Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veggen er delvis malt gul fra før, er vel over 50% av malingen som sitter igjen på veggen, tilfeldig plasser utover, og jeg er snart halvveis med hvit maling, så det meste av veggen er malt...

Ellers, så har jeg sett maling med veldig mye bedre dekk-evne enn den jeg har, som dekker "alt" på første strøk. overdreven reklame eller noe jeg har gått glipp av?

 

Dekkevnen varierer veldig men det er vanlig med to strøk hvis farvene ligner/er like sterke.Er det stor forskjell kan det hende du må ta flere strøk.

Lenke til kommentar

Malingselgerne på Obs Bygg anbefalte å vaske ubehandlet panel med Trestjerners gulvrens to ganger før jeg grunner med 1-2 strøk sperregrunning + 1-2 strøk maling.

 

1. Gulvrensen lukter salmiakk og formålet var å fjerne matos, fett, bonevoks og tidligere vaskemidler. Panelet det er snakk om befinner seg i taket på et soverom. Ikke mye matos og bonevoks her altså. Spørsmålet er om det er nødvendig å vaske taket i det hele tatt? Og hvis det er nødvendig, kan det være like greit å bruke fortynnet salmiakk som koster 1/10 av prisen?

 

2. De sa det var viktig at sperregrunning og maling var av samme merkevare for å ha garantert kompatibilitet og at garantien mot misfarging fra kvister skulle gjelde. Stemmer det?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vasking er lurt uansett rett og slett fordi det er mye som samler seg på overflaten gjennom årene som ikke nødvedigvis er merkbart før malingen blir gul eller oppfører seg rart. Malingen vil nok ikke falle av uten en grundig vask, men det er anbefalt likevel. En grei vask helt vanlig salmiakkvann-vask helt innafor.

 

Med gammelt treverk er kvistlakk det aller viktigste om du ikke vil ha gulbrune gjennomslag i hele taket ditt. Det vil trenge igjennom uten. Som de sa, bruk to strøk med kvist- og sperrgrunn. I det aller minste bruk ett strøk. Da vil du se at det trenger igjennom og at et strøk til trengs.

 

Når det kommer til produsentenes garantier så stemmer det de sier. Jotun gir deg ikke noe medhold om du har brukt Nordsjø sin grunning. Men om du bruker Nordsjø/Jotun sin grunning og Jotun/Nordsjø sin maling om hverandre så vil det 99% sikkert fungere helt fint. Produktene gjør som de skal uavhengig av andre behandlinger. Det er bare at Jotun/ProdusentX ikke vil bruke penger på å dekke mangler som potensielt kan ligge i andre produsenters produkter. Så det er viktig om du vil ha dekning for feil, ikke så viktig i praksis etter min erfaring. Rett og slett fordi hvert produkt ikke er avhengig av er annet produkt for å gjøre det det skal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Faller kanskje litt utenfor scopet til denne tråden, men spør alikevell.

 

Skal skifte utforinger i ett stuevindu, og må male de. Problemet er at vi har to bikkjer som på død og liv skal stå med forlabbene i utforingene og se ut av vinduet. Sånn bortsett fra oppdragelse og kustus på bikkjene, hva kan gjøres for å unngå at utforingene blir stygge av kloremerker? Vil ett par runder med lakk over malingen beskytte godt mot klør, eller er det meningsløst å prøve å løse problemet på den måten?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Ja, det er nok vinylbelegg. Men hva innebærer det at materialet er fett...blir det problemer med å få malingen til å feste?

 

Gammel tråd, men interessant. Har jobbet innenfor salg av maling da jeg var tenåring. Veldig mange år tilbake. 

Forsøker å ta kunnskapene i bruk i dag. For nå vurderer jeg å male et bord og en kommode. Det kommer alltid ann på hvilke material man skal male anngående hvilke type maling man skal bruke. Noen materialer egner seg ikke til å male i det hele tatt. 

 

Et bord og en kommode - da vil jeg velge halvblank oljemaling. 

 

Silkematt vannbasert maling: er beregnet til vegger i stue, entre, og soverom. 

Ojemaling: er basert til materiale som blir utsatt for vann. Derfor bør det brukes på bad, og gjerne kjøkken. Halvblank er lettere å vaske av.

Det var også noe som heter vannbasert maling som kunne brukes på kjøkken og bad, men oljebaserte skulle være den beste. Artig å få piffet opp igjen kunnskapene jeg lærte da jeg var ung ;)

Lenke til kommentar

Det tror jeg virker sant, at vannbasert maling ikke passer inne, ja kanskje på vegger tapetserte vegger feks?Der har jeg brukt butinox interior og Butinox "green room" maling. Det er vannbaserte malinger( hvis jeg ikke husker helt gale nå).

Utevendig på vegger bruker jeg bare vannbasert. Jotun optimal. Og en spesiell optimal for vinduer og lister(grå boks). Det er delte meninger om dette, men optimal virker bra.

