Gå til innhold

Multicom PC - reklamasjon


Andeby

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte for to år siden en Multicom Xishan W230S (Clevo W230SS) og nylig begynte rammen og hengslene til skjermen å sprekke opp av seg selv. Dette fant jeg ut er en kjent feil med denne maskinen (http://forum.notebookreview.com/threads/w230ss-xmg-p304-broken-hinge-dented-frame.768856/) og noe som skjer under normalt bruk grunnet dårlig konstruksjon.

 

Jeg sendte da en mail til multicom og forklarte problemet, de ville ha den inn til kontroll så jeg brukte deres returprosess og fikk sendt den inn. Jeg nevnte dessverre ikke selv at jeg ønsket å benytte reklamasjonsrett, men trodde at det var selvsagt på et sånt problem.

 

I dag fikk jeg da en mail med pris på 400,- for å få den reparert, 300,- for å få den returnert eller 0,- for at multicom kan skrote den. Jeg ble selvsagt rimelig irritert og sendte en mail der jeg sa klart i fra at et slikt problem er noe de må ordne opp i under reklamasjonsrett og at det er de som har solgt maskiner som går i stykker av seg selv. Har jeg rett i min sak her angående reklamasjonsrett? Synes det virker litt uklart med "mangel" osv, men jeg jobber for tiden selv i serviceavdeling i en større elektrokjede og kan aldri tenke meg vi hadde tatt betalt for å reparere et slikt problem. Jeg sendte også med lenken jeg la ved i tråden her både da jeg først tok kontakt og igjen i dag der jeg påpekte at andre butikker har ordnet dette problemet uten å ha tatt betalt for det (Schenker XMG oppgir selv i den tråden at de har reparert 5stk).

 

Et par timer etter jeg svarte dem fikk jeg en SMS der det står service er ferdig og en mail med pakkesporing, noe jeg synes er ganske rart da de skulle ha 300,- bare for å sende den tilbake. Jeg regner ikke med at de har gjort noe som helst med maskinen, men det blir jo spennende å se. Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sendt mail til de, håper virkelig de kan svare for seg ganske kjapt. Jeg synes sånn set det er jævlig rart at de bare sender maskinen i retur uten noen form for forklaring når jeg sier at det burde gå på reklamasjonsretten. Har de i det hele tatt lov til å sende den i retur til meg på oppkrav når jeg ikke har samtykket? Kundeservice som dette har jeg aldri opplevd før...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sendt mail til de, håper virkelig de kan svare for seg ganske kjapt. Jeg synes sånn set det er jævlig rart at de bare sender maskinen i retur uten noen form for forklaring når jeg sier at det burde gå på reklamasjonsretten. Har de i det hele tatt lov til å sende den i retur til meg på oppkrav når jeg ikke har samtykket? Kundeservice som dette har jeg aldri opplevd før...

Nå er Multicom det eneste selskapet jeg boikotter 100% pga. egenopplevd erfaring, så jeg er ikke overrasket.

 

For at reklamasjonsretten IKKE skal gjelde, må de sannsynliggjøre at feilen skyldes din bruk, eller at den ikke er dårligere enn du har grunn til å forvente av tilsvarende produkter. Det er jo det første som er relevant her: Så sant Multicom ikke sannsynliggjør at feilen skyldes din feilaktige bruk (f.eks. fallskade), skal reklamasjonsretten gjelde. Dette finnes det vedtak i Forbrukertvistutvalget på.

Lenke til kommentar

 

Har sendt mail til de, håper virkelig de kan svare for seg ganske kjapt. Jeg synes sånn set det er jævlig rart at de bare sender maskinen i retur uten noen form for forklaring når jeg sier at det burde gå på reklamasjonsretten. Har de i det hele tatt lov til å sende den i retur til meg på oppkrav når jeg ikke har samtykket? Kundeservice som dette har jeg aldri opplevd før...

Nå er Multicom det eneste selskapet jeg boikotter 100% pga. egenopplevd erfaring, så jeg er ikke overrasket.

 

For at reklamasjonsretten IKKE skal gjelde, må de sannsynliggjøre at feilen skyldes din bruk, eller at den ikke er dårligere enn du har grunn til å forvente av tilsvarende produkter. Det er jo det første som er relevant her: Så sant Multicom ikke sannsynliggjør at feilen skyldes din feilaktige bruk (f.eks. fallskade), skal reklamasjonsretten gjelde. Dette finnes det vedtak i Forbrukertvistutvalget på.

 

 

Etter 6 mnder er det kjøper og ikke selger som må sannsynligjøre at det ikke skyldes feil bruk. 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

 

 

Har sendt mail til de, håper virkelig de kan svare for seg ganske kjapt. Jeg synes sånn set det er jævlig rart at de bare sender maskinen i retur uten noen form for forklaring når jeg sier at det burde gå på reklamasjonsretten. Har de i det hele tatt lov til å sende den i retur til meg på oppkrav når jeg ikke har samtykket? Kundeservice som dette har jeg aldri opplevd før...

Nå er Multicom det eneste selskapet jeg boikotter 100% pga. egenopplevd erfaring, så jeg er ikke overrasket.

 

For at reklamasjonsretten IKKE skal gjelde, må de sannsynliggjøre at feilen skyldes din bruk, eller at den ikke er dårligere enn du har grunn til å forvente av tilsvarende produkter. Det er jo det første som er relevant her: Så sant Multicom ikke sannsynliggjør at feilen skyldes din feilaktige bruk (f.eks. fallskade), skal reklamasjonsretten gjelde. Dette finnes det vedtak i Forbrukertvistutvalget på.

 

 

Etter 6 mnder er det kjøper og ikke selger som må sannsynligjøre at det ikke skyldes feil bruk. 

 

 

Selv om dette er en gammel tråd så kan ikke dtete så stå uimotsagt, spesielt ikke siden det gjelder Multicom.

 

Det er slett ikke slik at etter 6 måneder så er det kjøper og ikke selger som må sannsynliggjøre at en feil ikke skyldes feil bruk. Det er faktisk slik i *alle* reklamasjonssaker at det er *selger* som må påvise at det er en direkte årssakssammenheng mellom en feil på varen de har solgt og "feil bruk" fra kjøpers side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...