd. Kan nok være gummiforing på mellomaksel.

- Masse rust. Får blant annet ikke tatt firehjulskontroll fordi den er fastrustet foran i begge endeledd.---- Er det boltene som er fastrustet?

- Dårlig sentrallås----- Går den tregt ?

- Feil i forstilling. Sliter dekk.

- Feil i instrumentpanel. Kortslutter støtt og stadig --- Vann?

- Gasspedal som fryser om vinteren----Vann

 

Men syntes en del av de problemene du nevner kan virke som om bilen evt. har stått mye ute.

Og ikke har blitt stelt helt bra med.

At gasspedalen fryser om vinteren er jo ikke så rart hvis det er vann på gulvet.

Men er du sikker på at vannet kommer inn ved døren og ikke takluke virker rart.

Har du bilen parkert ute om vinteren kan det komme inn flere steder. Sjekk også lekkasje rundt frontrute.

Alt dette kan jo ikke ha kommet etter at du kjøpte bilen?

At det er rust er nok vanlig på en slik bil. Kommer veldig ann på hvor den har gått og hvordan den har blitt tatt vare på. Kjøper man en slik bil må man sjekke rust.

Understellsbehandlig er et veldig pluss.

Hvis du må ha bilen på verksted og ikke gjør noe selv blir det ganske dyrt.

Reparerer du selv så er alt untatt rust og takluke relativt rimlige ting å fikse.

 

Men vil jo legge til at hvis jeg kjøpte en BMW til 25.000,- så hadde jeg ikke forventet så mye.

Skal du ha den bilen "driftsikker" så må du nok legge litt penger i deler og overhale f.eks.

forstilling drivaksler dempere og bremser. Men om det er verdt det tviler jeg på hvis det er mye rust.

En slik bil einer seg nok best for en som kan mekke litt selv, og som bil nr 2 eller 3.

 

Å fortsette å bruke bilen med slitte skiver, foringer, dempere, vannleksje etc. uten å fikse slikt vil bare føre til at mer går i stykker.

Biler som har gått over 200000km bør gåes NØYE igjennom før man kjøper.

Tilstanden på en slik bil er helt avhengig av hvordan den har blitt brukt og tatt vare på.

Lenke til kommentar

Høres ut som denne bilen ikke har fått de servicer den skal ha. Dårlig vedlikehold. Jeg kjøpte en e30 318 for 9000kr og la ut 4tusen til eu ok. Ble da eu ok. Etter det var det et hjullager som røyk og jeg måtte bytte regreim/vannpumpe pga intervall. Alt dette er slitedeler og ryker som oftest rett over 200 000. Så med andre ord helt normalt. E30en min går enda uten problemer og lite feil med den utenom hjemmelaget eksos fra tidligere eier som er rustet nå.

 

Men hvor mye betalte du for e36en din? Av ungdom eller? Vis det er før 93(tidlig 94) har du M40 motoren som er møkk. Tåler mye juling, men reg-reim intervall på 40k og kam-intervall på 80k(!). Men det meste du sier her er slitedeler bare så du er klar over det, og at kiaen ikke har så mye feil kommer helt an på vedlikeholdet fra tidligere eier, som mest sannsynlig har vært bedre. E36 er typisk ungdomsbil og som oftest har ungdommer som kjøper slike biler bare råd til bilen, og kjører til det går noe gale og så selger unna fordi de ikke har råd.

 

MYe av disse problemene kan fikses så og si gratis vis du gjør det selv, og dempere koster minimalt på koed. Ang klunkelyden når du skifter gir er det traversforingene som er gåene. Litt tricky å bytte men koster ikke stort mer enn 200kr per foring.

Knirking i ratt er nok rattlageret som ligger rett bak rattet. Lett å bytte og koster ikke mye brukt. Tips: Bimmers.no

 

Rust er et kjent problem med E36, og vedlikehold er cluet. Koster ikke mye å få byttet kanaler svart. Fikk pris på 3000kr for arbeidet av en bekjent.

Lenke til kommentar

Har også hatt en E36 der sentrallåsen fusket. Flere av dørene som ikke ble låst opp automatisk, og til slutt var det ikke mulig å åpne førerdøren i det hele tatt.

 

Kontrollpanelet til AC anlegget konket også rett som det var (det bare døde helt). Periodene det var dødt økte hele tiden, helt til det døde fullstendig, og måtte byttes. Dette var et "vanlig problem" ifølge Autozentrum.

 

Dette på en bil som hadde gått ca 180.000.

Lenke til kommentar

Har også hatt en E36 der sentrallåsen fusket. Flere av dørene som ikke ble låst opp automatisk, og til slutt var det ikke mulig å åpne førerdøren i det hele tatt.

 

Kontrollpanelet til AC anlegget konket også rett som det var (det bare døde helt). Periodene det var dødt økte hele tiden, helt til det døde fullstendig, og måtte byttes. Dette var et "vanlig problem" ifølge Autozentrum.

 

Dette på en bil som hadde gått ca 180.000.

 

Helt håpløst. Fordi sentrallåsen fusket ville ikke bilen starte (startsperre), så det endte opp med tur på verkstedet pga dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...