Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Denne saken omhandler Vegvesen og godkjenning av bil.

 

Var i dag inne og skulle ha senkesettet godkjent på min bil som var kjøpt av en kompis. Kompisen min har identisk bil, men i annen farge. Senkesettet består kun av fjører og har TUV godkjenning.

 

Fikk dessverre ikke bilen min godkjent ettersom vi fant ut at senkesettet ikke er til våres årsmodell og dette førte tlil mangellapp, men her kommer jeg til poenget:

 

Kompisen min har fått dette godkjent av Vegvesen tidligere. Tallene på fjørene stemmer overens med det som står på hans vognkort og kontrollseddel. Dette var grunnlaget for at jeg kjøpte fjørene med kompisen min. I forkant av kontrollen krevde de hjulstillingskontroll som jeg betalte 1700 kr for og 550 kr for selve timen hos godkjenning. Er forbanna irritert av at alt dette må betales og at jeg i tillegg må ha nye senkefjører som kommer av at Vegvesenet har, tydeligvis på feil grunnlag, godkjent samme fjører på samme bil tideligere. 

 

Har jeg rett til å kreve tilbake pengene mine for godkjenningstimen og få betalt en ny hjulstilling (som kommer av at jeg må på meg originalfjører og vise bilen min innen 2 uker på etterkontroll) ettersom dette , i mine øyne, er forårsaket av en feil biltilsynet har gjort tidligere?

 

Hadde jeg ikke sett i vognkortet at fjørene har vært godkjent på samme bil tidligere så hadde fjørene aldri vært kjøpt og montert og gjort de kostnadene som kommer i etterkant for godkjenning.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viste dem til og med kontrollappen som kompisen min fikk men fikk bare beskjed om at det ikke var deres sak (?). Prisen for fjørene var så liten at de gjør meg ikke noe, men forferdelig irriterende å bruke resten av sommeren på å bytte tilbake til originalfjørene, bestille hjulstilling og kontroll hos BT. Verste var at han sa at jeg hadde ganske kort tid til å få sakene sammen for de hadde nesten ikke ledige timer igjen. Veldig surt at kostandene mine skal doble eg på en feil Vegvesenet har gjort

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvorfor senke biler?

 

Det er jo fartshumper over alt.

 

 Det er en ungdomsgreie. "Skal ha bil som går fortest mulig, selv om det er 100 km/t høyeste fartsgrense i Norge"

 

Spar pengene til reparasjoner du trenger på et senere tidspunkt i stedet.  :)

Lenke til kommentar

I TUV papirene står det hvilke biler fjørene er laget til. De burde man lese særdeles nøye før man begynner å skru på bilen. Feilen er nok din egen og kan nok unskyldes med manglende erfaring med slike ombygginger. Dokumentasjon er særdeles viktig.

Nå har du lært å lese først, skru etterpå og planlegge hele prosessen bedre til neste gang. Den lærdommen kostet deg noen tusen kroner,men det er ikke verdens undergang. Den bilen kommer nok til å koste deg betydelig mer i fremtiden :(

 

Hvorfor sette på orginal fjører? Nytt senkesett kan du skaffe i løpet av en uke.

Lenke til kommentar

Hvis du er "hobbymekaniker" kjenner du antagelig til at Biltilsynet ble lagt ned i 1995, altså for over 20 år siden. 

 

Generelt sett har man en norm i offentlig forvaltning om at saksbehandlingen skal være saklig, forsvarlig, og basert på at like tilfeller behandles likt. Det man ikke har krav på er at myndighetene fortsetter å gjøre feil hvis de har gjort feil tidligere. Du hadde derfor ikke noe krav om godkjenning. 

 

Et krav om tilbakebetaling av gebyr må følge enten av vilkårene i vegtrafikkloven § 14 jf. bilgodkjenningsforskriften § 20, eller at man har krav på erstatning (f.eks. etter skadeserstatningsloven § 2-1). 

 

Bilgodkjenningsforskriften § 20 åpner for at man kan få tilbakebetalt gebyr i ett tilfelle, og det er hvis en senere omgjøring av et vedtak får betydning for gebyrplikten. Denne bestemmelsen regulerer situasjonen der man har betalt to gebyrer men kontroll #2 i realiteten er den samme som kontroll #1, slik at man bare skulle ha betalt ett gebyr. Bestemmelsen kan ikke brukes her. 

 

Et erstatningskrav må baseres på hvordan Statens Vegvesen har opptrådt overfor deg, altså om de har gjort en feil i din sak - gitt deg feil veiledning, eller gjort andre saksbehandlingsfeil. Det at de har gitt din kompis et annet vedtak enn de gir deg er ikke nødvendigvis nok for et erstatningskrav, for det kan være en feil de har gjort i hans sak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...