Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnedåp - ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et barn på 1 år og tenker nå på om vi skal dåpe ham eller ikke. Verken jeg eller mannen min er kristne (jeg er i tillegg ikke norsk), men besteforeldre maser på oss noen ganger og ser rart da vi sier at vi har ikke bestemt det ennå. Jeg lurer på om det skal ha noe å si til ungen først og fremst da han blir 15 år og skal (kunne) ha konfirmasjon. Det jeg mener at hvis alle andre skal ha konfirmasjon og min sønn skal ikke ha det kan det på en måte skuffe eller psykologisk skade ham? Sånn som det er nå så har hverken jeg eller mannen min lyst til å dåpe sønnen siden ingen av oss går i kirka og tror på det som skjer der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere ikke er kristne, og/eller ikke skal oppdra ham i kristen tro/tradisjon, så ikke døp ham. Ikke døp ham! Det er så mange der ute som døper barna sine fordi det bare "er sånn". Jeg er ikke døpt, men konfirmerte meg gjennom Human-Etisk Forbund med flere av mine venner, og mange bekjente. Så det at han ikke kan konfirmere seg burde du ikke ta med i regnestykket. Vent til han kan velge selv. Det ville jeg gjort; og det vil jeg at alle andre skal gjøre også. Tror jeg hadde følt meg "lurt" hvis jeg hadde blitt innlemmet i en religion før jeg kunne tenkte så mye som én fornuftig tanke. Jeg er glad for at jeg ikke ble døpt, og det vil din sønn også bli (hvis han ikke blir en sånn dust som driter i alt da).

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Vanskelig med tradisjoner.

 

Jeg er litt i samme situasjon, men her ønsker moren å døpe. Mine meninger er ikke så sterke at jeg protesterer mot det. Men når dere begge ikke føler tilknytning til kirken mener jeg det er riktig av dere å la være.

Muligheten for voksendåp er jo tilstede. Dersom han i 15årsalderen føler seg så religiøs at han ønsker konfirmasjon kan jeg ikke se at voksendåp bør være noe hinder.

 

Dere må jo selvsagt veie det opp mot familifreden.

Man har jo også navnedag-arrangement i regi av human etisk forbund. Dette er jo et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Vel vel, no veit eg ikkje kor mange som har blitt skadd av å døype seg. Det er ikkje værre enn å melde seg ut av statskyrkja og konfirmere seg borgerleg når den tid kjem. Skal ein ta hensyn til barnet så bør ikkje noko sånt skje før vedkomande er vaksen nok til å bestemme sjølv. At "det alltid har vore sånn" er eit dårleg argument, eg kjenner fleire som har meldt seg ut av statskyrkja og hatt navnedag for sine ungar, enkelte er medlemmer av ein godt kristen familie.

 

Det er ikkje hyggeleg om besteforeldre blir snurpne fordi ein ikkje vil døype barnet sitt, men det har dei faktisk veldig lite med å gjere. Ein skulle tru at det var rom for aksept for at ein kan være som ein vil i ein religion som kristendommen, det er det sikkert og, sjølv om enkelte ikkje er like medvillige.

 

Om eit par ikkje er religiøse ein plass og ikkje har lyst å døype ungen sin så meiner eg dei bør la være. Det er snakk om å stå for det ein trur på (eventuelt ikkje trur på), noko folk må respektere. Det kan være lurt å snakke med foreldre og eventuelt besteforeldre først for å forklare at ein ikkje vil døype barnet.

Lenke til kommentar
Eg ville ha arrangert dåp mens barnet er lite. Visst det gleder besteforeldra så får du berre bite tennene sammen og gjere det for husfreden.

 

Det er helt feil tankegang. Hvis man ikke er kristne, skal man heller ikke døpe sine barn når de er små.

 

Feil og feil, einaste grunnen til å døype barnet er jo for å bevare husfreden. Er jo mest for å ha ei feiring med venner og famile og samtidig få litt gaver.

 

Din personlige tru er et veldig lite moment oppe i det heile, så visst bestemor synest at det er viktig at barnet blir døypt så er det enklest og berre gjere det. Barnet kan melde seg ut av statskirka seinare likevell om h*n vill.

Lenke til kommentar
Eg ville ha arrangert dåp mens barnet er lite. Visst det gleder besteforeldra så får du berre bite tennene sammen og gjere det for husfreden.

 

Det er helt feil tankegang. Hvis man ikke er kristne, skal man heller ikke døpe sine barn når de er små.

 

Feil og feil, einaste grunnen til å døype barnet er jo for å bevare husfreden. Er jo mest for å ha ei feiring med venner og famile og samtidig få litt gaver.

 

Din personlige tru er et veldig lite moment oppe i det heile, så visst bestemor synest at det er viktig at barnet blir døypt så er det enklest og berre gjere det. Barnet kan melde seg ut av statskirka seinare likevell om h*n vill.

 

Hvis du døper barnet ditt for å bevare husfreden, er du en skikkelig push-over. Det er som å gifte seg i kirken fordi foreldre/besteforeldre vil det.

