Gå til innhold

Reklamasjonstid på oppblåsbart liggeunderlag


Deem

Anbefalte innlegg

Jeg har et Exped Synmat UL 7 liggeunderlag, kjøpt sommeren 2013. Limet i to av kammerene har delaminert og laget en boble i liggeunderlaget. Dette er et vanlig problem med liggeunderlag fra Exped. Jeg forsøkte å reklamere på det, men fikk beskjed om at reklamasjonsretten var to år på denne type produkter. Jeg mener at et liggeunderlag til over 1000kr, ultralett eller ikke, bør tåle normal bruk i lengre enn to år.

 

Jeg har blitt tilbudt å kjøpe et nytt liggeunderlag til ansattpris som plaster på såret, men vil helst ha mitt gamle reparert eller erstattet. Jeg er også litt reservert fra å kjøpe et til dyrt liggeunderlag om det ikke har lengre reklamasjonsrett enn to år.

 

Er det rimelig med to års reklamasjonsrett på dyre liggeunderlag eller f.eks. en sovepose?

Endret av Deem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 års reklamasjon på dette er fullstendig urimelig.

 

For det første er dette et premium liggeunderlag som skal være noe av det beste på markedet. Kvaliteten skal være av ypperste kvalitet.

 

For det andre, som du sier, er dette et kjent problem med Exped matter. Exped er kjent for å gi nye matter selv lenge etter garantitiden fordi at dette er en produksjonsfeil.

 

Dersom butikken stiller seg på bakbena, så reklamer direkte til Exped. Du får garantert ny.

 

 

2 år er uansett ikke rimelig levetid for et premiumprodukt som dette. Dette er matter du kan forvente å bruke i 10 år uten problemer. Så her er det definitivt 5 års reklamasjonsrett som bør gjelde etter forbrukerkjøpsloven.

 

 

Jeg har hatt min personlige Downmat 9 LW i 5 år.

Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_6

 

Butikker er ofte vanskeligere å ha med å gjøre enn produsent da de taper en god del mer enn produsenten. Prisen på produktet er irrelevant i forhold til hvor lenge noe skal vare. Ta kontakt med produsent som Strato skriver.

Prisen er ikke nødvendigvis irrelevant, men den kan være det.

 

Det blir for eksempel lagt vekk på at "billigprodukter" ofte ikke kan ventes å vare like lenge som "dyre" produkter.

 

Grunnen til dette er at de billige produktene ofte fremstilles som enkle løsninger som ikke er ment til å vare lenge. Dyre alternativer fremstilles ofte som produkter med mye høyere kvalitet som ventes å vare i mange år.

 

I dette tilfellet er Exped sin fremstilling av liggeunderlaget på en slik måte at man får en forventning av at produktet er ekstremt bra og holder svært lenge. I tillegg er prisen såpass høy i forhold til andre lignende produkter at dette er med på å "backe" opp påstanden til Exped.

Lenke til kommentar

Jeg har et Exped Synmat UL 7 liggeunderlag, kjøpt sommeren 2013. Limet i to av kammerene har delaminert og laget en boble i liggeunderlaget. Dette er et vanlig problem med liggeunderlag fra Exped. Jeg forsøkte å reklamere på det, men fikk beskjed om at reklamasjonsretten var to år på denne type produkter. Jeg mener at et liggeunderlag til over 1000kr, ultralett eller ikke, bør tåle normal bruk i lengre enn to år.

 

Jeg har blitt tilbudt å kjøpe et nytt liggeunderlag til ansattpris som plaster på såret, men vil helst ha mitt gamle reparert eller erstattet. Jeg er også litt reservert fra å kjøpe et til dyrt liggeunderlag om det ikke har lengre reklamasjonsrett enn to år.

 

Er det rimelig med to års reklamasjonsrett på dyre liggeunderlag eller f.eks. en sovepose?

 

Jeg hadde begynt med å levere reklamasjonen skriftlig, argumentere for hvorfor det skal være 5 års reklamasjonsfrist på produktet for deretter å vennlig be om en skriftlig svar med begrunnelse dersom den blir avvist.

Lenke til kommentar

Exped har 5 år på sine vanlige liggeunderlag, mens de har 2 år på sine UL underlag. Butikken hadde kontaktet Exped, men fått beskjed om at garantien hadde utløpt og at Exped ikke ville erstatte produktet med et nytt.

 

Frister å kontakte forbrukerrådet for å få en avklaring på hva som burde være gjeldende. Prøver å kontakte Exped direkte først, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Exped har 5 år på sine vanlige liggeunderlag, mens de har 2 år på sine UL underlag. Butikken hadde kontaktet Exped, men fått beskjed om at garantien hadde utløpt og at Exped ikke ville erstatte produktet med et nytt.

 

Frister å kontakte forbrukerrådet for å få en avklaring på hva som burde være gjeldende. Prøver å kontakte Exped direkte først, takk for tipset.

Det har du helt rett i. Beklager feilinformasjon fra min side.

 

Skriv en mail hvor du redegjør for hvorfor matten skal ha 5 års reklamasjonstid i følge forbrukerkjøpsloven.

Her er det viktig å referere til korrekt lovverk for å bli tatt seriøst.

 

Dersom butikken nekter så tar du det til forbrukerrådet.

 

 

Det må også sies. Som forbruker er det lett å mene at dette produktet skal vare vesentlig lengre enn to år. Mens som butikk er det lett å mene at dette produktet ikke har lengre levetid enn to år. Uansett utfall er det nødvendig med skikkelig argumentasjon fra begge sider for å komme frem til en konklusjon.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Glemte å oppdatere denne.

 

Jeg kontaktet importøren, som responderte at de var enige i at UL produktene burde ha 5 års garanti, ikke 2 år.  Leverandøren var svært behjelpelig og sendte meg et nytt underlag, og har sagt at de praktiserer 5 års reklamasjonsrett på Exped UL produkter inntil Exped eventuelt forlenger garantien fra 2 år til 5 år i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...