Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

android OS bruker på min Xperia Z har tydligvis en os partisjon + swap på 4GB jeg ikke ser under lagring.

Enheten har ifølge spec 16GB internminne. I lagring vises 11.73GB og at jeg har 9.63GB tigjengelig.

Gsmarena opplyser den til 11GB user space og 16GB totallet internminne.

Denne er ganske stock , kun 5 apper og ikke noe musikk eller bilder.

 

Så slik jeg ser det bruker sonys android 5.0.2 minst 4GB pluss litt til i user data.

Det er ganske nytteløst å kjøpe en enhet med bare totalt 8GB internminne om man skal installere noe på den. Til og med 16GB er for lite idag og 32GB er ny de-facto standard.

 

Dette er nettopp grunnen til at en telefon med stort internminne uten støtte for minnekort > telefon med lite internminne men støtte for minnekort.

 

Som en utvikler er ikke Android godt tilrettelagt for bruk av eksterne minnekort, så det aller meste av data legges på /sdcard-partisjonen (internminnet). Minnekort er selvsagt kjekt for musikk og video, men for apps, appdata og slikt blir det fort herk til tross for at en del produsenter har lagt inn sine egne mekanismer for å flytte ting til minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SD-card partisjonen? Er det enmulighet for at det er der dataene havner når eg trykker flytt til SD kort?

 

"Alle" Android-systemer skal ha en partisjon mountet på /sdcard. Dette er nesten uten unntak alltid internminnet på telefonen. Eksterne minnekort mountes forskjellig på ulike telefoner. Mange produsenter liker inkrementerende nummerering så da havner det ofte på /sdcard1, men dette er altså opp til produsenten å bestemme. 

 

Hvis denne "flytt til SD kort" funksjonen du benytter deg av er noe Sony har bakt inn i OS'et så ville jeg da tro at den vet hvor det fysiske sd-kortet er mountet og flytter det dit. Men det kan du jo enkelt dobbeltsjekke ved å sjekke innholdet på eksternt sd-kort med en filutforsker. Eventuelt med adb eller terminal emulator.

Endret av Zyg0te
Lenke til kommentar

 

android OS bruker på min Xperia Z har tydligvis en os partisjon + swap på 4GB jeg ikke ser under lagring.

Enheten har ifølge spec 16GB internminne. I lagring vises 11.73GB og at jeg har 9.63GB tigjengelig.

Gsmarena opplyser den til 11GB user space og 16GB totallet internminne.

Denne er ganske stock , kun 5 apper og ikke noe musikk eller bilder.

Så slik jeg ser det bruker sonys android 5.0.2 minst 4GB pluss litt til i user data.

Det er ganske nytteløst å kjøpe en enhet med bare totalt 8GB internminne om man skal installere noe på den. Til og med 16GB er for lite idag og 32GB er ny de-facto standard.

 

Dette er nettopp grunnen til at en telefon med stort internminne uten støtte for minnekort > telefon med lite internminne men støtte for minnekort.

 

Som en utvikler er ikke Android godt tilrettelagt for bruk av eksterne minnekort, så det aller meste av data legges på /sdcard-partisjonen (internminnet). Minnekort er selvsagt kjekt for musikk og video, men for apps, appdata og slikt blir det fort herk til tross for at en del produsenter har lagt inn sine egne mekanismer for å flytte ting til minnekort.

Ja , ok.

/sdcard0-9 er vel et mount point og ikke en partisjon og er kun for internminne. Eksternminne sdcard micro har vel et annet mount point nå om dagen kalt extsdcard og mountes senere i ved os boot prosess (som gjorde tidligere at automatene program/services ikke kan legges der, slik er det vel enda)

Nå vet jeg ikke hvordan partisjon layout er på Sony sine telefoner men la oss si at operativsystemet sammen med preinstallerte apper ligger mountet på tilsammen 4GB's partisjon(er) som er untouchable for user rwx .

Flytt av app til extsdcard flytter ikke programfiler med kun userdata og cache i filsystemet under \sdcard0-9 til programmet og cache til \extsdcard .

 

Det gir vel lite effekt på småprogrammer som ikke har en massiv userdata del.

 

Sony sin "Lagring" under settings jeg klaget på her burde de gitt lov å vise statisk alt internminne i total used by android og 16GB isteden for 11.Det er tross alt kun informasjon .

Blir mye forvirring av sånt.

For ikke å snakke om på den Aqua med totalt kun 8GB - hvor stor er partisjonene de har laget som ikke er tilgjengelig for brukeren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Eksternminne sdcard micro har vel et annet mount point nå om dagen kalt extsdcard og mountes senere i ved os boot prosess (som gjorde tidligere at automatene program/services ikke kan legges der, slik er det vel enda)

 

 

Nja, er du sikker? Hva som systemet har flere eksterne minnekort?

Nei jeg er ikke sikker på filsystem mountpoinene som brukes i Android 5. Og det er tydligvis ulikheter mellom devices og produsentens rom hva slags string descriptions og det kan se ut som extsdcard er noe Samsung bruker.

Dette kan du sikker mere om , eller kan finne lettere info om.

 

https://source.android.com/devices/storage/index.html

 

Nederst står det at det støttes for flere (Multi user differensiert sdcard pr user process ) så jeg tolker det at man i teorien kan ha flere eksterne sdkort.

