Gå til innhold

iphone 6 plus bøyd


Anbefalte innlegg

hei! Har en iphone 6 plus, kjøpt oktober 2014 på eplehuset. Min far har nå overtatt tlf. Det har blitt brukt deksel fra dag 1 og fant nylig ut nå når jeg tok av dekselet at den bøyer seg. Bøyen starter fra volumknappen ca. 

Hvordan gjelder mine rettigheter nå? Kontaktet eplehuset på facebook og fikk dette svar "Hei Jesper! Det er vanskelig å si hva som skjer med telefonen, men jeg ville bare prøvd å behandlet den pent slik at den varer lengst mulig

Uttrykksikonet slightsmile

1f642.png /Ludvig"

 

Svaret fra eplehuset på facebook skuffet meg. Man forventer mer når man har kjøpt en tlf for nesten 7k. Apple har bekreftet selv problemet. 

 

Snakket med eplehuset på tlf og de mente at hvis den har blitt brukt i lomme så er det brukerfeil. Det er jo normalt å ha en tlf i lommen som man kan se på forbrukerkjøpsloven under. 
"§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"

 

Glemte å si også at lydløsknappen ikke funker mer, den sluttet å virke for 6 måneder tilbake ca. var innom da men de kunne ikke gjøre noe nå, pga de hadde ikke tlf de kunne låne ut så de ba meg komme tilbake senere. 

 

Skal til eplehuset senere idag, men hva synes dere jeg skal gjøre? 

Endret av Jesper95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erkjenne at aluminium er et duktilt materiale? (Man kan til og med lage folie av det.)

 

Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen (og det gjelder ikke bare iPhones), men jeg vet ikke om noen kan ha fått rettens medhold i at en mobiltelefon ikke skal ende opp bøyd på den måten og at du derfor har krav på en erstatningsenhet.

Lenke til kommentar

Erkjenne at aluminium er et duktilt materiale? (Man kan til og med lage folie av det.)

 

Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen (og det gjelder ikke bare iPhones), men jeg vet ikke om noen kan ha fått rettens medhold i at en mobiltelefon ikke skal ende opp bøyd på den måten og at du derfor har krav på en erstatningsenhet.

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Erkjenne at aluminium er et duktilt materiale? (Man kan til og med lage folie av det.)

 

Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen (og det gjelder ikke bare iPhones), men jeg vet ikke om noen kan ha fått rettens medhold i at en mobiltelefon ikke skal ende opp bøyd på den måten og at du derfor har krav på en erstatningsenhet.

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

 

Riktig. Kombinert med at telefonen er stor og tynn så fører det til at liten påkjenning, som f eks å ha den i lommen i en dongeribukse og sette seg ned, kan føre til at den bøyer seg.

Jeg syns det er helt idiotisk at produsentene har gått vekk i fra å bruke plastikkrammer og deksler til å heller bruke aluminium.

Folk er lettlurte å tenker at aluminium er et dyrt og luksus materiell, når det i realiteten er billig og svakt. I tillegg er det glatt som fører til høyere sannsynlighet for at telefonen mistes i bakken.

Lenke til kommentar

 

 

Erkjenne at aluminium er et duktilt materiale? (Man kan til og med lage folie av det.)

 

Det er jo ikke akkurat et ukjent fenomen (og det gjelder ikke bare iPhones), men jeg vet ikke om noen kan ha fått rettens medhold i at en mobiltelefon ikke skal ende opp bøyd på den måten og at du derfor har krav på en erstatningsenhet.

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

 

Riktig. Kombinert med at telefonen er stor og tynn så fører det til at liten påkjenning, som f eks å ha den i lommen i en dongeribukse og sette seg ned, kan føre til at den bøyer seg.

 

Selvsagt, enig i den! Men ved "normalt" bruk(ikke bukselomme), bøyer den seg selvsagt ikke. 

Lenke til kommentar

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

 

Jepp.

Aluminium fjærer ikke på samme måte som stål eller plast.

Det er derfor flate linjaler som regel lages av stål eller plast.

 

Skal du bruke aluminium, så må du stive av strukturen på andre måter, for eksempel ved å lage linjalen tykkere, eller ved å lage den som en (hul) boks. Men hvis boksens høyde er mye mindre enn boksens lengde og bredde, så er den allikevel utsatt for å bli bøyd.

 

Men boksen (eller mobiltelefonhuset) bøyer seg ikke av seg selv - den må bli utsatt for bøyning på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

 

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

 

Men boksen (eller mobiltelefonhuset) bøyer seg ikke av seg selv - den må bli utsatt for bøyning på en eller annen måte.

 

Og det var poenget mitt, den bøyer seg ikke av seg selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mener du med dette at man kan forvente at en telefon med aluminiumsramme bøyer seg, eller misforstår jeg?

 

Jepp.

Aluminium fjærer ikke på samme måte som stål eller plast.

Det er derfor flate linjaler som regel lages av stål eller plast.

 

Tviler på at de bruker rent aluminium. Mye som tåler mer enn en liten støyt som er laget av diverse aluminiumslegeringer. Man kan fint bruke aluminium som tåler X kilo og dermed ikke bøyer seg under vanlige påkjenninger en mobil har, sikkert dyrere :p

Litt om egenskapene i forhold til stål her TS https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy#Aluminium_alloys_versus_types_of_steel

 

Uansett så er det idiotisk da plast er enklere å lage et telefonkabinett med og antagelig billigere for en type plast som skal møte kravene. Så får man bonusen med at det tar lenger tid før det blir svakere ved mange "bøyninger". De kunne ha kledd saken med aluminium istedenfor. Grunnen til at de bruker det er fordi det høres kulere ut og ser bedre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...