Gå til innhold

Tips til laptop primært for Lightroom 5


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ser etter ny laptop, som vil benyttes mye til fotoredigering med Lightroom 5. Ønsker å finne en laptop med god ytelse for Lightroom-bruk, men som ikke er overkill heller.

 

Er det noen som har innspill til hvilke spesifikasjoner en sånn PC bør ha grovt sett?

 

Noen innspill til hvordan en laptop på dette nivået vil egne seg: http://www.prisguide...7-3632qm-172350?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Endret av Chirpy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at trådstarter har noen meninger om skjermstørrelse, type og oppløsning allerede, så hopper over det punktet, selv om jeg anser det som kanskje det viktigste.

 

Ang .ytelse i Lightroom ville jeg vektlagt rask lagring (SSD), mye minne (ikke under 8GB ihvertfall!).

 

Ang. CPU fungerer det meste midrange og oppover bra nok. Selvsagt vil batch jobber som import/export/justering av store mengder bilder gå merkbart raskere med kraftigere prosessor, men i vanlig redigering av enkeltbilder er faktisk ikke Lightroom så altfor kresen på CPU. Men dette er igjen avhengig av hvor store filer du jobber med. Jobber du med 36mp rawfiler fra D800 er det fint med mer kraft enn om du jobber med 12mp fra D700. Skjermkort/GPU utnyttes dessverre ikke maksimalt i Lightroom, om det ikke er gjort radikale endringer i LR5 som jeg ikke kjenner til, så ikke så mye å hente her heller.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Takk for svar. Kjempefint med spesifisering av hvilke komponenter jeg bør prioritere.

 

Jeg skal redigere 20,2 mp raw fra Canon EOS 6d.

 

Siden jeg har en 24" ekstern skjerm har jeg også vært inne på tanken å kjøpe/bygge en stasjonær. Noen som vet hvordan man prismessig kommer ut på en stasjonær vs. en laptop til denne bruken?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Kjempefint med spesifisering av hvilke komponenter jeg bør prioritere.

 

Jeg skal redigere 20,2 mp raw fra Canon EOS 6d.

 

Siden jeg har en 24" ekstern skjerm har jeg også vært inne på tanken å kjøpe/bygge en stasjonær. Noen som vet hvordan man prismessig kommer ut på en stasjonær vs. en laptop til denne bruken?

 

Med stasjonær får du veldig mye mer hestekrefter for pengene vs bærebar. Anbefaler i så fall å kjøpe en Intel Core i5-4670K prosessor, minimum 8GB RAM, helst 16GB. 1 SSD disk til å kjøre OS og applikasjoner + en vanlig 3.5" disk til lagring av bilder osv. Hvis pcen skal kun brukes til bilde redigering og ikke noe spill er det ikke noe vits å legge mye penger i skjermkort, men hvis du skal spille endel så er Geforce GTX 760 et fornuftig valg.

Lenke til kommentar

Har sett litt på Komplett Home i20:

Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM

Corsair CX 500M, 500W PSU

Intel Core i5-4670 Processor

MSI B85M-G43, Socket-1150

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

ZOTAC GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX, CUDA

Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"

Noen innspill til dette oppsettet?

 

Jeg har en ekstern WD 3tb som jeg benytter til foto nå. Anbefales det å kjøpe en intern 3,5" i tillegg til SD, eller kan jeg benytte den eksterne?

Bør jeg beregne så mye ledig kapsitet på SSD at jeg kan legge bildene som er under redigering inn på den?

Lenke til kommentar

Har sett litt på Komplett Home i20:

Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM

Corsair CX 500M, 500W PSU

Intel Core i5-4670 Processor

MSI B85M-G43, Socket-1150

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

ZOTAC GeForce GTX 650Ti 1GB PhysX, CUDA

Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"

Noen innspill til dette oppsettet?

 

Jeg har en ekstern WD 3tb som jeg benytter til foto nå. Anbefales det å kjøpe en intern 3,5" i tillegg til SD, eller kan jeg benytte den eksterne?

