Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Eg trodde hvertfall det samme som deg der elgen, men at det da må mye større vannmengder til....

 

Edit: Uten å ha lest hele tråden perm til perm kan eg heller ikke huske at noen har sagt at det ikke skjer det samme over tid....??

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi enige der.

jeg ser ihvertfall en del logikk i det

 

jeg bruket vist uttrykket å "skylle" ut mineralene i kroppen når jeg spurte om det tidligere.

da ble det sagt at det bare fungerte slikt når det ble drukket mye vann på kort tid .

 

det er denne usikkerhet som har bølge frem og tilbake som holder tråden i gang

Lenke til kommentar

Nei, det er igrunn ikke der som har holdt galskapen i live....

 

Men nå får vi høre. Garantert en forklaring på vei på hvorfor ikke, hvis det du sier stemmer at det er sagt at man ikke får effekten av å dra det ut i tid. Tviler dog...

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vanlig (altså, vanligere enn man tror) å bli vannforgiftet når man trener. Grunnen er den at kroppen ikke skiller ut væske når man løper. Detter er igjen fordi at det ikke er naturlig for oss å bare løpe, da vi levde i steinalderen og lignende løp vi fra store rovdyr og lignende og kroppen tror at du blir jakta på, dermed så kan den ikke fokusere på å utskille urin. Vet om en som faktisk har blitt vannforgiftet to ganger, og hun måtte på sykehus og få medisiner.

 

Når sant skal sies så har det faktisk vist seg at de aller fleste som besvimer under maraton ikke besvimer pågrunn av mangel på væske, men faktisk pågrunn av for stort vanninntak.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

At ikke kroppen skiller ut væske ( svetter) når man løper , høres alt annet en normalt ut

ja, jeg vet at de finnes

 

Om man kontinuerlig heller ned på vann så vil ikke kroppen være i stand til å svette like fort som man konsumerer vannet, dermed vil kroppen til slutt få for mye vann.

 

For eksempel:

Ta en kopp med et lite hull som det renner litt vann ut av - det vannet som renner ut av koppen kaller vi for svette her.

Så setter du koppen under springen med full styrke.

Når koppen blir full - dør man.

 

Vannet som fyller koppen fra springen i full styrke vil fylle koppen selv om det lille hullet i koppen kvitter seg med litt vann.

 

.. Skjønner du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ikke kroppen skiller ut væske ( svetter) når man løper , høres alt annet en normalt ut

ja, jeg vet at de finnes

 

Om man kontinuerlig heller ned på vann så vil ikke kroppen være i stand til å svette like fort som man konsumerer vannet, dermed vil kroppen til slutt få for mye vann.

 

For eksempel:

Ta en kopp med et lite hull som det renner litt vann ut av - det vannet som renner ut av koppen kaller vi for svette her.

Så setter du koppen under springen med full styrke.

Når koppen blir full - dør man.

 

Vannet som fyller koppen fra springen i full styrke vil fylle koppen selv om det lille hullet i koppen kvitter seg med litt vann.

 

.. Skjønner du?

Det er grei skuring , men nå var det ikke helt det jeg tenkte på.

Du sier egentlig at personen ikke klare å kvitte seg med vannet fort nok etterhvert som man drikker det

 

For en stund tilbake ble det nevnt i et tv program en person som manglet svettekjertler .

han måtte finne en annen måte å løse det på

Det var mer i den retningen jeg tenkte her

Lenke til kommentar

Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer

 

Du har bare ikke akseptert at det går an å drikke på så kort tid at man dør av det også

 

Kan dere nå bli enige i hva som er riktig her ?

 

Det er ikke sant at man vil dø av samme årsak dersom man inntar normalt mengde vann over tid, men ikke andre former for næring. Da dør man av underernæring. Drikker du veldig mye vann på kort tid, dør du av vannforgiftning! To forskjellige ting, og de som påstår at det er samme dødsårsak til de nevnte scenaria, kan for lite fysiologi =)

 

Spørsmålet jeg stilte:er :hvorfor dette kun skje når man drikker mye vann ?

her er svare at det er bare slik. Det blir for enkelt

Da er de snakk om hvorfor cellene svulmer opp]

 

Grunnen til at cellene svulmer opp' date=' har med [b']osmose[/b] å gjøre. Osmose er diffusjon av vann over en semipermeabel membran (feks cellemembranen) fra en side med høy konsentrasjon av en løsning (feks vann og salt) til en side med lavere konsentrasjon av denne løsningen.

