Gå til innhold

Lang leveringstid på nytt produkt (reklamasjon)


Anbefalte innlegg

Hei! Min powerbank fungerte ikke lenger og det ble tatt som reklamasjon, så jeg fikk velge nytt produkt i butikk. Butiken hadde ikke produktet og sa at det ville ta en måned... Jeg spurte om jeg kunne få et tilsvarende produkt (de hadde et tilsvarende produkt), men de nektet siden jeg kjøpte produktet på rabattert pris.. Hva er mine rettigheter her? Siden jeg synes det er litt urimelig å vente en måned.. Har ikke lyst til å heve kjøpet. Tusen takk for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du står jo fritt til å heve kjøpet og så kjøpe den dyrere enheten, det er ingenting som hindrer deg å gå ut av butikken i dag med en powerbank hvis du ikke vil vente.

 

Du har ingen rettigheter utover det butikken har presentert for deg, diskuterbart om det er smålig men hvis du var en kunde som bare kjøpte noe fordi det var på tilbud der den dagen har du nok ikke mye godvilje som gir deg den servicen Strato ser ut til å ønske.

Lenke til kommentar

Jobbet på expert i 8 år.

 

Dersom kunde fikk godkjent reklamasjon og måtte vente så lenge på nytt produkt så gjorde vi det vi kunne for å gjør kunden fornøyd.

Dersom vi hadde mulighet til å gi kunden en vare som kostet eks. 50kr mer enn hva kunden hadde rett på så gjorde vi det. Butikkens fortjeneste er da følgelig at du returnerer til Expert i stedet for Lefdal fordi du er fornøyd.

 

Butikken har grisehøy fortjeneste på slike produkter og det blir dumt å tape en kunde på å krangle om slikt.

 

Godvilje blir verdsatt høyt av kunder. Powerbanken betyr ikke en drit uansett. Det viktige er at kunden kom til oss når han skulle kjøpe hvitevarer for 80.000.

Lenke til kommentar

(...)Butikken har grisehøy fortjeneste på slike produkter og det blir dumt å tape en kunde på å krangle om slikt.(...)

 

Nå har jeg ikke erfaring med salg til forbrukere, men jeg går ut i fra at tilbudsvarer blir solgt til nesten kostpris?

 

Og jeg er ganske sikker på at de som jobber i butikkene diskriminerer over lav sko mellom kunder som ser ut som om de skal ha hvitevarer de neste årene og de som svipper innom for å kjøpe en billig ting der bare fordi den var på tilbud.

 

Nå regner jeg med at i butikker har ikke selger frihet til å gi bort produkter, eller sier du at du som normal selger(ikke butikkeier) har mulighet til å vise godvilje (som blir en utgiftspost) basert på at man har tro på ett større salg i framtiden? Jeg tror at det bare ville fungere hvis selger har provisjon og summen ble tatt fra selgers lønn(noe vi ikke vet om praktiseres i denne butikken), men i en slik situasjon vil selger diskriminere enda hardere da det er lommeboken hans som eventuelt lider, og siden trådstarter bare kjøpe en powerbank på tilbud er det nok ikke mye som tilsa at selger burde diskriminere i hennes favør

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Butikkens fortjeneste er da følgelig at du returnerer til Expert i stedet for Lefdal fordi du er fornøyd.

 

Eller i mitt tilfelle at jeg aldri mer handler på Expert da rep av en ting tok 6 uker, onlinestatus på svensk ikke ble oppdatert, oppmøte i butikk endte i "skal si fra til han som vet noe så han tar kontakt" som aldri ble fulgt opp, og 45 min vent da den endelig skulle hentes fordi de ikke fant pakka. 

Lenke til kommentar

 

Butikkens fortjeneste er da følgelig at du returnerer til Expert i stedet for Lefdal fordi du er fornøyd.

 

Eller i mitt tilfelle at jeg aldri mer handler på Expert da rep av en ting tok 6 uker, onlinestatus på svensk ikke ble oppdatert, oppmøte i butikk endte i "skal si fra til han som vet noe så han tar kontakt" som aldri ble fulgt opp, og 45 min vent da den endelig skulle hentes fordi de ikke fant pakka. 

 

My point exactly.