Bør jeg beregne så mye ledig kapsitet på SSD at jeg kan legge bildene som er under redigering inn på den?

 

Du bør ha Lightroom katalogfilen liggende på en så rask disk som mulig, helst lokal SSD om du har det. Bildefilene kan gjerne ligge på eksterne disker så lenge disse er nogenlunde responsive (typisk NAS eller ekstern disk med raskt grensesnitt). Noen foretrekker å ta inn filene lokalt mens man jobber på de, jeg mener dette ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det ser ut som en fin maskin det; men jeg ville nok byttet til en 180-240GB SSD; 120GB blir fort snaut.

 

Hva med heller å gå for den 120GB saken, legg inn Windows og et par nøkkelprogrammer inn på den, og kjøp til en billig disk på 7200rpm til alt annet?

 

Feks Windows og LR på SSD, så legger man katalogen til LR på ekstra disken i stedet? :)

Lenke til kommentar

Hva med heller å gå for den 120GB saken, legg inn Windows og et par nøkkelprogrammer inn på den, og kjøp til en billig disk på 7200rpm til alt annet?

 

Feks Windows og LR på SSD, så legger man katalogen til LR på ekstra disken i stedet? :)

Fordi at en 120GB fylles opp styggfort, selv om man kun har Windows og slikt på den ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Tenkte mere på OS'et kan ligge på SSD'en sammen med LR. Skulle ikke fylle opp SSD'en pga det? Hvis man legger bildene på ekstern HD, og ikke på SSD'en? :)

Lenke til kommentar

Tenkte mere på OS'et kan ligge på SSD'en sammen med LR. Skulle ikke fylle opp SSD'en pga det? Hvis man legger bildene på ekstern HD, og ikke på SSD'en? :)

Det er faktisk så mye rart som skjer på C: som man ikke tenker på - nedlastede filer, temporære filer; LR katalogen, LR Cache, Mine Dokumenter osv. Sjekk størrelsen på App Data som ligger i Brukerens hjemmeområde (er hidden). Den blir ført Schwæær.

 

Det er mulig å flytte en del av det ut på en snurredisk; men det er en drittjobb. Så jeg anbefaler heller å gå opp en størrelse; jeg har dog flyttet Downloads da jeg laster ned mye.

Lenke til kommentar

120GB er stort nok i massevis for OS disk. Selvfølgelig flytter man alt av biblioteker og liknende over på snurredisken.

 

120GB SSD + en eller to 2TB HDD som primær settup i en stasjonær PC.

Pass på at HDD'n er Sata III 6gps disk.

Raskeste CPU av nyeste intel CPU model man har råd til.

Minimum 8GB RAM

En GPU som takler 4K output hvis man tenker litt fremover. 4K monitorer blir fort billige.

Kabinettet burde være av den mest stille typen slik som f.eks. Fractal Design.

 

For litt muligens ekstra ytelse (mest effekt ved video redigering) kjøp en liten billig SSD (f.eks. 80GB) og sett alle media programmer til å bruke den for mellomlagring (Media Cache).

 

Nå finnes det jo Laptop'r med SSD + HDD til rett under 10K som blir omtrent det en stasjonær koster, men hvis maskinen bare skal sitte på pulten for å redigere bilder er en statsjonær PC mer anvendelig og oppgradbar.

Lenke til kommentar

120GB er stort nok i massevis for OS disk. Selvfølgelig flytter man alt av biblioteker og liknende over på snurredisken.

Nei. :nei:

 

Hva er vitsen med å bruke mye penger på CPU/RAM for så å holde igjen ytelsen ved å legge CR cache/bibliotek på ekstern disk? Det anbefales forøvrig å øke CR Cache til ca. 20 GB. Biblioteker tar en del, så 5-10 GB ekstra bør påregnes. LR 5 tar rett i underkant av 1 GB. Tilsammen blir det ca. 30 GB som utgjør en ganske stor del av an 120GB disk. 256 GB SSD gir deg god plass til andre programmer og fjerner bekymringer/irritasjon knyttet til lav diskkapasitet, så hvorfor ikke bruke de få kronene det koster å oppgradere denne biten?

