Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det riktig en på 15 år gjør?


Anbefalte innlegg

Dattern til kjæresten min er 15 år:Litt om livet hennes.

1.Hun kommmer hjem fra skole. Hei og ha det, ut til kl: 22 nesten hver kveld.

2. Hvis hun blir hjemme sitter hun på data / bærbar pc på fanget 6 - 7 timer. Sitter ikke ved bordet å spise. Moren må servere mat på stue eller på rommet hennes. Da spiser hun med en hånd og chatter med den andre.Hun liker mye pølse.Fordi det er lett å holde med en hånd.Da hun kan forsette å cahatte med den andre.

3. Sover bort nesten hver helg.

4.Forrige uke gikk hun ut på fredag etter skole, sovet bort til søndag uten å gi en lyd fra seg.

Sier ikke så mye. Jeg sier bare til moren at dette ikke er normalt. Har jeg rett?

Er dette normalt?

 

Jeg er 14, men kjenner ganske mange 15 åringer. Må si at du tar ganske så feil, de fleste 14 og 15 åringer gjør akkuratt det samme. Det med pølse vet jeg ikke så mye om, men alt det andre er ganske normalt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som flere har påpekt her: Det eneste jeg reagerer på er at hun praktisk talt blir matet mens hun chatter. Jeg mener at hvis hun skal ha mat er det minste hun kan gjøre å hente den selv. Foreldre er ikke det samme som tjenere.

Hvis ungen min ikke ville spist ved middagsbordet som vanlige folk (forutsatt at hun var hjemme til middag) så skulle hun fader meg fått kjøpt og laget maten sin selv, jeg er ingen tjener og jeg gidder ikke lage mat til noen som ikke er såpass takknemlige at de spiser sammen med resten av familien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg prover vel egentlig a sammenligne dette med meg selv. (Er 18 ar)

 

jeg kan fint vaere ute en hel helg, men da sender jeg alltid melding hjem eller ringer for a si ifra hvor jeg er. Jeg kan ogsa fint greie a sitte pa pc'n ganske mange timer i strekk, men greier ogsa a sette den vekk nar jeg spiser eller har andre ting a gjore.

Jeg spiser sa og si aldri middag sammen med familien, men det er fordi vi ikke har noe ordentlig spisested for tiden. Men ellers pa lordager osv spiser vi alle samlet.

 

Hadde det vaert jeg som bestemte i det huset hadde jeg tatt vekk internetten ganske ofte jeg! Det funker iallefall fint pa alle andre jeg kjenner!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Snakk med henne om hvorfor hun stikker hjemmefra, og hvorfor hun og hennes venner og eller kjærester ikke er hos dere. Hvis det bare er fordi dere ikke har like god plass, stor tv e.l., følg de neste punktene:

 

1. Ta fra henne datan ved middagsbordet

2. innetid kl 20.00 minst tre hverdager i uken

3. 2t dataforbud pr. dag (etter skole, etter middag e.l.)

 

Så får hun tilbake muligheten til å gjøre som hun vil (med unntak av data ved middagsbordet) HVIS hun klarer å melde fra om hvor hun er når hun blir borte. På den måten får dere kommunikasjon om hvor hun er, og hun får e ANSVARSFORHOLD som hun kan være stolt av å få til.

Mora mi prøvde noe lignende mot meg da hun mente jeg brukte for mye tid v/PCen. Jeg opponerte med sanksjoner andre veien og det endte med at jeg holdt ut lengre enn henne, noe som igjen førte til at hun var på defensiven og jeg kunne sette grensa der jeg følte for det. Btw så er begge foreldrene mine er pedagoger med lang og god utdanning.

 

Nå skal det sies at jeg var ganske strukturert og brutal med svar på hennes tiltak, men det viser at om mora har dårlig kustus (noe foreldrene mine i utgangspunktet ikke har) fra før er nok ikke nødvendigvis dette veien og gå.

Lenke til kommentar

Det må da være lov å ikke bry seg stort om familien? Mange faktorer som spiller inn her.

 

Det eneste usunne denne jenta (ikke) gjør er å neglisjere lekser, sosialliv er vel og bra, men det er færre og færre kvinner som har muligheten til å gifte seg rikt/til husmor i det moderne samfunnet, så skole trengs.

 

Foreldre kan være like onde/skadelige barnet som noe som helst annet, jeg har ikke noe særlig godt forhold til familie generellt, stoler ikke på de, repsekterer de fint lite, men det sier ikke stort om meg som person forde.

 

Allikevel, det å være tøffelhelter for barna sine som feks når hun serverer mat på rommet er ikke bra, det får være grenser...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...