 

Dårlig opplevelse koster mer for butikken enn å fikse problemet der og da.

Lenke til kommentar

 

(...)Butikken har grisehøy fortjeneste på slike produkter og det blir dumt å tape en kunde på å krangle om slikt.(...)

 

Nå har jeg ikke erfaring med salg til forbrukere, men jeg går ut i fra at tilbudsvarer blir solgt til nesten kostpris?

 

Og jeg er ganske sikker på at de som jobber i butikkene diskriminerer over lav sko mellom kunder som ser ut som om de skal ha hvitevarer de neste årene og de som svipper innom for å kjøpe en billig ting der bare fordi den var på tilbud.

 

Nå regner jeg med at i butikker har ikke selger frihet til å gi bort produkter, eller sier du at du som normal selger(ikke butikkeier) har mulighet til å vise godvilje (som blir en utgiftspost) basert på at man har tro på ett større salg i framtiden? Jeg tror at det bare ville fungere hvis selger har provisjon og summen ble tatt fra selgers lønn(noe vi ikke vet om praktiseres i denne butikken), men i en slik situasjon vil selger diskriminere enda hardere da det er lommeboken hans som eventuelt lider, og siden trådstarter bare kjøpe en powerbank på tilbud er det nok ikke mye som tilsa at selger burde diskriminere i hennes favør

 

Du tar feil i nesten alle dine antagelser.

 

Som selger hos expert har du anledning til å "deale" og vise godvilje.

 

Du jobber på fast lønn/timelønn. Ikke flat provisjon.

 

Det viktigste man gjør som selger er å gjøre kunden fornøyd (innen rimelighetens grenser). Det er langt mer verdt enn å spare en 50 lapp og la kunden vente i en måned på ny powerbank.

Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat en powerbank på ebay til 100 kroner som har nok effekt til å lade en iPad to ganger og i tillegg har nok igjen til et par mobiler. Jeg fant aldri noen norske butikker med tilsvarende batteriytelse, derimot fant jeg mange som hadde både 10 og 100 ganger dårligere ytelse til 3-4 ganger prisen.

 

Mitt råd: Hev kjøpet, kjøp noe nytt på ebay

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat en powerbank på ebay til 100 kroner som har nok effekt til å lade en iPad to ganger og i tillegg har nok igjen til et par mobiler. Jeg fant aldri noen norske butikker med tilsvarende batteriytelse, derimot fant jeg mange som hadde både 10 og 100 ganger dårligere ytelse til 3-4 ganger prisen.

 

Mitt råd: Hev kjøpet, kjøp noe nytt på ebay

Men, er dette hva den faktisk gir?

Mange som lyver på seg litt...

Lenke til kommentar

Du har ingen rettigheter utover det butikken har presentert for deg

Hæ? Jo!

 

Du kan kreve å få en tilsvarende vare som den du reklamerte på. Subsidiært kan du kjøpe en tilsvarende vare og kreve mellomlegget dekket av selger som ikke kan levere (dekningskjøp).

 

hvis du var en kunde som bare kjøpte noe fordi det var på tilbud der den dagen har du nok ikke mye godvilje som gir deg den servicen Strato ser ut til å ønske.

Høh? Kunder som handler varer på tilbud har ikke krav på lovfestet avhjelp når de reklamerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis selger ikke kan gi samme vare innen rimelig tid, så har kunden rett på å få tilsvarende eller bedre vare, heve kjøpet, eller heve kjøpet og kjøpe ny og kreve at selger dekker differansen.

 

Tilbudsvarer har de samme reklamasjonsvilkårene som ordinære varer.

Lenke til kommentar

 

Du har ingen rettigheter utover det butikken har presentert for deg

Hæ? Jo!

 

Du kan kreve å få en tilsvarende vare som den du reklamerte på. Subsidiært kan du kjøpe en tilsvarende vare og kreve mellomlegget dekket av selger som ikke kan levere (dekningskjøp).

 

Hun har blitt tilbudt en tilsvarende vare...

 

 

 

hvis du var en kunde som bare kjøpte noe fordi det var på tilbud der den dagen har du nok ikke mye godvilje som gir deg den servicen Strato ser ut til å ønske.

