Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det riktig en på 15 år gjør?


Anbefalte innlegg

Dattern til kjæresten min er 15 år:Litt om livet hennes.

1.Hun kommmer hjem fra skole. Hei og ha det, ut til kl: 22 nesten hver kveld.

2. Hvis hun blir hjemme sitter hun på data / bærbar pc på fanget 6 - 7 timer. Sitter ikke ved bordet å spise. Moren må servere mat på stue eller på rommet hennes. Da spiser hun med en hånd og chatter med den andre.Hun liker mye pølse.Fordi det er lett å holde med en hånd.Da hun kan forsette å cahatte med den andre.

3. Sover bort nesten hver helg.

4.Forrige uke gikk hun ut på fredag etter skole, sovet bort til søndag uten å gi en lyd fra seg.

Sier ikke så mye. Jeg sier bare til moren at dette ikke er normalt. Har jeg rett?

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er IKKE normalt.

For henne så er det sikkert litt kult å gjøre det hun vil.. men innerst inne savner hun kanskje litt regler, og omsorg?

Jeg hadde satt ned foten. Foreldre har et ANSVAR. Og da bør ikke en femtenåring dra på rangel hver helg, og drite i resten av familien.

Denne alderen er jo en type sløv alder. Orker ikke rydde rommet, gjøre lekser osv.

Men det betyr ikke at hun kan lage sine egne regler ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er litt uvanlig ja. Hvis hun kommer hjem fra skolen klokka 15, og bruker pcen med en gang, så er hun ikke ferdig der før rundt ti-tiden. Og i tillegg så er hun kanskje med venner i noen timer innimellom dette.

 

Noen dager er jeg foran pcen i mer enn 7 timer, men tror ikke at det er helt vanlig.

 

Edit: Mange hadde sikkert vært mer ved pcen hvis ikke foreldrene hadde satt grenser. Mange av vennene mine har sånn at de bare kan sitte på en time eller to om dagen.

Endret av Kris.
Lenke til kommentar
Bedre det enn at hun er venneløs og sitter på rommet sitt og depper :)
Hvis hun sitter foran pcen i 6-7 timer hver dag så er vel det akkuratt det hun gjør. Altså sitter alene på rommet.

Er det det? Jeg sitter ofte 6-7 timer foran dataen, men jeg koser meg med msn og slikt. Akkurat som det høres ut som hun gjør. Pluss at hun som regel er ute fra skolen til kvelden? Har du lest tråden egentlig?

Lenke til kommentar

De gangene jeg sitter på PC-en lenge, sitter jeg på MSN; spiller poker og hører på god musikk.

 

Jeg kommer selv hjem fra skolen, legger meg og sover et par timer, så stikker jeg til kamerater og kommer hjem 2-ish. Helgene sover jeg til 3 og går ut med kamerater, hvor jeg ofte sover over på nachspielet da jeg ikke gidder å stresse med taxi.

 

 

Nå er jeg riktignok 19 da. :p

Lenke til kommentar
Pluss at hun som regel er ute fra skolen til kvelden?

 

Hvis hun er først ute med venner til ti og så er på pcen i 6-7 timer så er jo det ganske mye. Jeg er også ofte på pcen i 7 timer, men da er jeg ikke ute med venner først. Hvis jeg er med venner før det er jeg jo ikke på pcen i mange timer etter det.

Lenke til kommentar
Pluss at hun som regel er ute fra skolen til kvelden?

 

Hvis hun er først ute med venner til ti og så er på pcen i 6-7 timer så er jo det ganske mye. Jeg er også ofte på pcen i 7 timer, men da er jeg ikke ute med venner først. Hvis jeg er med venner før det er jeg jo ikke på pcen i mange timer etter det.

Det er ikke hun heller. Prøv å les

Lenke til kommentar

Nei det er nok ikke det blant dagens unge. Blitt helt vanlig og tilbringe så mange timer forran datan desverre. :)

 

Det som jeg ser på som uvanlig er at hun til og med spiser forran data'n og er borte i helgene uten og si ifra. Men her gjør jo moren det verre med å servere henne forran maskinen osv.

