Gå til innhold

[Løst] Digitalkamera isteden for Pentax optio M20


Anbefalte innlegg

Hei, det er ikke lett å kunne finne riktig kamera i dag, det finnes så mange, og i enkeltilfeller trenger ikke 14 mpx gi bedre bilde og raskere en det pentax kamera jeg har:

 

Krav:

  • Vanlig AAA/AA batterier
  • Batterilevetid helst høy som mulig
  • SDHC minnekort klarer 16 GB problemfritt
  • 4 x optisk zoom eller mere
  • God under de fleste forhold, tåler litt vann og variert vintertempratur.

 

Jeg har sett på f.eks Sony DSC-W530, Samsung PL20 Silver men disse bruker egne batterier, som kan gjøre det dyrt i lengden å kjøpe nytt batteri, man kan jo si selvsagt før 2-3 år så blir jo kameraene utdaterte. Så sånnsett vet man batterilevetiden blir mere riktig.

 

Nikon L120 ser jo veldig god ut antakelig i mørk fotografering og kvaliteten på linsen, men er neppe så grei å ta med seg på ferie, siden den er litt større en lommeformat.

 

Mener dere det er slik som år 2005 ennå, altså de beste kameraprodusentene er nikon/Pentax/Olympus resten er bare billig sak der lisene er i middels kvalitet? Det ser man enkelt ved uskarpe bilder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia med normale batterier (AA/AAA) er at da slipper jeg å betale dyre summer for batterier, og ikke kunne gå på clasohlson/biltema å kjøpe noe oppladbart. Selvsagt blir de også slitt etter 1000 oppladninger, men da kan jeg bytte i så fall.

 

Så innlegget over hjalp meg lite.

 

Ser også at dyrere kamera er bedre, men nå tenker jeg kun å bruke kamera privat til ferie og lingende, maks pris er 1500 kr men kan gå noen hundrelapper over hvis kamera er ganske mye bedre.

 

Så da er vel Nikon L120 ganske bra?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dpreview har en funksjon som tillater søk på batteritype og der fant jeg tre kameraer som er konstruert for å tåle litt og bruker AA-batterier. Link til søket her, men de tre kameraene det fant ser ut til å være gamle eller mangle zoom. Det er ikke alltid slike søkefunksjoner er 100% så det kan finnes modeller det ikke finner, men jeg kan ikke huske å ha sett kombinasjonen AA + vanntett i det siste.

 

Generelt beveger alle produsenter seg bort fra AA-batterier. Personlig synes jeg det er synd for det er noen tilfeller hvor AA-batterier er en fordel, da tenker jeg først og fremst på lange reiser hvor man ikke har mulighet for å lade. I de fleste andre tilfeller er Li-Ion bedre. De er mer kompakte og/eller gir bedre batterikapasitet og fungerer noe bedre i lave temperaturer.

 

Når det gjelder kompaktkameraer og kvalitet er det som i 2005, de fleste store merkene har modeller i flere prisklasser og det er ingen som utmerker seg med bare gode modeller, eller bare dårlige. De tre merkene du nevner oppfatter jeg ikke som spesielt bra på digitale kompaktkameraer, hverken nå eller i 2005.

 

Alle nyere modeller bruker SDHC-kort som finnes i opp til 32GB størrelse. Mange kan også bruke SDXC-kort som har ennå større kapasitet.

 

Akam har forøvrig også en søkefunksjon hvor du kan filtrere på ulike egenskaper. De modellene du nevner har jeg ikke brukt selv så jeg kan dessverre ikke si noe konkret om disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Canon.

 

I motsetning til mange andre merker så lager de kameraer hvor menyene faktisk gir mening, og instillinger kan gjøres med minst mulig fikling (og dette kommer fra en som sverger til Nikon DSLR). På et kompaktkamera er det, i hvert fall for min del, mye viktigere enn marginale forskjeller i bildekvalitet og mp.

 

Kjøp uansett ikke noe før du har prøvd det, nå er det noen år siden sist jeg kjøpte kompaktkamera; det kan jo tenkes at de andre merkene har kommet etter.

 

Jeg falt for et kamera hvor alle instillinger kan gjøres med én hånd, all info kan fjernes fra skjermen når du skal ta bilder; full fokus på motivet, lyssterk optikk og grei vidvinkel.

Endret av Må jeg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville bekymret meg mindre om batteritypen og heller kikket på hva slags øvrige egenskaper kameraet skal ha - zoomområde, størrelse og vekt, bildekvalitet, egenskaper i dårlig lys, værtetting (..).

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg der. Det er kjekt med AA batterier ettersom de er tilgjengelig over alt; men det er dårlig økonomi. Vet ikke om noen som tar AAA batterier, og det tror jeg er like greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vet ikke om noen som tar AAA batterier, og det tror jeg er like greit

 

Noen Ricoh-modeller kan ta AAA-batterier, men det følger med oppladbart Li-Ion. Ricoh har faktisk en modell G700 som er vanntett, har 5x zoom og kan ta AAA som nødløsning. GR Digital (IV) har samme system og det har også GX200 (som jeg trodde var utgått, men det står fortsatt på Ricoh's nettsider).