 

Forresten den endringen/innstramminger på filrettigheter som dukket opp i 4.x gjør vel at alt klassifiseres som external storage (til og med internminnet for user). Husker det var en del apper som fikk problemer etter dette og er slik enda .Flere av mine fikk ikke tilgang.

External storage can be provided by physical media (such as an SD card), or by exposing a portion of internal storage through an emulation layer. Devices may contain multiple instances of external storage.

 

 

Logikken min tilsier at det kan være 10 bruker relaterte storage paths sdcard0-9 hvor en (sdcard0)alltid er internminnet.

 

Men mulig jeg er på bærtur :p

Havner alltid opp i situasjoner på Linux server system med hva heter device og mount pointene for ulike ting man skal knytte til og må ty til lspci og fastab :p

Ser ikke ut at det er så lett å forstå det i Android heller.

Så om du er i stand til å gjøre en enkel drill down er det svært velkomment :)

Lenke til kommentar

 

 

Eksternminne sdcard micro har vel et annet mount point nå om dagen kalt extsdcard og mountes senere i ved os boot prosess (som gjorde tidligere at automatene program/services ikke kan legges der, slik er det vel enda)

 

Nja, er du sikker? Hva som systemet har flere eksterne minnekort?

Nei jeg er ikke sikker på filsystem mountpoinene som brukes i Android 5. Og det er tydligvis ulikheter mellom devices og produsentens rom hva slags string descriptions og det kan se ut som extsdcard er noe Samsung bruker.

Dette kan du sikker mere om , eller kan finne lettere info om.

 

https://source.android.com/devices/storage/index.html

 

Nederst står det at det støttes for flere (Multi user differensiert sdcard pr user process ) så jeg tolker det at man i teorien kan ha flere eksterne sdkort.

 

Forresten den endringen/innstramminger på filrettigheter som dukket opp i 4.x gjør vel at alt klassifiseres som external storage (til og med internminnet for user). Husker det var en del apper som fikk problemer etter dette og er slik enda .Flere av mine fikk ikke tilgang.

External storage can be provided by physical media (such as an SD card), or by exposing a portion of internal storage through an emulation layer. Devices may contain multiple instances of external storage.

 

Logikken min tilsier at det kan være 10 bruker relaterte storage paths sdcard0-9 hvor en (sdcard0)alltid er internminnet.

 

Men mulig jeg er på bærtur :p

Havner alltid opp i situasjoner på Linux server system med hva heter device og mount pointene for ulike ting man skal knytte til og må ty til lspci og fastab :p

Ser ikke ut at det er så lett å forstå det i Android heller.

Så om du er i stand til å gjøre en enkel drill down er det svært velkomment :)

 

 

Hehe, kan sikkert skrive et innlegg om det (mye finner man i init scriptene for en gitt telefon) men poenget mitt var ihvertfall at Android og eksterne minnekort er litt meh når det kommer til brukervennlighet. Så personlig synes jeg det er mye mer behagelig å ha en telefon med stort internminne uten minnekort :)

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti at mms komprimeres til det ugjenkjennelige? Jeg og fruen har begge z3c, klin lik software og hardware, men når hun mottar en mms komprimeres den ned til 10-12kb, ikke 100-300 som er vanlig og funker fint for meg. Bildet blir altså helt ubrukelig, også om det er hun selv som sender til seg selv.

Eneste forskjell på tlf våre er kjøpsdato og operatør(Telenor/NetCom) - ligger feilen hos NetCom? Før var det vel en plass man kunne sette maksstr på mms, men finner det ingensteds nå, heller ikke i APN. Problemet er likt uansett hvilken meldingsapp som benyttes.

Lenke til kommentar

Tips angående Stagefright svakheten i Android:https://www.avast.com/en-us/faq.php?article=AVKB230#artTitle

I korte trekk, deaktiver autohent funksjonen i mms innstillingene.

Hvis du ikke spiller av (ser) innholdet på en slik mottatt MMS video,bilde etc Skjer det da noe.

Eks at man sletter ukjent MMS "uten å gå inn på den".

Lurer på hvilke anbefalinger en skal gjøre til familie og venner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter hva jeg forsto, så er det så fort telefonen laster ned meldinger det skjer, så telefonen kan bli kapret, og kapreren kan da igjen slette meldingen slik at mottakeren ikke engang oppdager at han fikk noen MMS. Så dersom telefonen er satt opp til å ikke laste ned MMS automatisk, så vil den ikke bli infisert før mottakeren manuelt åpner den, og den da også blir lastet ned, er automatisk nedlastnig av, og man sletter den uten å åpne den/laste den end, så blir man nok heller ikke infisert. 

Edit: Dæven, snakk om sola.

Der fikk jeg faktisk en MMS for første gang på evigheter.

Men avsenderen var kjent så ... da er det vel trygt..   :ninja:  :D

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Hmm.

PC virus i multimedia bilder, video ,PDF etc blir ikke trigget føre de eksekveres i et previev eller visningsprogram.

 

 

Her sies det at de kjøres i bakgrunn og:

Android device’s native messaging app, Google Hangouts and WhatsApp. As these Android messaging apps auto-retrieve videos or audio content, the malicious code is executed without the user even doing anything – the vulnerability does not require the victim to open the message or to click on a link. This is unique, as mobile malware usually requires some action to be taken to infect the device

 

Så anbefalingen min blir å slå av autodownload eller disable MMS i apn

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...