 

Jeg har lagt ved en tegning. Her har jeg tegnet vannmolekyler i blått (prikkene) og et salt (feks NaCl) i gult. I første "bilderuta" er det avbildet et vannkar med en slik semipermeabel membran i midten. Kun vann kan krysse denne membranen. Fyller du karret opp med vann fra den ene siden, vil vannet gå igjennom membranen og fylle opp den andre siden også. Nå er det i starten fire "ledige" vannmolekyler på begge sider. Deretter fyller du salt (2 gule prikker) på den ene siden. Ettersom salt løses opp i vann / saltet fester seg på vannmolekylet, vil saltet gjøre at vannmolekylet ikke lenger er "ledig". Dermed vil det bare være 2 ledige vannmolekyler på venstre side og fremdeles 4 ledige vannmolekyler på høyre side. Dette er ikke likt, og vannet vil diffundere igjennom membranen i midten (i rødt) for å skape likevekt. Likevekt blir det når ett vannmolekyl flytter over til venstre side. Nå har vi 3 på hver side. MEN iom. at det nå er flere molekyler totalt på venstre side, vil vannstanden være høyere på venstre side kontra høyre side.

 

post-34471-0-79253500-1340388907_thumb.jpg

 

Osmose skjer altså over cellemembranene også. Det som skjer dersom du feks sprøyter inn rent vann i blodårene, er at det vil bli mye flere ledige vannmolekyler i blodet relativt til inne i blodcellene. Derfor vil disse nye vannmolekylene flytte seg inn i blodcellene, og disse cellene vil blåse seg opp --&--#62; i værste fall sprekke.

 

For å skape ytterligere forvirring, er det ikke dette årsaken dersom man dør av vannforgiftning. Dette ville dog skjedd om man sprøytet vann direkte inn i blodet. For å gjøre det så enkelt som mulig er årsaken til at man dør av for mye vann at det skapes elektrolyttforstyrrelser. Mye vann i kroppen vil si at det er relativt lite elektrolytter. Feks, la oss si du vanligvis har 1 liter elektrolytter og 1 liter vann i kroppen. Det betyr 50% elektrolytter. Dersom du drikker en liter vann til, vil du nå ha 33% (1L fremdeles) elektrolytter og 67% vann. 33% mye mindre elektrolytter enn hva kroppen må ha (50% i dette eksemplet), og hjernen/hjertet "dør" pga. dette.

 

Dette ble meget kjapt da jeg må løpe, og håper de som ikke forstod dette gir meg beskjed så skal jeg forsøke klargjøre.

 

Igjen, Elgen: jeg syns det er bra du stiller spørsmål og ikke godtar vanskelige svar. Dette er en arena hvor man kan spørre til man forstår. En annen diskusjon (som kan taes et annet sted) er hvorvidt man kan være mer ydmyk / hyggeligere i meldingene sine, uten at jeg med denne posten kritiserer noen for dette.

 

Bildet kom jo ikke med :S forsøker igjen.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Ikke glem at svetten er med høy konsentrasjon av salt også, så ubalansen mellom konsentrasjon av salt og vann blir ytterligere påvirket av det.

 

Feil. Svette har relativt sett lite elektrolytter / salter i seg. Men det er allikevel riktig tenkt: Når vi trener er det lurt å drikke tilnærmet isotoniske væsker (væsker med lik osmolaritet/lik elektrolyttinnhold som blodet), slik at det ikke oppstår store forskjeller på denne måten.

 

For ordens skyld: Vi svetter ikke fordi vi har for mye væske i oss, vi svetter fordi kroppen trenger kjøle seg ned. Måten kroppen kvitter seg med vann på er i hovedsak i form av urin.

