Gå til innhold

Heving av kjøp


Fish

Anbefalte innlegg

Jeg har en lydplanke (Bose SR1) hvor bassen faller ut flere ganger i minuttet (oppleves som bankelyder). Lydplanken er koblet til TV'en via optisk kabel. TV'en har vært inne på service to ganger, men de fant ingen feil. Lydplanken har også vært inne på service to ganger, men de fant ingen feil på den heller.

 

Har prøvd med identisk lydplanke (samme modell) og en ny optisk kabel, men problemet er der fortsatt. Utifra dette ser jeg ingen annen mulighet enn at det er TV'en det er noe feil med. Butikken sa seg enig i at det sannsynligvis er TV'en det er noe feil med, men de stilte følgende 'krav' før de kunne heve kjøpet:

 

1. De måtte få dokumentasjon fra verkstedet om at det var konstantert feil to ganger på rad, og at de hadde byttet noe på TV'en begge gangene.

2. De måtte foreta en tredje undersøkelse (ikke reparasjon, bare undersøkelse). Hvis de ikke fant feil, så kunne de ikke heve kjøpet.

 

Slik jeg ser det så er Forbrukerkjøpsloven § 30 og §32 relevant til min sak (feilen er ikke uvesentlig, det er veldig irriterende å høre på bankelyder fra bassen). Har de rett i denne saken, eller kan jeg kreve heving av kjøpet på TV'en uten at de kan gjøre noe mer? Jeg har tatt video/lydopptak av problemet før hver service.

 

Ett siste spørsmål:

Hvor lang tid skal heving av kjøp ta? Butikken mente at dette kom til å ta rundt én måned.

 

Takk for all hjelp:)

Endret av Fish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriver ikke du at du har kommet fram til at TVen er problemet? Isåfall, hvorfor skal du kunne kreve heving på lydplanken når den da ikke har en mangel?

 

Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, men det er fortrinnsvis TV'en jeg ønsker å heve kjøpet på.

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Har du prøvd med en annen type lydplanke?

 

Kan bare være at TVen og den aktuelle lydplanken av en eller annen grunn ikke kommer over ens med hverandre. Fungerer det med andre lydplanker, så er det vel ikke noe hevingsrett slik jeg ser det.

Jeg ser poenget ditt, men jeg har ikke prøvd en annen type lydplanke. Butikken så ingen grunn til at lydplanken min og TV'en min ikke skulle fungere sammen, så de har gått bort fra den teorien.

Lenke til kommentar

Er det separat sub på denne? I så fall regner jeg med at du har forsøkt å bytte sub'en også, ikke bare planken?

 

Jeg ville nå bedt butikken forsøke med en annen type lydplanke først. Jo mer som kan testes og eventuelt utelukkes før man sender inn, jo bedre. Opplever du samme feil, er det 100% klart at det er TV'en det er noe feil med. Hvis det derimot fungerer med en annen type lydplanke, er det planken din og TV'en som ikke er kompatible.

 

Hvis det nå bare er et kompatibilitetsproblem, så har du ikke uten videre hevingsrett. Det må være en konkret feil (mangel) på din TV, som må være forsøkt rettet to ganger, før du kan kreve heving av kjøp. Så kan man spørre seg om TV'ens (eller lydplankens) manglende kompatibilitet er en mangel. Det som er problematisk, er å finne ut om det er TV'en eller lydplanken som er problemet.

 

Det eneste som kan utløse hevingsrett ellers, er om du i butikken har sagt at du skal kjøpe en lydplanke til din TV, eller omvendt, og spesifikt spurt om og fått bekreftet at disse to produktene er kompatible, og det viser seg at de ikke er det.

Lenke til kommentar

Har forsøkt med ny sub ja. Skal spørre om de har en annen lydplanke jeg kan teste for å sjekke det du sier. I butikken sa de at signal er signal, og det skulle ikke ha noe å si om det var lydplanke A eller B som mottok signalet. Bose sa at de ikke var kjent med kompatibilitetsproblemer med Samsung-TV'er.

Da lydplanken ble kjøpt (som er i underkant av to år siden) så ble det nok nevnt at den var til den nye TV'en vi hadde kjøpt, og at det var en av toppmodellene fra Samsung. Jeg har jo ikke bevis på dette, så det blir ord mot ord.

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Jeg ville avtalt med serviceavdelingen at du kommer inn med både TV og lydplanke. Demonstrer feilen, slik at de selv er vitne til problemet.

 

 

Hvis TV'en har vært inne på verksted to ganger for samme feilen (via butikken du kjøpte den inn ) uten at de har funnet feil er dette fortsatt å regne som avhjelpsforsøk. Hvis det dermed kan konstateres at feilen fortsatt er der og at den ligger i Tv'en vil dette være hevingsgrunnlag.

