Gå til innhold

(oppdatering) Hjelp til valg mellom deler/utstyr ved kjøp av ny stasjonær pc


Anbefalte innlegg

Hei! (Gjorde litt endring på innlegget ettersom det var flere ting jeg lurte på)

Jeg lurte på et par ting blant annet om man kan bruke hva som helst media til installere windows på en ny pc. eventuell noe som er bedre? Vet det er mulig å bruke en vanlig usb minnepenn, men er det også mulig å bruke feks en portabel ssd? Ettersom fysisk størrelse ikke betyr så mye for meg og at disse protable ssdene koster ca like mye med mer plass og fart virker det som et bra alternativ? Ser foreløbig på samsung T3 protable og sandisk usb extreme. 

Så var det valget av psu. Det står nå mellom EVGA GQ 650W til 779kr på tilbud hos komplett og EVGA G2 750W som totalt vil utgjøre 1019kr hos dustin for meg. er prisforskjellen på 240 kr verdt det? Skal ha et gtx 1070 og en i7 6700k. 

Takker for all hjelp jeg kan få :)

Endret av The mystical forest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en slik ekstern DVD-leser. Fungerer helt OK det. Men så reinstallerer jeg ikke Windows flere ganger om dagen heller :-)

 

http://www.ebay.com/itm/CD-DVD-External-USB-Writer-Drive-COMBO-CD-RW-DVD-ROM-CD-ROM-Reader-New-/111862040863?hash=item1a0b7f491f:g:TSMAAOSwUdlWg5UQ

Takk for svar, men kanskje jeg ikke var tydelig nok i innlegget mitt. Har ingen cd jeg kan installere Windows med, skal gjøre det med nøkkel. 

Lenke til kommentar

Du skal i utgangspunktet kunne installere Windows fra et hvilket som helst medium som lar seg formatere til støttet filformat, og som lar seg koble til maskinen og bootes fra. Sånn sett skulle du hypotetisk ha klart å installere Windows fra en floppydisk om du hadde funnet en som var stor nok og som støtter nødvendig filformat. Jeg har aldri prøvd å installere fra en portabel SSD eller harddisk, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke.

 

Hvis du skal kjøpe deg et slikt medium kun for å installere Windows på én maskin og ingenting annet, ikke legg mer penger i det enn strengt nødvendig. Windows blir ikke raskere av at du har installert det fra en raskere enhet. Bruker du USB-minnepenn for å installere Windows 10 trenger du 4 GB for 32 bit og 8 GB for 64 bit. Eksempelvis selger Netonnet en hendig liten rosa variant på 8 GB for en knapp femtilapp, eller en litt mer nøytral variant med USB 3.0 og dobbel kapasitet for noen skarve ekstra kroner, med gratis frakt. En USB 2.0 minnepenn som er stor nok fungerer helt greit å installere fra - bare at selve installasjonen vil kunne ta noe lenger tid. USB-pinner er uansett kjekt å ha just in case. Ikke bruk over en tusenlapp på en portabel SSD med mindre du trenger en portabel SSD også etter at operativsystemet er installert.

 

edit: Lurer du på hvilket lagringsmedium du skal installere Windows til bør du ikke se på noe som helst som er portabelt.

 

Det står nå mellom EVGA GQ 650W til 779kr på tilbud hos komplett og EVGA G2 750W som totalt vil utgjøre 1019kr hos dustin for meg. er prisforskjellen på 240 kr verdt det? Skal ha et gtx 1070 og en i7 6700k.

GQ 650W er plenty til et oppsett med i7-6700K og GTX 1070. G2 750W er nok til to STK GTX 1070 i SLI. Det eksisterer skjermkort som anbefaler mer enn 650W strøm til et oppsett med et enkelt skjermkort, sånn i tilfelle dette skulle bli aktuelt i fremtiden, men jeg tror ikke du vil ha noe problem i praksis med å drive selv et R9 290X på en 650W PSU med gold-sertifisering.