 

NB: Legg backupen til LR-katalogen på ekstern disk!

Lenke til kommentar

Nei. :nei:

 

Hva er vitsen med å bruke mye penger på CPU/RAM for så å holde igjen ytelsen ved å legge CR cache/bibliotek på ekstern disk? Det anbefales forøvrig å øke CR Cache til ca. 20 GB. Biblioteker tar en del, så 5-10 GB ekstra bør påregnes. LR 5 tar rett i underkant av 1 GB. Tilsammen blir det ca. 30 GB som utgjør en ganske stor del av an 120GB disk. 256 GB SSD gir deg god plass til andre programmer og fjerner bekymringer/irritasjon knyttet til lav diskkapasitet, så hvorfor ikke bruke de få kronene det koster å oppgradere denne biten?

 

NB: Legg backupen til LR-katalogen på ekstern disk!

Hvem sa at SSD for media cache skulle være på ekstern disk? :wallbash:

 

Det er plass til flere disker i en statsjonær PC.

 

En billig 80GB for media cache vil fungere utmerket. Det er ikke bare lightroom som bruker media cache. Siden mange programmer ikke tømmer media cache etter bruk vil media cache mapper fylle en disk ganske raskt. Letter å bare tømme en dedikert media cache disk innimellom enn å rote rundt i media cache mapper som ligger på OS eller ekstra HDD.

Photoshop anbefaler å ikke ha media cachen for programmet på samme disk som programmet.

 

Snakker her av praktisk erfaring med dette.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

120GB er stort nok i massevis for OS disk. Selvfølgelig flytter man alt av biblioteker og liknende over på snurredisken.

Det betyr en del manuellt areid; noe jeg ikke gidder - da betaler jeg heller litt ekstra og får plass nok.

 

Pass på at HDD'n er Sata III 6gps disk.

Er det noe vits da - HDD'er har jo lese/skrivehastigheter som er klart mindre enn det; eller var det SSD-en du tenkte på?

 

Raskeste CPU av nyeste intel CPU model man har råd til.

Minimum 8GB RAM

En GPU som takler 4K output hvis man tenker litt fremover. 4K monitorer blir fort billige.

Kabinettet burde være av den mest stille typen slik som f.eks. Fractal Design.

Kan vær enig i dette. Er dog litt usikker på 4K ready GPU; ettersom LR ikke utntter GPU skikelig (i følge en post ovenfor), så hadde jeg heller gått for et rimeliger kort , og kjøpt 16GB minne.,

 

For litt muligens ekstra ytelse (mest effekt ved video redigering) kjøp en liten billig SSD (f.eks. 80GB) og sett alle media programmer til å bruke den for mellomlagring (Media Cache).

Det er klart; hvis 120G + 80G er klart billigere enn 180GB, så er dette greit. Nå¨er det vel stort sett 64GB som begynner å bli billig. Men det jo greit det.

 

Nå finnes det jo Laptop'r med SSD + HDD til rett under 10K som blir omtrent det en stasjonær koster, men hvis maskinen bare skal sitte på pulten for å redigere bilder er en statsjonær PC mer anvendelig og oppgradbar.

I den prisklassen, så synes jeg stasjonær er bedre. Personlig, så liker jeg at laptopen er mest mulig kompakt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fordi at en 120GB fylles opp styggfort, selv om man kun har Windows og slikt på den ?

 

Går da ikke sååå galen med 120. Har 128GB selv. Har LR4, Photoshop CS6, en håndfull spill (Battlefield 3 gnager sikkert 20GB alene) + det meste av programmer. Først nå begynner disken å bli full, men ligger et drøss med programmer der i tillegg til de overnevnte. Vurderer om jeg skal skaffe en SSD til, men det er ikke meget nødvendig slik jeg ser det; så fremt man har andre interne/eksterne disker å lagre filer på, for selv mine 12mpx D700-filer tar litt plass når det er snakk om noen tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...