Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i magen - fantome-sultsmerter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inntolerant mot gluten eller melk kanskje, veldig vanlig. Ikke spis raske karbo, som sukker hvetemel osv. Blir sulten fort. Spis kjøtt og fett slik som før i tida, da blir det bra;)

 

Mistenker Cøliaki, men min forp*** lege gidder ikke å overveie det engang siden jeg ikke har hatt disse plagene siden jeg var liten. Fikk overtalt henne til å bestille blodprøve for meg, men det er ikke sikkert noe vises på blodprøven heller da slike tester aldri er 100%.

Lenke til kommentar

Inntolerant mot gluten eller melk kanskje, veldig vanlig. Ikke spis raske karbo, som sukker hvetemel osv. Blir sulten fort. Spis kjøtt og fett slik som før i tida, da blir det bra;)

 

Mistenker Cøliaki, men min forp*** lege gidder ikke å overveie det engang siden jeg ikke har hatt disse plagene siden jeg var liten. Fikk overtalt henne til å bestille blodprøve for meg, men det er ikke sikkert noe vises på blodprøven heller da slike tester aldri er 100%.

 

Allergisk mot Gluten kan og være tilfellet ja, du kan jo prøve glutenfri diett. Gluten tåles dårlig av de fleste uansett, spess hvetegluten. Hvis man er avhengi av brød prøve ezieklbrød i helsekosten, spiser det daglig selv og har ikke problemer lenger. Er intolerant mot gluten selv. Tatt test lab i USA.

Lenke til kommentar

Inntolerant mot gluten eller melk kanskje, veldig vanlig. Ikke spis raske karbo, som sukker hvetemel osv. Blir sulten fort. Spis kjøtt og fett slik som før i tida, da blir det bra;)

 

Mistenker Cøliaki, men min forp*** lege gidder ikke å overveie det engang siden jeg ikke har hatt disse plagene siden jeg var liten. Fikk overtalt henne til å bestille blodprøve for meg, men det er ikke sikkert noe vises på blodprøven heller da slike tester aldri er 100%.

Kan si deg med en gang at du ikke har Cøliaki. Jeg har 2 søskenbarn og en onkel med dette, tilstanden forverres gradvis - det er ikke noe som plutselig oppstår. Stakkars legen din som må jobbe med noen som kan jobben hans.

 

 

Skal du testes 100% for Cøliaki må du inn til testing der de fører et rør ned i magen på deg. Dette for å se reaksjonen på gluten - fra innsiden. En test jeg tipper du vil finne veldig ubehagelig å ta når du 99% sikkert ikke har Cøliaki.

 

Allergi popper ikke opp over natten, men stress kan gjøre svake allergier værre/fremtredende. Gluten har et tosidig rykte. Selv kombinerer jeg glutenholdige matvarer med greie mengder fett/protein (pizza, eller kebab - feks) og har ikke noe ubehag da. Spiser jeg veldig mye glutenholdig mat "uten tilbehør" har jeg en tendens til å bli oppblåst og kanskje få litt vondt i magen. Alt i alt, Gluten kan du være obs på - men mest sannsynelig gjør mange det til et større problem enn det i virkeligheten er.

 

Du kan gjøre deg selv syk om du tror hardt nok på at du er syk. Siden du er så overbevist om at det er Cøliaki, sjekk hodet ditt.

 

 

Tipper det er en av disse tingene som utløser symptomene dine: Dårlig søvn, stress, pms eller at du er gravid.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper det er en av disse tingene som utløser symptomene dine: Dårlig søvn, stress, pms eller at du er gravid.

 

Jeg er i hvert fall ikke gravid, er ikke PMS, og jeg sover godt når jeg først sover, så det er det ikke.

 

Jeg får også hoven mage, altså ikke luft i magen, men hoven mage, den blir hard og det er heller ikke snakk om hard avføring da det gjerne kommer når som helst - også når jeg har tømt meg.

 

Har også lest at cøliaki kan gjøre en sliten og at det kan forveksles med depresjon. Vært både sliten og deprimert så lenge jeg kan huske, så for å være helt ærlig, hvis det er en liten sjanse for at jeg har det og at jeg ved en glutenfri kost kan bli ''frisk'' så virker ikke en gastroskopi så ille ut.

