Gå til innhold

Feil på laptop, kreve tilbake penger


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte en laptop fra Multicom for 1 år siden. Siden da, har jeg opplevd masse problemer. Har sendt pcen på reparasjon 2 ganger, og dette vil da bli den tredje gangen. Det er 3 forskellige feil, og leste forbrukerkjøpsloven at det må være samme 3 feil for å få pengene tilbake. Jeg begynner å bli rimelig lei av å få feil på denne pcen, og studiet mitt krever en oppegående pc (derfor jeg ikke har sendt pcen på reparasjon før etter semesteret). Spøsmålene mine er da:

 

Hvor mange ganger kan en PC ha feil før jeg kan evt få tilbake pengene?

Hva har jeg krav på i dette øyeblikk?

Kan jeg kreve å få pengene tilbake/få byttet til en ny PC?

Hvis nei på siste spørsmål, kan det vises skjønn til bytting av PC?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved forskjellige feil står det ikke noe i Forbrukerkjøpsloven om hvor mange forsøk selger har på å rette feilen. Men det har blitt en slags bransjestandard at om du får en feil med enheten for fjerde gang, så kan man heve kjøpet. Det er imidlertid ikke noe man har rett på, og forhandler kan uansett sende den inn til verkstedet for å få konstatert en faktisk feil og ikke brukerfeil.

 

Derimot skal feil rettes innen rimelig tid, og blir du nødt til å sende PC'en inn til reparasjon for fjerde gang så skal hvert reparasjonsforsøk ha tatt veldig kort tid for at man ikke har gått over det som regnes som rimelig tid. Totalt over 5 uker vil jeg anslå at kan regnes som urimelig tid.

 

Men det er vanskelig å si noe sikkert før vi får mer informasjon om saken.

Lenke til kommentar

Hva slags feil dreier dette seg om?

Første gangen krasjet pcen, så de bytta ut SSDen. Andre gangen var det fps drop, så de bytta ut hovedkortet. Nå er det lydproblemer. Lyden funker helt fint på PCen, men når jeg kobler til headset/anlegg, vil det ikke komme noe lyd. Har prøvd å reinstallert de nyeste audio driverne, søkt i noen timer på løsninger til ingen nytte. 

Lenke til kommentar

Ved forskjellige feil står det ikke noe i Forbrukerkjøpsloven om hvor mange forsøk selger har på å rette feilen. Men det har blitt en slags bransjestandard at om du får en feil med enheten for fjerde gang, så kan man heve kjøpet. Det er imidlertid ikke noe man har rett på, og forhandler kan uansett sende den inn til verkstedet for å få konstatert en faktisk feil og ikke brukerfeil.

 

Derimot skal feil rettes innen rimelig tid, og blir du nødt til å sende PC'en inn til reparasjon for fjerde gang så skal hvert reparasjonsforsøk ha tatt veldig kort tid for at man ikke har gått over det som regnes som rimelig tid. Totalt over 5 uker vil jeg anslå at kan regnes som urimelig tid.

 

Men det er vanskelig å si noe sikkert før vi får mer informasjon om saken.

Jeg får vel prøve å spørre om de på skjønn kunne ha byttet vare eller noe.. Mest sannsynlig skjer det ikke, da de taper penger på dette. #pray

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...