Gå til innhold

Får ikke refundert pengene for PC (hjelp)


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Kjøpte en Asus PC fra Multicom i fjor, men har opplevd mye problemer med den.

Liste over feil:

OS krasjet - Byttet SSD

Lydproblemer - SSD, thermal & bottomcase byttet

FPS drop - hovedkortet byttet, reinstallert OS

 

Det jeg har slitt mest med på PCen, er fps drop. Etter å ha opplevd samma feilen etter 3 ganger på reperasjon, sendte jeg den inn for refusjon. Jeg har hele tiden hatt kontakt med infocare, de som styrer med servicen til Asus. PCen ble testet i Nederland, der blant annet Furmark og Prim95 ble brukt. Reperatørene i Nederland klarte ikke å finne noe feil med PCen, og de sa at refusjonen ikke gikk. Snakket med kundeservice til Asus, og jeg spurte retorisk om at jeg bare måtte "leve" med denne feilen, og de sa indirekte ja. Dette nekter jeg å gjøre.

 

Spørsmålet nå er, hva skal jeg gjøre?

Jeg opplever feil med PCen, men de klarer ikke å dokumentere den. Forbrukerkjøpsloven sier hvis det er feil med PCen 4 ganger skal jeg få refusjon, så hva gjelder da? Må jeg virkelig filme at jeg opplever denne feilen og sende det til Asus? Jeg leste reglene for å heve et kjøp, og der står det at hvis det er feil eller at varen ikke holder det den lover, så kan jeg gjøre det. Jeg ble lovet en gaming experience da jeg kjøpte denne PCen, men FPS drop og gaming går ikke hånd i hånd for å si det mildt. Tenker å ta kontakt med multicom på mandag, men lurer på hva jeg skal si for å heve et kjøp. Leste at i noen tilfeller kan butikker gå på skjønn , men hva tror dere? Hvis ikke praten med multicom gir meg refusjon, vurderer jeg å ta det til forbrukerrådet. Har jeg en god sak? 

 

Beklager for at det ble så mange spørsmål på en gang, er bare triggered.

 

Mvh Samaritanen

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FPS drops er vanlig med laptoper da de går varme og throttler. Vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hvilken maskin det gjelder og hvilket spill.

 

Det er relativt sjelden det er maskinvarefeil i dag og hvis de har byttet ut nesten hele maskinen så tror jeg det er du som har hatt for høye forventninger. For å si det slik; Komplett.no skriver "gaming-PC" på crap som har GTX 950.... Joa, det er kanskje en gaming-PC og hvis det ikke spesifiseres hva som menes med det så har man ingen sak hvis man føler seg lurt.

 

Lønner seg å spørre folk som vet litt om HW før man kjøper.

Lenke til kommentar

HVa legger du i FPS Drop? Hvilket spill er det snakk om? Hva er speccsa på maskinen?

Hvilke grafikk-innstillinger spiller du spillet på?

 

Det behøver ikke være en hardwarefeil på maskinen.

Fps går fra 150 til 8, skjermen fryser i ett sekund. Er snakk om alle typer spill egentlig, type CS:GO, LoL, spill som ikke krever mye. 

Spiller alt på low. 

Specs: Intel Haswell Core i7-4710HQ CPU

integrated Intel 4600 HD + Nvidia GeForce GTX 860M 4GB GDDR5

8 GB ram

Lenke til kommentar

FPS drops er vanlig med laptoper da de går varme og throttler. Vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hvilken maskin det gjelder og hvilket spill.

 

Det er relativt sjelden det er maskinvarefeil i dag og hvis de har byttet ut nesten hele maskinen så tror jeg det er du som har hatt for høye forventninger. For å si det slik; Komplett.no skriver "gaming-PC" på crap som har GTX 950.... Joa, det er kanskje en gaming-PC og hvis det ikke spesifiseres hva som menes med det så har man ingen sak hvis man føler seg lurt.

 

Lønner seg å spørre folk som vet litt om HW før man kjøper.

Asus G551JM, dette skjer uten at PCen er varm og. Tror nok ikke at forventningene min var så høye ettersom dette gjelder spill som ikke krever mye. Har en lillebror som spiller på skolepcen, merk laptop, og aldri opplevd fps drop i disse spillene. Har samt en annen bror som spiller på macbook air, og opplever ikke noe fps drop eller throttling. Dessuten sa de på reperasjonen i nederland at temperaturen var bra under stresstest.. 

Lenke til kommentar

 

HVa legger du i FPS Drop? Hvilket spill er det snakk om? Hva er speccsa på maskinen?

Hvilke grafikk-innstillinger spiller du spillet på?

 

Det behøver ikke være en hardwarefeil på maskinen.

Fps går fra 150 til 8, skjermen fryser i ett sekund. Er snakk om alle typer spill egentlig, type CS:GO, LoL, spill som ikke krever mye. 

Spiller alt på low. 

Specs: Intel Haswell Core i7-4710HQ CPU

integrated Intel 4600 HD + Nvidia GeForce GTX 860M 4GB GDDR5

8 GB ram

 

 

Hvor ofte skjer det?

 

Test med furmark og prime 95 selv, se om temperaturene blir for høye.