Høh? Kunder som handler varer på tilbud har ikke krav på lovfestet avhjelp når de reklamerer?

 

Alle kunder har samme rettigheter i lovens øyne, men når det kommer til ting som er over det loven krever(aka service) vil jeg si at alle kunder ikke er like.

 

 

 

 

 

 

Hvis selger ikke kan gi samme vare innen rimelig tid,

Nå vil jeg påstå at i trådstartes tilfelle er det langt innenfor rimelig tid. Endret av Civilix
Lenke til kommentar

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

En måneds venting er altså langt forbi rimelig tid.

Lenke til kommentar

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

En måneds venting er altså langt forbi rimelig tid.

Det er ikke hva den teksten sier, den sier bare at man skal få mulighet til å låne en annen enhet hvis reparasjon tar over en uke, dette er ikke hva trådstarter spurte om.

Lenke til kommentar

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

En måneds venting er altså langt forbi rimelig tid.

Det er ikke hva den teksten sier, den sier bare at man skal få mulighet til å låne en annen enhet hvis reparasjon tar over en uke, dette er ikke hva trådstarter spurte om.

 

 

srbz har allerede svart korrekt på hva TS spurte om, og jeg så ikke noe poeng i å gjenta det.

 

Jeg svarte på ditt innlegg der du ser ut til å påstå at å måtte vente en hel måned på å få gjennomført avhjelp er "innen rimelig tid". Jeg mener at når fkl sier at man har krav på en lånegjenstand dersom avhjelp tar over 1 uke å gjennomføre. Så betyr det at; mer enn en uke er hva fkl definerer som utenfor rimelig tid.

 

Edit: Jeg snakker selvfølgelig om saker liknende TS sin, der utsalgssted til og med innrømmer å ha en tilsvarende gjenstand tilgjengelig. Andre varer der kanskje deler eller selve produktet må bestilles fra utlandet, eller med spesialtransport. Så kan sikker 1 måned være "innen rimelig tid".

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

En måneds venting er altså langt forbi rimelig tid.

Det er ikke hva den teksten sier, den sier bare at man skal få mulighet til å låne en annen enhet hvis reparasjon tar over en uke, dette er ikke hva trådstarter spurte om.

 

 

srbz har allerede svart korrekt på hva TS spurte om, og jeg så ikke noe poeng i å gjenta det.

 

Jeg svarte på ditt innlegg der du ser ut til å påstå at å måtte vente en hel måned på å få gjennomført avhjelp er "innen rimelig tid". Jeg mener at når fkl sier at man har krav på en lånegjenstand dersom avhjelp tar over 1 uke å gjennomføre. Så betyr det at; mer enn en uke er hva fkl definerer som utenfor rimelig tid.

 

Edit: Jeg snakker selvfølgelig om saker liknende TS sin, der utsalgssted til og med innrømmer å ha en tilsvarende gjenstand tilgjengelig. Andre varer der kanskje deler eller selve produktet må bestilles fra utlandet, eller med spesialtransport. Så kan sikker 1 måned være "innen rimelig tid".

 

Nei. Dette er to forskjellige ting.

 

Forbrukerrådet og bransjen selv har uttalt at avhjelpstid ut over 4-5 uker er utenfor rimelig tid. Dvs at om en vet at avhjelp blir gjennomført innen 4-5 uker så er det innenfor rimelig tid.

 

Og det er korrekt at om avhjelp tar mer enn ei uke så har kjøper krav på lånegjenstand - forutsatt at det ikke volder selger urimelige kostnader. Men det er ikke det samme som at to uker er utenfor rimelig tid.

 

To forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Usikker på om lånegjenstand i seg selv er så lønnsomt for bedriften. Dersom en ikke har powerbank til utlån allerede så må en bruke en som skal selges, og da får selger tap enten med at de må ta kosten av denne selv, eller selge den med tap etterpå som en B-vare.

 

Det finnes så mange varianter av powerbanks at det fort blir en større kostnad om en skal ha en liggende for de modellene som trenger låneprodukt.

 

En bedre løsning her bør være å gjøre kunden fornøyd med å gi en tilsvarende vare, og heller ta mellomlegget der som ett tap. Fornøyd kunde og spart tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...