Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av avtale om bilkjøp fra utlandet? (mistanke om svindel)


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg er I ferd med å importere en bil fra USA. Jeg har snakket lenge med selgeren, vi har blitt enige om en pris, og jeg har betalt depositum.

 

Men, jeg ba om at han skal undertegne en kjøpskontrakt før jeg betaler resten av pengene.

 

Når jeg fikk igjen kontrakten hadde han fjernet linjen med navnet sitt, og undertegnet med en uforståelig krusedull. Jeg svarte med at jeg ikke godtar dette, og at jeg ønsker å avbryte handelen.

 

Jeg fikk da tilsendt masse kjeft og en ny kontrakt der han har undertegnet på nytt med en signatur som ser litt annerledes ut, navnet hans er skrevet med blokkbokstaver og penn, men ganske uleselig, og jeg fikk et bilde av førerkortet hans, med en signatur som ikke likner noen av de to andre.

 

Han sier også at han kommer til å anklage MEG for svindel hvis jeg ikke betaler. Hva sier loven om dette? Jeg må ut av denne avtalen, men vil helst slippe å bli saksøkt av en amerikaner :(

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er mildt sagt bekymret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde først tatt en telefon til selger, og forklart hvorfor du plutselig ble litt skeptisk, så er jeg ganske sikker på at dere kan klare å ordne noe. Er mye som "forsvinner" om man kun kommuniserer skriftlig.

 

Skal også nevnes at jeg ikke kunne laget 3 like signaturer om jeg fikk en million engang, og førerkort signerer man ofte digitalt, noe som kan forklare hvorfor den ser annerledes ut.

 

Har du noen andre grunner til å være skeptisk?

 

Du kan vel også se hvem du har betalt depositum til? Er det samme navn som på førerkortet?

Endret av RunRookieRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har en viss naturlig skepsis til å sende et stort pengebeløp over fjorden for så å håpe på å få en bil tilbake. Selger har opparbeidet en tydelig "attitude", og jeg føler at han prøver å presse avtalen gjennom, samtidig som han tilsynelatende med vilje unnlater å gi meg skikkelig dokumentasjon. Overfører jeg pengene til ham nå vil det være en enkel sak for ham å slippe unna med svindel, hvis det er det han planlegger.

 

Andre grunner til å være skeptisk? Dette var en bil som ble solgt på eBay. Jeg var i kontakt med ham før budrunden var over, og han sier at vinneren ikke ville ha den likevel. Godt mulig bilen egentlig allerede er solgt til en annen. Videre, når jeg påpekte at han hadde fjernet navnet sitt kom han med en unnskyldning om at dette skjedde på grunn av at jeg har norsk Word og han har engelsk. Bullshit. Stavekontrollen hans klager kanskje litt, men teksten skal ikke forsvinne. En åpenbar løyn der altså.

 

Ang. Signatur: Dette er ikke snakk om relativ likhet, de er vidt forskjellige. Dette gir ikke akkurat noen god magefølelse, selv om dette kan være grunnet digital signering, som du sier.

 

Jeg har ikke spesielt lyst til å prate med selgeren på telefon, da jeg vet at jeg kommer til å måtte prate med en jævlig forbanna amerikaner som kun vil at jeg skal overføre. Jeg vil avbryte denne handelen, og føler at det gjøres best skriftlig. Spørsmålet er: Kan jeg?

 

Jeg har ikke undertegnet noen kontrakt, er da avtalen bindende?

Lenke til kommentar

Amerikansk avtalerett og generell rettspraksis over grensene må nok noen andre ta seg av. Der er jeg ikke sikker da mine bilkjøp over der har gått silkemykt.

 

Hadde det vært i Norge kunne du blitt erstatningspliktig om selger ikke får samme sum for bilen sin, rett og slett fordi du tydeligvis har godkjent pris og at du tar den (regner jeg med, siden dere styrer med kontrakt). Men som sagt, jeg vet ikke hvordan dette vil fungere på tvers av grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en bil som ble solgt på eBay. Jeg var i kontakt med ham før budrunden var over, og han sier at vinneren ikke ville ha den likevel. Godt mulig bilen egentlig allerede er solgt til en annen.

 

Er ikke dette en vanlig svindelmetode da?

Siden du ikke er budvinner, går ikke handelen gjennom ebay og selger kan svindle uten at ebay kan ta ansvar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, det er nok det. I dette tilfellet vil jeg anta at det var minst 50/50 sjangse for at dette var et svindelforsøk.

 

Handelen ble avbrutt, mannen ble rasende og jeg fikk etpar særdeles ufine eposter der han både skjeller ut meg og nordmenn generelt. Men ellers gikk det bra, jeg har ikke tapt annet enn depositumet. Takk for gode råd! :)

Lenke til kommentar

Er restriksjonene egentlig så heftige? Er det ikke bare at man ikke får lov til å gjøre fysiske endringer på kjøretøyet? Jeg har hørt om tilfeller der det også skrives i vognkortet at kjøretøyet kun kan brukes i situasjoner der det ikke er i fare for annen trafikk, men det gjelder neppe en 240Z.

 

Vi avtalte $10.000, og da skulle det også følge med noen ekstra deler som jeg ba om. Usikkert om disse ville latt seg sende i bilen, jeg har hørt så mye forskjellig angående det...

Lenke til kommentar

Restriksjonene medfører at bilen ikke kan brukes som vanlig bruksbil.

 

Fysiske endringer på kjøretøyet gjelder pgf. 1-15. Pgf. 1-9 åpner for "tidsriktige modifikasjoner" for noen biler.

 

Riktig merknad i vognkortet er:

 

"Må bare benyttes

- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp

- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk."

 

Deler kan ikke sendes i bilen ved ro-ro frakt.

 

Jeg gjør oppmerksom på at det er en "venn" av selgeren som har drevet opp prisen på auksjonen fra 5600 dollar. Det er ikke godt å si hva evt. andre ville gitt av bud, dersom dette ikke hadde skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...