Gå til innhold

Strømforsyning og følgeskade


Anbefalte innlegg

Jeg har en strømforsyning til stasjonær-PC jeg er noe usikker på tilstanden til. For å teste den må jeg i praksis sette opp en maskin og se hva som skjer når den starter/stresstestes. Hvis nå noe skulle skje med de øvrige komponentene er det per def følgeskade og skal dekkes, men er det noen begrensninger her? Kan jeg kreve at den norske butikken dekker et kort kjøpt brukt på ebay uten hverken kvittering eller originalkjøler, dersom det kan sannsynliggjøres at det er strømforsyningens defekt som forårsaket skaden? Strømforsyningen er selvsagt godt innenfor reklamasjonstidens gyldighetsperiode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har positive holdepunkter for at gjenstanden er mangelfull vil tapsbegrensningsplikten (forbrukerkjøpsloven § 54) avskjære eventuell erstatning for produktskader.

 

Men som hovedregel følger det av forbrukerkjøpsloven § 34 at skade på gjenstander som har "nær og direkte sammenheng" med gjenstandens forutsatte bruk er erstatningspliktig. Det er det faktiske tapet som skal dekkes ut fra i hvilken grad du kan sannsynliggjøre det. Ved skade på bruktgjenstand er det billigste sum av reparasjonskostnad og gjenanskaffelsesverdi for tilsvarende ting som er erstatningsberettiget, så du trenger ikke originalkvittering, du trenger dokumentasjon på hva tilsvarende ting koster på erstatningstidspunktet.

Lenke til kommentar

Helt sikkert, men man kan jo ha en vag magefølelse. Sier jo ikke at man med vilje skal drepe andre komponenter ved å bruke en PSU som man vet er defekt. Dog, om man ikke har klare holdepunkter må det jo være greit å gi det et forsøk?

Når det gjelder produkter som går ut av sortiment gjelder det vel å finne noe som er så ekvivalent som mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...