 

Batterilevetid er imidlertid ekstremt dårlig med AAA (under 50 bilder), men viser jo at det går an med litt omtanke i designfasen. Pentax har jo hatt tilsvarende løsning på speilrefleks (AA eller Li-Ion).

 

Et annet "problem" med AA-batterier er kameraer med bare to gjerne har treg oppladning av blitsen, modeller med 4 er mer på høyde med Li-Ion-modeller. 4 AA-batterier tar imidlertid mye plass så kun litt større modeller har plass til det (eller motsatt).

 

Edit: Ser G700 står som utgått i prisguiden

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Olympus SZ-20 gjør det bra på funksjoner, men ser jo ut som bildekvalitet trekker ned.

 

Så ingen perfekt kamera under 2000 kr i dag?

 

Ellers er Nikon L120 bra bortsett fra størrelsen.

 

Det er flere som har kjørt tilbud på Canon S95 i det siste til rundt 2000, både FotoVideo og Japan Photo har hatt det. Det er kanskje det beste kompaktkameraet du får i dag til under 2000, men det har bare 3.8x zoom.

 

 

Ellers kan du sjekke denne tråden hvor folk legger ut linker til gode tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så litt på Canon Digital IXUS 1100 HS

black,12.1MP HS system, 8cm touch LCD, 28mm vidvinkel,12 x zoom, Full HD 1080p det er riktignok dyrt til 2000 kr, men sammenlignet mange andre, virker det ut som dette kamera er supergod.

 

Eneste denne ikke har 3D, så riktignok er muligens prisen god.

 

Hva mener dere her? Man får hva man betaler for eller løp og kjøp tilbud?

 

Syns et kamera til 2000 kr burde følge med minnekort og tåle norsk vinter problemfritt. Nå vet jeg ikke om kameraet tåler mye vann, men det burde tåle litt i vertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror jeg går for Canon Digital IXUS 1100 HS så får det heller være et dårlig kjøp, håper den er mye bedre en Nikon L120 slik at prisen gjør det til et godt kjøp.

 

Riktignok er lavest pris på Canon Digital IXUS 1100 HS 2000 kr mens høyest pris er 3300 kr så det kan umulig være dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

Syns et kamera til 2000 kr burde følge med minnekort og tåle norsk vinter problemfritt. Nå vet jeg ikke om kameraet tåler mye vann, men det burde tåle litt i vertfall.

Prisen på et kamera betyr slett ikke noe om det er værtettet eller om det følger med minnekort. Minnekort kjøpes separat til alle kameraer - med mindre du finner en pakkeløsning. Værtetting er forbeholdt modellene som er spesielt værtettet - hvis et kamera er dyrt fordi det har god optikk, så betyr slett ikke dette at det automatisk er værtettet.

Ingen kameraer som ikke er vanntette som sådan "tåler mye vann".

 

Her inne er det mange som er interessert i bildekvalitet - 3D er en helt separat sjanger, og er ikke forenelig med god bildekvalitet - så skulle man hatt store, dyre objektiver ved siden av hverandre og to store sensorer. At et kamera har 3D er negativt for bildekvaliteten, ikke positivt.

 

Ville selv kjøpt S95, som er uforskammet billig for tiden, i forhold til bildekvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det lages mange modeller fordi folk prioriterer forskjellig. Til syvende og sist er det dine prioriteringer som må avgjøre. Jeg har ikke brukt Canon IXUS 1100 HS så jeg kan verken anbefale eller si det er dårlig, men Canons Ixus-modeller er ofte bra kameraer og ligner i design en del på det du allerede har.

 

Hvis du velger IXUS 1100 HS får du 10x zoom, noe S95 åpenbart ikke har. Velger du S95 får du knappe 4x zoom, men bedre bilder i dårlig lys. S95 har også flere muligheter for manuell kontroll og overstyring av automatikken, RAW-støtte har det også. Dette kan jo være helt uinteressante egenskaper for deg, men det gjør at S95 appellerer (mer) til fotoentusiaster som prioriterer slike ting.

 

3D: Innebygd 3D trenger ikke være noen ulempe og går ikke automatisk ut over 2D-bildekvalitet. Flere av Panasonics modeller har for eksempel 3D ved å sette sammen to bilder tatt rett etter hverandre.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe det ikke er slik at Canon Digital Ixus 117 er helt lik, bortsett fra touch skjerm.

 

Men fant ikke noe review på den, og flere antar det er noe billig og dårlig greie.

 

At et digitalkamera er tregt er også kjedelig, men jeg har vel åpen kjøp hvis det skulle bli problemer.

 

RAW-støtte er ikke så viktig syns jeg, selvsagt hadde det vært en fordel, men er jo bare til privat bruk det kameraet, sånnsett er det bedre med kompakt kamera, en større speilrefleks som er vanskelig å ta med på ferie.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...