Gå til innhold

Tom Waits, hvilke album er de beste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært noen tilhenger av terningskast. Og når det gjelder Tom Waits er det meningsløst å måle platene opp mot hverandre, fordi de er så forskjellige. Mine favoritter kan godt være en annens støy. (De kan forsåvidt godt være min støy også, og fortsatt favoritter.)

 

Så jeg holder meg til beskrivelsen, så får folk vurdere selv om det høres ut som noe i deres gate.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke hørt noe særlig på Tom Waits, men har hørt ganske mye på Kaizers Orchestra. Derfor var jeg overrasket når jeg for noen år siden hørte "In the neighbourhood" fra "Swordfish trombones" som jeg kom over ved en tilfeldighet.

 

Den har stoore likhetstrekk til "Mr. kaizer hans constanze & meg" fra "Ompa til du dør". Søkte litt på nettet og fant ut at Kaizers faktisk har vært innspirert av TW og at TW har lagt merke til kaizers.

 

Jeg ser etter videre søk at ikke jeg er den eneste som har lagt merke til dette, har vært nevnt i en god del omtaler og er sikkert kjent for de fleste kaizers-fans og TW-fans.

 

Men disse to sangene er herlige. Skikkelige brass-valser med god stemning.

Lenke til kommentar

Har akkurat startet å høre på Tom Waits. er veldig gladi de spesielle sangene hans. Step right Up, Gods Away on Business, Kommienezuspadt, Whistlin' Past the Graveyard og lignende.

 

Har bare Alice, Blood Money, og Used Songs, men kommer nok til å kjøpe fler. Den lokale platebutikken har nesten alle CD'ne og det cirker som det er bare jeg som kjøper

Lenke til kommentar

Bare løp og kjøp svartskog, TW har flere cd'r som ligner de du har nevnt. :)

 

Noe sent, men jeg må nesten si takk til TWFA for denne tråden, den minner meg alltid på hvilke album jeg mangler. :) Siden det er flere som har ramset opp sine favoritter kan jo jeg også nevne mine; Alice og Closing Time. Tror disse to albumene er favorittene mine ene og alene fordi det var de to første TW albumene jeg hørte på.

Lenke til kommentar

Jeg har et veldig ambivalent forhold til Tom Waits' musikk. På den ene side synes jeg Closing Time er et fantastisk album, og «Tom Traubert's Blues», «Jersey Girl» og «Ol' 55» er blant mine absolutte favorittlåter. På den annen side kan jeg ikke med min beste vilje forstå hvordan folk klarer å høre på album som Alice eller Orphans. «Kommienezuspadt» er vel skrekkeksempelet her; den er en lidelse å høre på, og jeg vil vel knapt kalle det musikk i det hele tatt. Men, men, hver sin smak. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har alle sammen, bortsett fra soundtracket til jarmush og heller ingen av samlingene. Det er jo ikke nødvendig når man allikevel har alle låtene...

 

Jeg må si jeg digger orphans, det var en skikkelig overraskelse. Alle sporene er superbra og meget gjennomførte. Ellers vil jeg si at jeg faktisk liker dem alle! De klassiske kanskje litt bedre enn de "bråkete" og eksperimentelle, men de er fantastiske alle sammen.

Lenke til kommentar
Har alle sammen, bortsett fra soundtracket til jarmush og heller ingen av samlingene. Det er jo ikke nødvendig når man allikevel har alle låtene...

 

Jeg må si jeg digger orphans, det var en skikkelig overraskelse. Alle sporene er superbra og meget gjennomførte. Ellers vil jeg si at jeg faktisk liker dem alle! De klassiske kanskje litt bedre enn de "bråkete" og eksperimentelle, men de er fantastiske alle sammen.

8124209[/snapback]

Eng med deg. Orphans er digg. Men jeg var slett ikke overrasket over det. :cool:

 

Jeg har ikke samlingene jeg heller, med et par unntak.

 

Jeg liker det første albumet hans best :blush:

 

Synes han har en tværs gjennom grusom stemme

8124362[/snapback]

Smak og behag. Heldigvis er det ingen som tvinger oss til å like eller ikke like det ene eller det andre.

 

Mule Variations er et av de beste albumene mener jeg. Men det er vanskelig å si, det nyeste, Orphans, var jo også knallbra. Alice liker jeg også godt!  :cool: Alt av Tom Waits kan man egentlig lære seg å like, det tar bare litt tid, særlig noen av sangene. Andre liker man kanskje første gang man hører de.

8127593[/snapback]

Jupp, de nevnte albumene er blant mine favoritter også.

 

Bra guide til en bra artist :)

Men syns det hadde vært bra hvis du hadde tatt med høydepunkter fra hver cd, tenker da på et par sanger som skiller seg ut på hver plate.

8127673[/snapback]

Har jeg ikke gjort det da? Synes da jeg har nevnt sanger fra alle albumene jeg...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har alle :cool: + noen bootlegs. vanskelig å peke ut noen favoritt, selv om Swordfish og Rain dogs er noe av det stiligste som finnes, har ikke fåt hørt nok på de nyere tingene, men One for the Heart er jo nydelig, om enn jeg neppe ville likt den for 10 år siden.

 

Er vel ikke det største tapet å mangle 'Night on Earth' men filmen er jo stilig og musikken er en viktig del av den. Forresten, da jeg så Night on Earth på kino for mange år siden (ca 1990?) Glemte (?) maskinisten å slå over lyd fra CD til film da de gikk over fra stillbildereklame med soundtrack til reklamefilm... Cola-, Pepsi- og deodorantreklame med Waits' musikk til var en uforglemmelig opplevelse...

 

Var det forresten noen som fikk med seg konserten hans på P1 for noen uker siden? Den finnes vel fortsatt på http://www.nrk.no/programmer/sider/p1-scenen/ i dag og i morgen.

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...