 

Urinens mengde varieres altså etter inntaket, minimum ca 500ml og maksimum ca. 6L. Andre kilder til væsketap er som følger:

  • Perspirasjon (det vi puster ut. Pust på et vindu --&--#62; dugg) ca. 600-800ml per dag.
  • Svette, vanligvis ca. 100ml per dag. (opp til flere liter dersom kroppen er veldig varm (varmt vær, trening, syk etc.)
  • Fekalt (bæsj), vanligvis ca. 2-300ml per dag. Mye mer dersom man har diaré! Derfor er det ekstremt viktig å drikke godt med vann i dette tilfellet. Dette gjelder spesielt hos små barn.

BTW: Jeg er fullt klar over at jeg innslagsvis setter erlikhetstegn (=) mellom ord som ikke betyr det samme. Dette kun for forenklingens del. Feks. Osmolaritet/elektrolytter. Dette er ikke det samme, men i mitt eksempel spiller det liten rolle.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Anterialis: du sier at man ikke kan dø av vannforgiftning over tid fordi man da vil dø av underernæring.

 

Men.... Det utelukker da ikke for mulighetene for å få ubalanse i elektrolytter selv om det tar lengre tid, og man samtidig tar til seg næring?

 

Som du så enkelt forklarte med prosent over her, eg skjønner ikke hvordan du kan utelukkende at dette kan skje over lengre tid, selv med litt næring inn, uten at man dør av underernæring. Det vil jo gå veldig lenge før underernæring er problemet ditt.

 

Elektrolytt ubalansen vil jo oppstå til slutt uansett vel? La oss di f.eks etter 4 dager istedet for etter noen timer....?

 

Spør fordi eg lurer, og nei, eg er ingen fysiologi ekspert ;)

Lenke til kommentar

Kjempeartig med diskusjon!

 

Her må vi ta utgangspunkt i normale folk. Dette (elektrolyttforstyrrelser) skjer i feks nyresvikt, og er en av grunnene til at man dør pga. dette. Nyrene fjerner også kroppens avfallsstoffer, og opphoping av disse er hovedgrunnen til at man dør av nyresvikt, men elektrolyttforstyrrelser (feks at nyrene ikke filtrerer ut kalium) kan føre til hjerterytmeforstyrrelser og død.

 

Med utgangspunkt i normale folk, vil vi ha mekanismer som korrigerer disse elektrolyttforstyrrelsene. Nyrene. Disse organene fungerer utmerket vanligvis, og klarer regulere dette i stor grad. MEN når vi pøser på med store mengder vann for raskt, klarer ikke nyrene respondere ei heller arbeide raskt nok med å regulere dette, slik at man kan dø før reguleringen har skjedd. Over tid har reguleringsprosessene tid til å fikse kroppen =)

Lenke til kommentar

Ok, så over tid vil nyrene klare å øke sin arbeidskapasitet?

 

For å leke med noen tall. Vi sier det er farlig å iløpet av en time drikke 4 liter vann. Bare oppspinn for å forklare det eg lurer på. 4 liter på en time, er dødelig. Men hvis man øker gradvis så vil kroppen klare å ta unna og over tid vil ikke 4 liter i timen være farlig?

 

Ble høye tall her nå....

Lenke til kommentar

Nei var ikke sånn jeg mente =) Kan godt hende jeg misforstod deg. Hva mener du med vannforgiftning over tid?

 

Nyrene kan skille ut ca. 6 L per dag. Enkelt sagt: Er vanninntaket mindre enn dette, vil du klare deg. Drikker du 7L per dag vil du ikke dø akutt av vannforgiftning, heller ødemer rundt i kroppen. Selv om du "legger på deg" 1 liter vann hver dag, vil kroppen hele tia korrigere for dette, og skille ut mindre elektrolytter slik at den relative konsentrasjonen er lik. MEN kroppen klarer ikke justere seg raskt nok dersom du drikker 10-12 liter på en dag feks.

 

Jeg har ingen sikre holdepunkter for hva jeg snakker om her, dette er kun hva jeg tenker meg til basert på kunnskaper jeg har tillært meg.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...