Gå til innhold

Hva tjener en elektriker, rørlegger?


snakzz23

Anbefalte innlegg

Finanskrisa har ikke rammet norske handverkere så grusomt hardt. Men det kommer jo ann på firmaet også. Har man spesialisert seg på en bestemt bransje innen elektro så kan man nok ha blitt rammet hardt. Men det er nok en gang slik at det er en del firma som har manko på erfarne elektrikere.

 

Hva lønn angår så kan man ikke forvente 200,- kr i timen når man er nyutdannet. I alle fall ikke på "landet". Enkelte bedrifter (gjerne de små) følger EL&IT sin tariff helt slavisk, og da ender lønna på rett under 205,- kr med full ansiennitet (11 år). Grunnlønn er 172,64.

nå er det vel svært få bedrifter som oppererer med tarifflønnet arbeid..

Ehh, hæ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

[...]

 

Hva lønn angår så kan man ikke forvente 200,- kr i timen når man er nyutdannet. I alle fall ikke på "landet". Enkelte bedrifter (gjerne de små) følger EL&IT sin tariff helt slavisk, og da ender lønna på rett under 205,- kr med full ansiennitet (11 år). Grunnlønn er 172,64.

 

Hvorfor er det dårligere betalt på "landet"? Er det fler elektrikere der enn i byene slik at de lettere får ansatt folk til en lavere lønn?

Lenke til kommentar

[...]

 

Hva lønn angår så kan man ikke forvente 200,- kr i timen når man er nyutdannet. I alle fall ikke på "landet". Enkelte bedrifter (gjerne de små) følger EL&IT sin tariff helt slavisk, og da ender lønna på rett under 205,- kr med full ansiennitet (11 år). Grunnlønn er 172,64.

 

Hvorfor er det dårligere betalt på "landet"? Er det fler elektrikere der enn i byene slik at de lettere får ansatt folk til en lavere lønn?

Kan ikke svare på hvorfor. Men min erfaring er at det er slik i stor grad. Nå har riktig nok arbeidsmarkedet endret seg litt siden 2010, og jeg har ikke jobbet i den bransjen siden oktober 2010, så det er ikke nødvendigvis riktig i dag.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Stemmer vel ganske bra med de geografiske forskjellene på lønnen. Det er naturlig, et hus og levekostnadene er betraktelig høyere i sentrale strøk, det er med på å presse lønnen opp.

 

En elektrikker som tjener 190kr timen på landet har likevel en bedre økonomi enn en elektrikker som tjener 210kr timen i en storby. Mye pga et hus koster 2 mill på landet og 4 mill i en storby.

 

Alt er relativt.

 

Dette tilfellet gjelder de fleste jobber i min erfaring. Søkte litt jobber når jeg var ferdig som ingeniørstudent og selvom jeg sikkert har 20-40 tusen mindre i året enn folk i Stavanger og Oslo har jeg en sinnsykt mye bedre økonomi pga kostnadene ved f.eks kjøp av eiendom.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...