 

Det trenger ikke være hardware-feil som fører til det problemet, det kan være driverfeil også, eventuelt prosesser som kjører i bakgrunnen. F.eks. windows update eller lignende.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Eller så kan det nok være hvis maskinen kom med windows 7\8.1 og senere ble oppgradert til windows 10 kan det ligge noe kluss i drivere.

 

Erfaringen min som er en del år drivere lastet direkte fra nvidia er ofte langt dårligere ytelse en de som er lastet ned fra produsenten.

Men lenge siden jeg testet det. Selv ville jeg kun vurdert stasjonær til gaming.

Da jeg vet laptop ofte er stort iritasjonsmoment på støy\batterilevetid og ofte er det slik ved kun bruk av batteri blir ytelsen mye svakere en hvis du er koblet på nettstrøm slik er erfaringene mine.

Lenke til kommentar

Dette høres merksnodig ut. Skal så absolutt ikke skje med slike specs med CS:GO på low settings.

 

Har du testet å sette strøminnstillinger til "high performance"? Noen ganger så tuller det til ved at PC'en setter ned klokkefrekvenser etc for å spare strøm. Det skal jo ikke skje i spill egentlig, men har hatt noe ala det problemet før og det funka fint etter at jeg satt på "high performance".

 

Er du sikker på at PC'ën bruker 860M kortet når du spiller? Noen ganger så tuller softwaren det til så det bruker onboardsaken til nesten alt :p Du kan fikse det i Nvidia kontrollpanelet. Gå til "manage 3D settings" og sjekk hvilke programmer som bruker hvilken GPU.

Lenke til kommentar

FPS drops er vanlig med laptoper da de går varme og throttler. Vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hvilken maskin det gjelder og hvilket spill.

 

Det er relativt sjelden det er maskinvarefeil i dag og hvis de har byttet ut nesten hele maskinen så tror jeg det er du som har hatt for høye forventninger. For å si det slik; Komplett.no skriver "gaming-PC" på crap som har GTX 950.... Joa, det er kanskje en gaming-PC og hvis det ikke spesifiseres hva som menes med det så har man ingen sak hvis man føler seg lurt.

 

Lønner seg å spørre folk som vet litt om HW før man kjøper.

Helt sikker? Har du lest fkjl. §15 og §16? En gaming-pc skal man kunne bruke til å "game." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller så kan det nok være hvis maskinen kom med windows 7\8.1 og senere ble oppgradert til windows 10 kan det ligge noe kluss i drivere.

 

Erfaringen min som er en del år drivere lastet direkte fra nvidia er ofte langt dårligere ytelse en de som er lastet ned fra produsenten.

Men lenge siden jeg testet det. Selv ville jeg kun vurdert stasjonær til gaming.

Da jeg vet laptop ofte er stort iritasjonsmoment på støy\batterilevetid og ofte er det slik ved kun bruk av batteri blir ytelsen mye svakere en hvis du er koblet på nettstrøm slik er erfaringene mine.

Kan godt mulig det er det, for PCen kom med windows 8.1. Jeg rakk ikke å bruke så mye windows 8.1 før updaten kom. 

Lenke til kommentar

Dette høres merksnodig ut. Skal så absolutt ikke skje med slike specs med CS:GO på low settings.

 

Har du testet å sette strøminnstillinger til "high performance"? Noen ganger så tuller det til ved at PC'en setter ned klokkefrekvenser etc for å spare strøm. Det skal jo ikke skje i spill egentlig, men har hatt noe ala det problemet før og det funka fint etter at jeg satt på "high performance".

 

Er du sikker på at PC'ën bruker 860M kortet når du spiller? Noen ganger så tuller softwaren det til så det bruker onboardsaken til nesten alt :p Du kan fikse det i Nvidia kontrollpanelet. Gå til "manage 3D settings" og sjekk hvilke programmer som bruker hvilken GPU.

Ja. Har prøvd alt, derfor jeg har søkt om refusjon. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar folkens, men det tråden mest handler om er; hvordan skal jeg gå frem for å bruke fbkl mot multicom? Pcen kom med windows 8.1, og som LMH1 nevner, kan det være noe kluss i driverne. Dette er jo software problem, og ikke hardware, men er dette noe jeg kan argumentere for å få godkjent feilen?

Lenke til kommentar

 

Eller så kan det nok være hvis maskinen kom med windows 7\8.1 og senere ble oppgradert til windows 10 kan det ligge noe kluss i drivere.

 

Erfaringen min som er en del år drivere lastet direkte fra nvidia er ofte langt dårligere ytelse en de som er lastet ned fra produsenten.

Men lenge siden jeg testet det. Selv ville jeg kun vurdert stasjonær til gaming.

Da jeg vet laptop ofte er stort iritasjonsmoment på støy\batterilevetid og ofte er det slik ved kun bruk av batteri blir ytelsen mye svakere en hvis du er koblet på nettstrøm slik er erfaringene mine.

Kan godt mulig det er det, for PCen kom med windows 8.1. Jeg rakk ikke å bruke så mye windows 8.1 før updaten kom. 

 

 

Hvis maskinen ikke fungerer fordi du har oppdatert den til Windows 10 så er dette selvfølgelig ikke noe du kan laste Multicom for.

 

Reinstallert Windows 8 eller kjør en clean install av Windows 10, kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...