 

Og legen min er råtten.. jeg prøvde å fortelle henne gang på gang at dette ikke er noe som har skjedd over natten men begynt å de siste årene, og mange går symptomfri i flere år før de får symptomer. Ønsker ikke legen å finne ut av hva jeg faktisk har så kan jeg like greit gå til en alternativ lege.. :p

 

Det er også forskjellige varsiasjoner av cøliaki, noen kan ikke slikke limet på rullingspapiret engang.

Lenke til kommentar

Vel, da er det jo egentlig ikke værre enn at du prøver deg på å kutte ut alt av gluten i noen uker da? Trenger ikke gastroskopi og legeattest for å gjøre det.

 

Har fortsatt problemer med å se for meg at det er Cøliaki, men kanskje om du har gått opp i fettmasse de siste årene - at dette kan ha utløst det?

 

Selv, som overvektig, var jeg allergisk mot bjørk (80 ish utslag) og noen andre ting - -40 kg fett og +10kg muskler senere er alt sånt borte (det er virkelig en lettelse å kunne gå ute nå på denne tia uten noe som helst medisiner). Overvekt er jo en tilstand med konstant inflammasjon, så ville ikke undervurdert en livsstilsendring om noe av dette passer :)

 

 

Lenke til kommentar

Vel, da er det jo egentlig ikke værre enn at du prøver deg på å kutte ut alt av gluten i noen uker da? Trenger ikke gastroskopi og legeattest for å gjøre det.

 

Har fortsatt problemer med å se for meg at det er Cøliaki, men kanskje om du har gått opp i fettmasse de siste årene - at dette kan ha utløst det?

 

Selv, som overvektig, var jeg allergisk mot bjørk (80 ish utslag) og noen andre ting - -40 kg fett og +10kg muskler senere er alt sånt borte (det er virkelig en lettelse å kunne gå ute nå på denne tia uten noe som helst medisiner). Overvekt er jo en tilstand med konstant inflammasjon, så ville ikke undervurdert en livsstilsendring om noe av dette passer :)

 

Jeg har økt i fettmasse, men det er til det bedre da jeg hadde anoreksi som ung :p Jeg veier under 50 kg, for å si det slik, så det er ikke en ''fedmesykdom''.

 

Kan heller ikke bare velge en glutenfri kost da tarmtottene blir ''bedre'' av det, og at det da ikke vises på prøver som gastroskopi. Vil helst få legeattest på det før jeg øker pengebruken på mat pr måned fra 2000 til 4-5000 .. ;)

 

Og jeg har faktisk ''plutselig'' fått allergier, av blant annet mot tomat, ananas og druer, av alle ting! :(

Lenke til kommentar

Husk at allergi og intoleranse er forskjellig, blir du syk av å spise 2 druer liksom? eller blir du dårlig av flere never?

Ananas og Banan er forøvrig blandt verstingen i fruktverden i følge en som jobber med å ta tester på folk, ca 99% tåler disse dårlig, må da være noe med sprøytinga av kjemikaler og at feks bananen er krysset og ikke naturlig på samme måte, så kroppen vil få problemer med det.

 

Har du prøvd økologisk? Usprøytet.

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Husk at allergi og intoleranse er forskjellig, blir du syk av å spise 2 druer liksom? eller blir du dårlig av flere never?

Ananas og Banan er forøvrig blandt verstingen i fruktverden i følge en som jobber med å ta tester på folk, ca 99% tåler disse dårlig, må da være noe med sprøytinga av kjemikaler og at feks bananen er krysset og ikke naturlig på samme måte, så kroppen vil få problemer med det.

 

Har du prøvd økologisk? Usprøytet.

 

Halsen min snører seg sammen og hvis jeg ignorerer det så får jeg sår i munnen.

 

Økologisk ja.. sist jeg så etter økologiske tomater så fant jeg skikkelig hårete skapninger.

Lenke til kommentar

Vel, da er det jo egentlig ikke værre enn at du prøver deg på å kutte ut alt av gluten i noen uker da? Trenger ikke gastroskopi og legeattest for å gjøre det.

