Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RF-63 på en forsterker til 2000?

 

Gamle tommelregelen er å bruke like mye på elektronikk og høytalere, og den virker selv i dag rimelig god. Men Yamaha sin a-s serie burde være noe å se på av integrerte forsterkere, av rene effektforsterkere hadde jeg sett etter electrocompaniet.

 

Du kan jo evt vurdere en rørforsterker - music angel kt88 er rimelig bra og ligger på en 35-4000kr, den skal matche klipsch veldig bra. Om ikke rf-83 blir for store.

Lenke til kommentar

RF-63 på en forsterker til 2000?

 

Gamle tommelregelen er å bruke like mye på elektronikk og høytalere, og den virker selv i dag rimelig god. Men Yamaha sin a-s serie burde være noe å se på av integrerte forsterkere, av rene effektforsterkere hadde jeg sett etter electrocompaniet.

 

Du kan jo evt vurdere en rørforsterker - music angel kt88 er rimelig bra og ligger på en 35-4000kr, den skal matche klipsch veldig bra. Om ikke rf-83 blir for store.

 

Nå mente jeg i prisklassen 10.000 +-. Problemet med rør er jo at man ikke får spesielt mye effekt ut av det.

Lenke til kommentar

MA kt88 er på 70watt, noe som burde holde for de aller fleste bruksområder.

 

For 10k for du veldig mye bra brukt utstyr, avhengig av hvor langt du er villig til å gå så burde electrocompaniet ha en del veldig gode alternativer, evt om du bestiller fra ebay i tyskland kan man få enda mer eksotisk utstyr.

Lenke til kommentar

Klipsch trenger litt myk lydsignatur for å blomstre. Her er noen anbefalte alternativer:

 

Klasse ab: Abrahamsen v2/4, Xindak xa6950, Parasound new classic, Emotiva

Klasse a: Sugden (det beste uten rør?) :)

Hybrid: Xindak eller Vincent

Rør: Xindak v30, Music angel kt88 (nyeste mod), div Cayin og div andre perler på bruktmarkedet (hifisentralen.no).

 

Skal de brukes mye til musikk kan jeg virkelig anbefale rør, men også klasse a! =)

Selv har jeg en 18w rørforsterker på mine Klipsch og jeg har mer en nok effekt, kan spille så høyt at jeg ikke orker å være i rommet. =)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Ja, broren min har også Klipsch RF-63. De blir drevet av en Music Angel KT88. Jeg skulle gjerne hørt den forsterkeren spille med en annen forforsterker enn den han bruker. Han har en relativt dyr 7.2 surround-reciever, så det låter bra, men jeg er ikke veldig glad i flat lyd. Derfor er jeg avhengig av en forforsterker med skruknapper for bass og diskant, hvor jeg hever bassen litt, og diskanten litt mere. Altså mindre mellomtone.

 

En av de andre målene er jo å få seg en Equalizer med fadere. Analogt selvsagt. Det ser utrolig fett ut! :D

Lenke til kommentar

Etter min mening er det heller fraværet av mellomtone som kan skape "flat" lyd, du kompanserer deretter for dette med å peise på med enda mer bass og diskant. Selv hadde jeg en Harman kardon (mye bass og diskant) på mine gamle Klipsch og dette låt meget flatt. Nå har jeg en fremtrednde mellomtone som skaper en enorm 3d følelse og tilstedeværelse i musikken. (mangler på ingen måte diskant/bass heller)

 

Edit: lån med deg din brors Music angel og prøv uten separat forforsterker!

Endret av magb
Lenke til kommentar

Nå har jeg personlig ikke troen på at effektforsterkere utgjør den store forskjellen, men jeg skal få låne MA'en hans mens han er borte om noen måneder. Jeg er egentlig mye mer keen på en rå forforsterker som første oppgradering i forsterkerområdet. Men for øyeblikket forguder jeg mitt Nikko-oppsett og har ikke hørt noe bedre.

Lenke til kommentar

Nå har jeg personlig ikke troen på at effektforsterkere utgjør den store forskjellen

Da har du ikke hørt en god effektforsterker. Men dette avhenger selvsagt av hele signalkjeden - dritt inn dritt ut.

 

Hm. Nå har ikke jeg testet så altfor mye. Begrensninger på hva jeg har tilgang til. Men for at jeg skal sammenlikne noe, vil man vel helst bytte ut kun en av komponentene. Om jeg for eksempel vil prøve en annen effektforsterker, hjelper det lite om jeg drar til et sted med en annen forforsterker og høyttalere. Det jeg vil fram til med dette er jo at jeg ikke har testet mye i mitt liv.

 

Det jeg har testet er en effektforsterker fra Chord (husker ikke modellnummer atm) som ble drevet av toppmodellen av 9.2 recievere fra Kenwood på et par B&W Diamond (den typen som var størst før med ett basselement). Da jeg hørte på dette anlegget ble jeg skuffet over den flate og kjedelige lyden jeg har gått rundt ved å tweake litt på de forskjellige frekvensene. Det anlegget koster sikkert 300k-400k. Og jeg ville uten tvil valgt mine Klipsch og gamle forsterkere.

Lenke til kommentar

MA med gode rør er en meget god forforsterker det =)

 

Gode rør? Utdyp. :)

 

Forresten strålende fornøyd med side 50 i det som utviklet seg til en kjempefin tråd etterhvert! :)

 

Spør du meg er dette den nest beste tråden etter "Snedige ting du lurer på". Godt å kunne ha et sted der man kan diskutere noe man liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merker at jo bedre utstyr, jo mindre sliten blir man av å lytte, men fremforalt jo mindre merker man volumet, ...

Fartsblindhet og volumdøvhet er farlige saker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...