Gå til innhold

Oppkjøring med automat og sertifikat


Ueland

Anbefalte innlegg

Automat er himmelen, så det gjør ikke såååå mye å ha automatsertifikat noen år. Kan bare gjenta det som har blitt sagt.

 

1. Du kan ikke kjøre manuell bil med automatsertifikat

2. Hvis du kjører en manuellgiret bil med automatsertifikat mister du ikke sertifikatet, men får sperrefrist for manuellsertifikatet

3. Du må ta en oppkjøring for å få manuelt sertifikat.

 

For deg, Ueland er det største problemet at en automatgiret bil har høyere forsikring enn en manuellgiret, men hvis du ser det på den positive siden bor du i Oslo, og her er det deilig å kjøre med automat uansett, samt hvis du skal over fjellet er det bare å slappe av uten å måtte røre grøt hele tiden ;)

 

På den andre siden er manuell fint å ha hvis du f.eks skal låne eller leie en bil.

 

Med mindre du er veldig flink i trafikken vil jeg anbefale deg å kjøre en stund med automat. Du glemmer uansett ikke giringen. Å kjøre opp koster trossalt et par k for bil pluss en 1000 kroner i avgifter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sikkerhetsutstyr eller ikke men automatgiret bil klarer selv en mann med en arm og et ben amputert så det er mye lettere og kjøre automatbil en manuellgiret.

Er ikke enkelt og kjøre i byen med kaffekoppen i den ene handa og grillpølsa i den andre, den tredje på rattet og den fjerde girer opp mens man akselerer ut av lyskrysset.

Tar du bort kaffekoppen går det kjempelett med automat. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
Er vel sikkert også litt på grunn av at man kan konsentrere seg om kjøring, og ikke giring det går på.

8110224[/snapback]

Ja, det er et tydelig faremoment dette med å måtte gire til stadighet, er ikke for hvem som helst det nei.

8116872[/snapback]

 

 

giringen skal da gå automatisk, du skal ikke måtte konsentrere deg for å kunne gire....

Lenke til kommentar
Jeg trodde det ikke var lov til å kjøre opp med automat eller øvelsekjøre med automat!

8124315[/snapback]

Kan vel kanskje forveksles med at det tidligere ikke var lov å øvekjøre med bil uten håndbrekk, noe mange amerikanske biler (som normalt sett er automatgiret) ikke har.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Fortsatt fra lovdata.no:

 

Vedlegg 4 - Førerkortkoder.

"78 Begrenset til å gjelde automatgiret kjøretøy"

 

Hvor slike koder står eller skulle ha stått, det vet jeg ikke, men koden finnes nå i hvert fall.

 

edit: "100 To års prøveperiode - dato for utløp av prøveperioden"

 

men det som forvirrer meg er at det står ikke på selve førerkortet eller på lappen jeg fikk med førerkortet. Det står kun "100 og to års prøveperiode. :/  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

men det som forvirrer meg er at det står ikke på selve førerkortet eller på lappen jeg fikk med førerkortet. Det står kun "100 og to års prøveperiode. :/  

 

Vel, hvis de har glemt å notere dette ned så er du jo heldig :) er bare å se førerkortet ditt det på vegvesen.no så får du full info om hva du har og ikke har.

Lenke til kommentar

 

 

 

men det som forvirrer meg er at det står ikke på selve førerkortet eller på lappen jeg fikk med førerkortet. Det står kun "100 og to års prøveperiode. :/  

 

Vel, hvis de har glemt å notere dette ned så er du jo heldig :) er bare å se førerkortet ditt det på vegvesen.no så får du full info om hva du har og ikke har.

 

 

Jeg sjekka der også. Sto ingenting om begrensinger. Det som gjør meg usikker er at søsteren mins førerkort er også slik. Så tror jeg lar være å ta sjansen. :p 

 

Må nok ta en ny oppkjøring. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Står det ikke registrert i førerkortet dit eller på nettsidene til vegvesenet så er du ok :) Jeg håper stadig at noen gjør samme tabbe på førerkortet mitt og legger til en A når jeg er innom og fornyer mitt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...