 

Har fortsatt problemer med å se for meg at det er Cøliaki, men kanskje om du har gått opp i fettmasse de siste årene - at dette kan ha utløst det?

 

Selv, som overvektig, var jeg allergisk mot bjørk (80 ish utslag) og noen andre ting - -40 kg fett og +10kg muskler senere er alt sånt borte (det er virkelig en lettelse å kunne gå ute nå på denne tia uten noe som helst medisiner). Overvekt er jo en tilstand med konstant inflammasjon, så ville ikke undervurdert en livsstilsendring om noe av dette passer :)

 

Jeg har økt i fettmasse, men det er til det bedre da jeg hadde anoreksi som ung :p Jeg veier under 50 kg, for å si det slik, så det er ikke en ''fedmesykdom''.

 

Kan heller ikke bare velge en glutenfri kost da tarmtottene blir ''bedre'' av det, og at det da ikke vises på prøver som gastroskopi. Vil helst få legeattest på det før jeg øker pengebruken på mat pr måned fra 2000 til 4-5000 .. ;)

 

Og jeg har faktisk ''plutselig'' fått allergier, av blant annet mot tomat, ananas og druer, av alle ting! :(

Ser den.

 

Vel, om du søker opp gastroscopy på youtube tipper jeg du vil tenke deg om 2 ganger før du vil gjennomføre noe sånt.

 

 

Ang pengebruk og glutenfri mat. Det trenger ikke være så dyrt. Om du legger om kosten til større måltid, mer egg, mer kjøtt, mer fisk og melk (h-melk er ypperlig) - er ikke dette spesielt mye dyrere enn vanlig brødkost om du er litt obs på tilbud når du kjøper inn kjøttvarer. Det er en utfordring å leve helt glutenfritt - har selv prøvd det siden jeg mistenkte intoleranse, men fant ut at jeg ikke hadde det. Det er gluten i de rareste ting og Cøliaki er en utfordring å leve med, ref mine søskenbarn som har det.

 

 

Lenke til kommentar

Må du gi deg, kasein og myse inneholder mange betennelsesdempende (særlig sistnevnte) stoffer og høyvverdige aminosyrer som kroppen trenger for å fungere optimat. "Utenglutenogmelk.no" - synes du dette nettstedet er en nøytral - faktaorientert kilde?

 

Drikk melka di, ingenting skummelt med verken kasein eller myse.

 

 

Lenke til kommentar

Hehe, voldsom kvass du blei da? Traff et sårt punkt kanskje, melkeavhengi? Var det selv i flere år, men ble syk av å drikke for mye. Lab testen min fra USA viser at jeg er intolerant mot både myse og kasein. Jeg har jo merka at jeg ikke tåler det bra, brødrene mine er samme. Med magesmerter, diare, sterk eksem er noen av problemene vi har hatt som melkedrikkere.

 

Sånn ellers tror du mennesket er lagd for å drikke ku melk? Det er føde for kalven som skal vokse fort som ung. Det er selvfølgelig forskjell på dyra, kryssa kuer kontra telemarks ku osv, såvidt jeg vet er kaseinet fra kryssa kuer som lever dårlig det værste og det er det mye av i verden, inne på bås, møkka kraftfor.

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Under 1% av verdens befolkning har intoleranse mot melkeprotein. Laktose har flere intoleranse mot. Det henger igjen så mye feilinformasjon rundt melk etter diverse "anti melk" grupper og veganere rundtomkring at jeg blir gal. Den kildehenvisningen føyer seg bare inn i rekka over aktører som drar påstander ut av ræva, uten å ha kilder på noe av det.

 

Ku-logikken din holder jeg meg for god til å kommentere. PDCAAS er rimelig klartekst når det kommer til hvordan vi mennesker klarer å nyttegjøre oss av melkeproteinet.

 

 

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til avhengigheten folk har til melkeprodukter ligger nettopp i den stimuleringseffekten det har i hjernen. Det er nettopp derfor Tine går ut med "Må ha det, bare må ha det". Du kan ved permiabel tarm og manglende effektiv spalting av melkeproteiner få samme effekten i hjenen som 1/10 dose morfin. Dette er en mekanisme som er designet for å få kalvene til å vende tilbake til jurene, men den fungerer bra på mennesker også, bare at de fleste tyr til melkekartongen siden det er mest praktisk :)

 

Du kan ofte se problemhud i knehasene og i armbøyen.