Lenke til kommentar

Jobbet som maler nå i straks 8 år - og jeg har til gode å male bad eller kjøkken med oljemaling. Grunnarbeidet er det som avgjør om noe sitter eller ikke. Sliping og en runde eller to med heftgrunn og man er i 99% av alle tilfeller innenfor. Det er selvsagt tilfeller der man "må" bruke oljemaling, men bad og kjøkken generelt er ikke to av dem. Tenk på dette: Dersom vannmaling ikke egner seg til å bil utsatt for litt vann, hvorfor bruker man vannbasert maling utendørs? 

 

Litt avhengig av hvor gammel du er så har det skjedd mye siden "veldig mange år tilbake". Oljemaling er i praksis ute av markedet.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

 Tenk på dette: Dersom vannmaling ikke egner seg til å bil utsatt for litt vann, hvorfor bruker man vannbasert maling utendørs

 

Litt avhengig av hvor gammel du er så har det skjedd mye siden "veldig mange år tilbake". Oljemaling er i praksis ute av markedet.

 

Ja der sier du jo noe.

Eneste på sånt som vinduslister og vinduskarmer innvendig, tenker jeg at man bruker oljemaling for det skal være halvblank. Eller får man sånn halvblank vannbasert som passer til det?

Lenke til kommentar

Jotun Supreme Finish eller Nordsjø Superfinish er de to jeg/vi bruker normalt sett. Jotun sin er litt tykkere og seigere, men dekker bedre og er - hvertfall blant mine kolleger - sett på som den beste list/panelmalingen akkurat nå. Kommer i glans fra 5 til 80 og kan brukes på mer eller mindre alt av tre eller hva som helst som har blitt grunnet med heftgrunning. Den store fordelen - og samtidig dens ulempe - med vannmaling er jo selvsagt at den tørker mye fortere. Det at den tørker fortere gjør at du ikke trenger beskytte den våte malingen med livet ditt resten av døgnet og kan heller ta to strøk på samme dag. Den tilgir derimot også færre feil. Om det begynner å renne må du være raskt ute med å dra ut malingen det før det begynner å tørke. For om det først begynner å lugge når du pensler er det bare å vente til det er tørt, slipe ned siget og male en gang til.

 

Men det er ikke vanskelig og malingen er veldig god.

 

Om man derimot skal beskytte mot hunder eller lignende... da er det ikke mye som hjelper gitt :p

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg virker sant, at vannbasert maling ikke passer inne, ja kanskje på vegger tapetserte vegger feks?Der har jeg brukt butinox interior og Butinox "green room" maling. Det er vannbaserte malinger( hvis jeg ikke husker helt gale nå).

 

Utevendig på vegger bruker jeg bare vannbasert. Jotun optimal. Og en spesiell optimal for vinduer og lister(grå boks). Det er delte meninger om dette, men optimal virker bra.

Nå er det lenge siden jeg jobbet med maling. Men den gangen så var det mye oljemaling som ble solgt til utendørsbruk. Ikke vannbasert men mulig tidene har forandret seg. Vannbasert var mer til innendørs bruk i stue, entre, og soverom. Den gangen var det lady malingen til Jotun som dominerte salget for innendørs maling.

Drygolin het vel den utendørsmalingen som var mest solgt. Men dette er lenge siden. 20-22 år siden. :)

Lenke til kommentar

 

Tenk på dette: Dersom vannmaling ikke egner seg til å bil utsatt for litt vann, hvorfor bruker man vannbasert maling utendørs?

 

Litt avhengig av hvor gammel du er så har det skjedd mye siden "veldig mange år tilbake". Oljemaling er i praksis ute av markedet.

Ja der sier du jo noe.

Eneste på sånt som vinduslister og vinduskarmer innvendig, tenker jeg at man bruker oljemaling for det skal være halvblank. Eller får man sånn halvblank vannbasert som passer til det?

Fra gammelt av brukte man halvblank lady 40 til vinduskarmer :) oljemaling.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisan! Har et spørsmål om akrylmaling så etter et kjapt forumsøk endte jeg her.

 

Det har seg slik at jeg skal på The Gathering denne påsken for første gang, og der er det tradisjon med en hjemmelaget hylle for å få plass til alt man har med seg.

 

Jeg har kappet (nesten) alt jeg trenger nå, og det er kun maling som gjenstår før montering. Men temperaturene i garasjen er litt for lave til akrylmaling. De fleste svar via Google sier at under 5 grader så er det ikke vits å male.. Her er det -1 til +6 grader utendørs, og jeg tipper det er 1 til 2 grader varmere i garasjen avhengig av hvor mange oppvarmede biler som står der..

 

Tørketid er ikke så veldig kritisk, men jeg lurer mer på hvordan finish blir og om det vil tørke overhodet under slike forhold om man venter lenge nok?

 

Kan jeg for eksempel male første strøket på alle delene nå, og ta andre strøk når det er varmere i luften?

 

Bør malingen romtempereres for bedre konsistens når det rulles på?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...