 

Det handler ikke om medlemskap i statskirken, men om man skal gjøre en kristen handling og oppdra barnet i en kristen tro.

 

Hvem sin personlige tro er det du prater om?

Lenke til kommentar
Navnefest... ja, høres ut som en god plan. Er det mye stress med den også eller er det bare å invitere alle sammen og si at nå er det navnefest?

 

Skulle bare addere: besteforeldre er ikke noe kristne folk dem heller

 

Kommer vel litt an på hvor du bor hvor enkelt det er.

 

Her i Bergen arrangeres det vel med jevne mellomrom.

Navnefestseremoniene inneholder musikk, sang, diktlesning og tale for dagen, og varer ca én time. Barnet får en vakker minnetavle. Slektninger og venner er velkommen til å delta.

 

Humanistisk (tidligere borgerlig) navnefest er åpen for alle. Ingen blir medlem i Human-Etisk Forbund ved å delta i Navnefest.

 

Bergen arrangerer navnefester 5 ganger i året, to seremonier hver gang.

Datoer for navnefester våren 2008 er: 10. februar, 6. april og 8. juni 2008 i Grand selskaplokaler, Ole Bullsplass 4.

 

Ta kontakt med fylkeskontoret (55 21 41 90) for påmelding.

 

Finnes nok noe lignende som dere kan delta på.

Lenke til kommentar
Det er ca. 20 barn på hver seremoni, og det er totalt plass til 350 gjester, inkludert foreldre, i Bankettsalen.

 

Deltakeravgiften er kr 1500 - for barn av medlemmer kr 750.

Pengene sendes til konto 6067 05 09578.

 

...

Mareritt :))

Holder det ikke med hjemmefest? Må vi delta for så å si at han hadde navnefest og kan borgeligkonfirmeres etterpå?

 

Edit: det er ikke det at vi må betale men heller det at det er 350 stk der og vi må sitte og se på alle de 20 som får sine tavler eller hva det blir og så høre på taler ... brrrr

Endret av AngelinaA
Lenke til kommentar
Det er ca. 20 barn på hver seremoni, og det er totalt plass til 350 gjester, inkludert foreldre, i Bankettsalen.

 

Deltakeravgiften er kr 1500 - for barn av medlemmer kr 750.

Pengene sendes til konto 6067 05 09578.

 

...

Mareritt :))

Holder det ikke med hjemmefest? Må vi delta for så å si at han hadde navnefest og kan borgeligkonfirmeres etterpå?

 

Man kan vel uansett konfirmere seg borgerlig, enten man har hatt navnefest eller ikke.

Lenke til kommentar

Å holde en sermoni der man heller vann over hodet på et lite barn er bare tåpelig. Barnet vet ikke en gang selv hva sermonien dreier seg om og man bør heller vente til senere i livet da barnet selv er voksen nok til å kunne bestemme om han/ hun vil døpes. SPesielt siden spebarn heller ikke kan bestemme seg for om de vil være kristne eller ikke.

Lenke til kommentar

Siden hverken du eller faren er kristen ser jeg ingen grunn til å døpe barnet i kirken. Dessuten er jeg av den oppfatning av barnedåp er en uting. Spedbarn er ikke mentalt moden til å forstå hva i all verden seremonien dreier seg om. Å innlemme et barn i en religion han/hun ikke forstår er og blir galt. La heller gutten selv velge når han blir gammel nok. Om han senere i livet blir kristen er det ikke noe i veien for å ta en voksendåp. Snarere tvert imot. Da har han gjort det fordi han selv vil det! Det kalles valgfrihet og er selve kjernen i den liberalistiske, demokratiske og moderne tankegang.

 

Anngående besteforeldrene. Det er ikke besteforeldrene sin unge vel? Såklart skal de få ytre meningene sine, men ikke la dem komme og fortelle dere foreldrene hvordan dere skal oppdra deres egne barn. Det er helt og holdent opp til dere. Ta selvfølgelig til dere tips og konstruktiv kritikk. Men når det gjelder dåp er det noe foreldrene selv bør bestemme (vel, egentlig barnet selv når han blir gammel nok).

 

Når det gjelder dette med å ta psykisk skade så er det vel ikke så mye å si. Tror neppe barnet vil ta psykisk skade av dette. Eneste måtte ha vært om barnet senere ble mobbet for ikke å være døpt. Men det er ikke en reell situasjon idag. Det begynner å bli normalt med forskjellige livssyn i Norge. Det blir flere og flere ateister/agnostikere, og de døper ikke barna sine kristlig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Gammel tråd, men dåpsritualet er merkelig i vår tid. Vi er opplyste nå, og det er mentalt forstyrret å påstå at et barn er djevelens barn før dåpen.

 

Og gamlinger 65+ som blir fornærmet kan gå "straight to hell" !

 

 

Jeg tror heller ikke en 15 åring blir skadet av å måtte skille seg litt ut og ikke kunne "bekrefte seg" sammen med de andre elevene. De mener jo ikke noe med det uansett og det er et rent pliktløp.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...