 

Andre vanlige reaksjoner er:

halsbetennelse, ørebetennelse, hovne mandler, kviser i ansiktet og på skuldrene,

roser i kinnene, kribling i halsen og harking, atopisk eksem, hard avføring, mye luft i magen, tarmsystemet.

 

Kutt melk og hvete helt ut og se om det har effekt om du opplever disse symptomene.

Lenke til kommentar

Under 1% av verdens befolkning har intoleranse mot melkeprotein. Laktose har flere intoleranse mot. Det henger igjen så mye feilinformasjon rundt melk etter diverse "anti melk" grupper og veganere rundtomkring at jeg blir gal. Den kildehenvisningen føyer seg bare inn i rekka over aktører som drar påstander ut av ræva, uten å ha kilder på noe av det.

 

Ku-logikken din holder jeg meg for god til å kommentere. PDCAAS er rimelig klartekst når det kommer til hvordan vi mennesker klarer å nyttegjøre oss av melkeproteinet.

 

Har du kilder a? 1%? Kommer jeg aldri til å gå for, må det være korrupsjon inne i den kilda ;)

 

Jeg er mer lei av folk som skal ha kilder og bevis på alt mulig fra forskere. Si feks at om 20 år kommer kildebevis på at mobilstrålig gir kreft etter 10 års bruk ved 1 time samtale på samme øre hver dag. Bedre for folk å være førevar og bruke logikk og kanskje egene erfaringer som muligens kvalme og hodepine.?

 

Erfaring og logisk sans er ikke noe man bør le vekk. Jeg vet uansett er jeg melkeintolerant (proteinet).

 

Laktose i seg selv er kanskje utbrett, men mange vet ikke at de har intoleranse mot proteinet også. Som kanskje er verre!

 

Så du tror kjøtt og melk fra kua er lik kvalitet uansett om de bli genmodifisert og feita opp på soya og hvetekraftfor og itillegg lever i "fengsel", kontra leve etter naturens egene premisser, beiter og springe ute i det fri?

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Under 1% av verdens befolkning har intoleranse mot melkeprotein. Laktose har flere intoleranse mot. Det henger igjen så mye feilinformasjon rundt melk etter diverse "anti melk" grupper og veganere rundtomkring at jeg blir gal. Den kildehenvisningen føyer seg bare inn i rekka over aktører som drar påstander ut av ræva, uten å ha kilder på noe av det.

 

Husk at nå snakker vi om syke mennesker, og for dem er ofte melk og hvete et stort problem.

Som regel sjekker jeg dette på de jeg jobber med, og det er svært ofte de reagerer veldig negativt på melk og hvete. Husk at ofte er de som forfekter fortreffeligheten til melken eller de som forteller at den er djevelens verk en sterk personlig involvering/erfaring og projiserer dette ut som en sannhet med to streker under, derfor får du ofte disse sterke polariseringene. Det folk har følt på kroppen selv må jo være det som er sant og gjelder for alle. Hvor er objektiviteten hen da. Folk snakker da forbi hverandre og man kommer ingen vei.

 

Ku-logikken din holder jeg meg for god til å kommentere. PDCAAS er rimelig klartekst når det kommer til hvordan vi mennesker klarer å nyttegjøre oss av melkeproteinet.

 

Det er jo en kjempegod kilde til å velge andre kilder med god proteinkvalitet om man skulle reagere negativt på melk. Poenget er at tarmsystem hvor immunsystemet er i harnisk vil ha store problemer med å rehabilitere seg selv om man ikke nettopp kutter de betennelsesgivende matvarene man ikke tåler. Derfor vedvarer problemet og kroppen og spesielt leveren blir rett og slett meget overbelastet over tid inntil man blir så dårlig at det går vesentlig ut over humør, energi og fysiologisk funksjon. Kommer dette langt nok sliter folk gjerne med søvn og det over tid er katastrofalt for kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...