 

Noen små grenser burde man ha rett og slett for å få en viss respekt for foreldrene sine.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske normalt, riktignok er det mange foreldre som ikke godtar slikt. Synes det er fint at noen foreldre lar ungene sine holde på slik de vil, riktignok må man ha noen grenser, feks og komme hjem noe særlig seinere en 11 i ukedager når det er skole burde ikke skje, og burde kanskje ihvertfall ringe og gi beskjed om man ikke sover hjemme en helg feks.

 

Det å sitte på pcen mer en 7 timer er vel egentlig også ikke så veldig unormalt, hun bruker vel pcen da hun ikke har noe annet å gjøre og har samtidig kontakt med vennenne sine, som utifra hva du skriver er ganske viktige for henne, da kan du tenke deg hvor mye venneløse folk sitter forran pcen. Tipper at en god del av forumbrukerne her sitter bortimot sju timer forran pcen hver dag ihverdall

 

Men det at hun ikke gir lyd fra seg etter så lang tid er ikke helt bra... Vet ikke hvordan hun er som person, men det merkes fort hvis hun har havna i et dårlig miljø og det kan fort skje hvis hun ikke har noen grenser, har sett hva som har skjedd med noen av de jeg gikk i klasse med før på ungdomskolen, begynt med hasj, amfetamin, piller osv og henger på stasjon og i byen, skipper skolen 24/7.

Lenke til kommentar
Nei det er nok ikke det blant dagens unge. Blitt helt vanlig og tilbringe så mange timer forran datan desverre. :)

Trenger det virkelig å være så galt å bruke mye tid foran PCen noen dager, om man er sosial andre dager? Om hun hadde brukt 6-7 timer HVER eneste dag kan du si det er usunt, men slikt som nå?

 

Allikevel tror jeg ikke 6-7 timer hver eneste dag trenger å være så usunt. Mange får deres sosiale behov dekket på skole.

Lenke til kommentar

Høres ut som meg da jeg gikk på videregående. Men jeg er gutt, og ikke jente. Og var over 15 da jeg fant ut av PC var kjempegøy.

 

Fordelen i alt dette er at han faktisk chatter og kommuniserer med andre. Om det er supersosiale MSN (en-til-en kommunkasjon), IRC (ingen bruker dette lengre), forum (hvor hun er anonym og chatter med mange), leser blogger (kun input som regel). Det jeg skal fram til er at hun prøver iallefall å kommunisere med verden, enten direkte eller indirekte.

 

Pluss at hun faktisk har venner. Så jeg ville si at det sosiale livet hennes er ingenting å klage på.

 

At hun sover ut i helgene er bare et pluss. Tenk hvor stressa man blir av skole, "lekser" (håper hun prøver å gjøre det, hun får betalt for det senere), venner og chatting.

 

Så, ingenting av det hun gjør, som trådstarter beskriver, ser jeg noe direkte galt i. Det er bare snakk om en periode som varer i 3-4-5 år til.

 

Som forelder kan man sette krav at man skal spise middag ved middagsbordet. På den alderen hadde jeg hata det og foretrekker å spise alene. Selv nå i dag.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være hyklersk og hevde at hun burde sitte ved bordet ettersom jeg ikke har gjort dét på minst åtte år. Sånn forresten er IRC langt fra dødt, men jeg forstår hva du mener. Det er en del år siden det ble brukt til å chatte med vilkårlige folk -- erindrer fremdeles tiden da det fantes hunkjønn på EFNet :p

Lenke til kommentar
Høres normalt ut det der, og jeg ser ikke noe galt i det. Ser klart at hun prioriterer sosialliv foran alt annet, noe som er bra. Bedre det enn at hun er venneløs og sitter på rommet sitt og depper :)

Herregud. Hun spiser ikke middag med familien sin fordi hun skal chatte? Det er ikke normalt. Når hun ikke kan si til vennene sine at hun skal spise middag og dra fra chatten, har hun et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...