Gå til innhold

Kjøpte ny iPhone 6S, ripe ved ladehullet?


Anbefalte innlegg

 

 

Det Dubious prøver å si er:

En annen kunde kan ha kjøpt denne telefonen på Elkjøps nettbutikk, fått laget ripen, returnert den på angrerett. Elkjøp har så tilfeldigvis sendt den til butikken TS kjøpte den i.

Er ihvertfall noen som har noe mellom ørene..

 

Alle Elkjøp sine butikker får sine varer fra et hovedlager i Sverige, ikke fra nettbutikken. Vil derfor tro at varer som returneres på angrerett til nettbutikken, derfor ikke går direkte ut til hovedlageret igjen, men ender opp på lageret til nettbutikken (fortrinnsvis på et eget lager for b-varer/returnerte varer).

 

I så fall er det ingen grunn til å tro at varer returnert på angrerett plutselig havner ut i butikk.

 

 

 

Så enkelt er det ikke, for en kan bestille/kjøpe ting over nettet, og så velge å fysisk hente dem i nærmeste butikk. 

Og om en da angrer seg så blir de levert tilbake til butikken der en hentet varen.

Det har jeg fysisk gjort selv også, selv om det i mitt tilfelle ikke dreide seg om en mobiltlf.

 

Og de varene blir solgt ut fra den aktuelle butikken igjen.........

 

 

Men for TS sin del så er jo det store spørsmålet her, var esken til din mobil tlf forseglet i plastikk, eller var den åpnet fra før av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp har ikke bytterett på mobiler kjøpt i butikk. Bruker du angrerett på varer kjøpt i nettbutikken, får man alltid beskjed om å sende dem tilbake til nettbutikken.

 

Elkjøp sitt lager vil aldri og har aldri sende b-varer eller åpnede varer til butikken i skjule av å være A-varer.

Såfremt telefonen hadde plastomslag rundt seg eller forseglet på noen måte så vil det være en A-vare kunden har fått.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ang. bytterett på mobiler, men hva de er pålagt og hva de fysisk gjør i en Elkjøp butikk er to helt forskjellige ting. Det er ikke samme policy i alle butikkene, selv om det helt sikkert skulle ha vært det........

 

Jeg vet at de har tatt i retur mobiltelefoner kjøpt i nettbutikk og hentet ut nærmeste butikk, selv om de ikke er pålagt å gjøre det.

Men de har selvfølgelig ikke vært solgt med abonnement, eller blitt solgt ut igjen som ny (A-vare) heller. Da har det selvfølgelig vært opplyst om det ved salg, og de har da vært solgt som ‹‹demonstrasjons-modeller›› med et lite avslag i prisen. 

 

 

Det kom litt uklart frem i mitt forrige innlegg her ser jeg når jeg skrev at de selger varene ut igjen, jeg mente aldri at de ble solgt som A-varer, det er og blir en B-vare selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Bruker du angrerett på varer kjøpt i nettbutikken, får man alltid beskjed om å sende dem tilbake til nettbutikken.

 

Nix. Jeg har ihvertfall minst 2 ganger fått returnere varer kjøpt i nettbutikken i den lokale Elkjøp butikken. Den ene gangen for bytte i en annen modell og den andre gangen for rein retur. Beløpet ble kreditert til min konto i løpet av 4-5 dager.

 

Det står også på nettsidene til Elkjøp at du kan returnere varen til ett av deres varehus.

 

Mobiltelefoner stiller derimot litt annerledes i forhold til retur.

Lenke til kommentar

Elkjøp har ikke bytterett på mobiler kjøpt i butikk. Bruker du angrerett på varer kjøpt i nettbutikken, får man alltid beskjed om å sende dem tilbake til nettbutikken.

 

 

Nesten alle varer kjøpt på nett kan leveres tilbake i valgfri butikk innen angrefristen.

 

Her er fra Elkjøps nettsider: 

 

5. Returrett

30 dagers returrett

Vi tilbyr deg som kunde hele 30 dager åpent kjøp. Varen må være i tilsvarende stand som da du kjøpte den. Du må derfor ta vare på emballasjen slik at den overleveres i den. Varen må da returneres til et av våre varehus. Unntaket er mobiltelefoner og produkter solgt med abonnement.

Lenke til kommentar

Jeg vet at de har tatt i retur mobiltelefoner kjøpt i nettbutikk og hentet ut nærmeste butikk

Bare sånn at det ikke er noen misforståelser.

 

Man kan ikke kjøpe ting på elkjop.no, for å så hente det ut i nærmeste elkjøp butikk.

 

Man kan derimot resevere varen på nettstedet med "Collect@Store". Du kan da hente varen i nærmeste butikk, men må også betale for den der. Det blir som et vanlig kjøp i butikken, uten angrerett (men man har 30 dagers returen på alt utenom tlf\abb ol).

 

Collect@Store er som nevnt kun resevasjon, ingen bindende salg.

Lenke til kommentar

Unntaket er mobiltelefoner og produkter solgt med abonnement.

 

Jobber selv i kjeden og veit at mobiltelefoner blir blir ikke tatt i mot i butikk, og må sendes i retur til nettbutikken. Unntaket kan være hvis det er telefoner hvor det er ubrutt embalasje. 

 

 

Altså som tidligere skrevet, det er forskjell på hva de forskjellige butikkene gjør, selv om deres policy sier noe annet.

 

Jeg har en slektning i kjeden som har fortalt dette selv, og har venner og kollegaer som har handlet mobil på nettet og levert/returnert dem i butikken. Da har t.o.m. forpakningen vært brutt ved minst 2 anledninger som jeg vet om, og varen selges videre men selvfølgelig ikke som en ny vare, men i de andre tilfellene så har ikke forpakningen vært brutt. For de to tilfellene som forpakningen har vært brutt, så har det dreid seg om mobiler som har vært meget populære og de fleste butikkene har ikke hatt dem på lager (heller ikke nettbutikken), så om det kvalifiserer som særtilfelle vet jeg ikke.......

 

Om dette ellers kommer av bekjentskap og/eller at butikken velger å være mer service-minded enn deres egen policy tilsier vet jeg derimot ikke noe om.

 

 

Jeg mener absolutt ikke at alle butikkene gjør dette eller at det er noe som burde gjøres av den enkelte butikk, men vet helt konkret at butikker i denne kjeden har gjort det.

 

Elkjøp har en veldig flott 30 dagers returrett/åpent kjøp, og jeg håper virkelig ikke at dette er noe som blir misbrukt så mye slik at det vil opphøre på sikt pga for mye misbruk av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...