 

Ellers er G2-serien modulær, mens GQ er "pseudomodulær" i det at 24-pin-kabelen sitter fast. Om du ønsker eller trenger custom sleeves - av estetiske eller praktiske årsaker så som at du på noen måte skader kabelen eller trenger en kabel som er mer fleksibel slik som her - bør du gå for G2.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal i utgangspunktet kunne installere Windows fra et hvilket som helst medium som lar seg formatere til støttet filformat, og som lar seg koble til maskinen og bootes fra. Sånn sett skulle du hypotetisk ha klart å installere Windows fra en floppydisk om du hadde funnet en som var stor nok og som støtter nødvendig filformat. Jeg har aldri prøvd å installere fra en portabel SSD eller harddisk, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke.

 

Hvis du skal kjøpe deg et slikt medium kun for å installere Windows på én maskin og ingenting annet, ikke legg mer penger i det enn strengt nødvendig. Windows blir ikke raskere av at du har installert det fra en raskere enhet. Bruker du USB-minnepenn for å installere Windows 10 trenger du 4 GB for 32 bit og 8 GB for 64 bit. Eksempelvis selger Netonnet en hendig liten rosa variant på 8 GB for en knapp femtilapp med gratis frakt. En USB 2.0 minnepenn som er stor nok fungerer helt greit å installere fra - bare at selve installasjonen vil kunne ta noe lenger tid. USB-pinner er uansett kjekt å ha just in case. Ikke bruk over en tusenlapp på en portabel SSD med mindre du trenger en portabel SSD også etter at operativsystemet er installert.

 

edit: Lurer du på hvilket lagringsmedium du skal installere Windows til bør du ikke se på noe som helst som er portabelt.

Takk for utfyllende svar! For det første skal jeg installere windows på en 850 evo ssd på pcen.

 

For det andre er det et godt poeng i at jeg strengt talt ikke trenger å bruke mer enn at det er mulig å installere windows med den, men tenkte at det kunne være greit å kjøpe noe av ok kvalitet når jeg først kjøper. Når det er sagt så tror jeg at jeg dropper ideen om en t3. Man får kanskje litt mer for pengene om man går litt opp i pris også? (rundt en 100 lapp) Ser jeg kan få sandisk extreme 16GB til 130 hos amazon er det en bra pris?

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte forrige innlegg med en USB 3.0-pinne fra Nettonnet til 79 kr og gratis frakt. Gå for den. Du vil ikke merke noen som helst forskjell whatsoever, men det kan være kjekt å ha en 16 GB pinne på lur. Den støtter også USB 3.0 med 130 MB/s les og 15 MB/s skriv iflg spesifikasjonene.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte forrige innlegg med en USB 3.0-pinne fra Nettonnet til 79 kr og gratis frakt. Gå for den. Du vil ikke merke noen som helst forskjell whatsoever, men det kan være kjekt å ha en 16 GB pinne på lur. Den støtter også USB 3.0 med 130 MB/s les og 15 MB/s skriv iflg spesifikasjonene.

Takk for utfyllende svar! Har sett på Samsung flash bar før, men ble litt usikker når sandisk sin extreme virket en god del kjappere og fikk mye skryt i tester. 

 

Angående psu vet jeg at 650W er mer enn nok til mitt oppsett, men tenkte G2 har en del andre goder med den som du nevner. Etter testene jeg har lest skal den være av noe høyere kvalitet også (er vel annen OEM). Dette vil vel kasnkje kunne påvirke OC også? Så er det silent mode som kanskje er aktivert lengre på G2, men dette er jeg ikke sikker på? Jeg setter jo pris på alle disse ekstra funksjonene, men vanskelig å si om det er verdt de 240 kr ekstra. 

 

Ser forresten at evga har en V1, V2 og V3 av GQ650, vet du hva forskjellen er? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...