 

Når det gjelder hvor lang tid dette skal ta: hvis feilen er påvist i butikken ved at du demonstrerer dette burde det ikke være behov for en måneds tid for å avklare at feilen eksisterer, det må være tilstrekkelig å vise feilen ovenfor forhandler.

De vil mest sannsynlig si at TV'en må sendes inn til verksted for å stadfeste feilen, men dette er kun for å oppfylle butikkens krav mot produsent (hvorvidt de får pengene tilbake fra samsung), og har egentlig ingenting med ditt krav mot butikken å gjøre.

 

Bare for å avklare - det har heller ikke betydning nøyaktig hvilken komponent verkstedet har skiftet eller ikke skiftet i det hele tatt - det er den samme mangelen/feilen du opplever og det er dette som gjelder.

 

(eksempelvis på en PC: PC'en går i svart flere ganger under spilling. En gang kan det være hovedkortet som er defekt, neste gang skjermkortet, og hvis det på tredje gangen er skjermen selv som er defekt vil dette være hevingsgrunnlag fordi feilen er den samme - selv om det er ulike komponenter som er skyld i problemet. )

Lenke til kommentar

Problemet med å ta med alt til butikken er at jeg ikke har stor nok bil til å transportere en 55", men idèen er ikke så dum. Jeg foreslo at en fra butikken kunne komme hjem til meg og ta en titt, men det var litt vanskelig fordi de ikke var teknikere og kunne derfor ikke bekrefte problemet (???).

Lenke til kommentar

Skjer dette når du spiller veldig høyt, eller har lydstyrke ingenting å si for problemet?

 

Jeg ville prøvd lydplanken på en annen TV, ta den gjerne med til butikken og teste. Tviler på at problemet kommer fra TV, unntatt hvis det også skjer ved lavt volum.

 

Lydstyrke har ingenting å si, bassen faller ut med jevne mellomrom. Kan godt teste den på en annen TV, men det antar jeg at de gjorde da lydplanken var inne på service.

Lenke til kommentar

Her er eit par ting som du kan sjekke ut for å kartlegge problemet litt betre.

Koble noko anna til lydplanken via optisk kabel for å sjekke om problemet er der endå? (Eks. playstation eller dvd/bluray spelar)

Koble tven til lydplanken via phonokabler.

Eventuelt koble andre kilder via phonokabler.

Sjekke lydinnstillingane på tven.

Lenke til kommentar

Her er eit par ting som du kan sjekke ut for å kartlegge problemet litt betre.

Koble noko anna til lydplanken via optisk kabel for å sjekke om problemet er der endå? (Eks. playstation eller dvd/bluray spelar)

Koble tven til lydplanken via phonokabler.

Eventuelt koble andre kilder via phonokabler.

Sjekke lydinnstillingane på tven.

Takk for tips:). Jeg har bare dekoder og TV, og dekoderen har ikke utgang for optisk kabel. Jeg har heller ikke phonokabler tilgjengelig. Har gått over lydinnstillingene og ser ingenting som skulle vært feil.

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Jeg foreslo at en fra butikken kunne komme hjem til meg og ta en titt, men det var litt vanskelig fordi de ikke var teknikere og kunne derfor ikke bekrefte problemet (???).

Det er jo klart.

 

Må jo være et autorisert verksted som undersøker den, slik at butikken får igjen pengene fra produsenten (Samsung, LG ol).

Lenke til kommentar

Du sier du har en Bose SR1, men den heter vel egentlig 1SR?

 

I så fall har jeg faktisk samme lydplanke som deg (står 1SR under den, i hvert fall). Har hatt den et par år nå uten å ha opplevd noen problemer. Jeg har den også koblet til TV'en (Panasonic) med en optisk kabel.

 

Kan det være at den slår seg av etter en stund når den ikke får signal?

I så fall skulle hele lydplanken slått seg av. Det gjør i hvert fall min om den ikke mottar noe signal i løpet av noen minutter, men har aldri opplevd dette så lenge det er lyd, selv om det er veldig lavt.

 

Jeg har heller aldri opplevd de bankelydene trådstarter snakker om, når den slår seg av. Det eneste jeg merker er at det lille lyset i front stille og forsiktig slukker seg.

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig 1SR:). Selve lydplanken fungerer fint, men det virker som at sub'en mister signal for så å få det tilbake.

Det høres rart ut at det skal være TV'ens feil, egentlig.

 

Hvor langt unna planken står sub'en din? Er det utstyr i nærheten som bruker samme frekvens eller som kan forstyrre signalet? For de som ikke kjenner planken, så er det trådløs overføring fra planke til sub.

Lenke til kommentar

 

Mente selvfølgelig 1SR:). Selve lydplanken fungerer fint, men det virker som at sub'en mister signal for så å få det tilbake.

Det høres rart ut at det skal være TV'ens feil, egentlig.

 

Hvor langt unna planken står sub'en din? Er det utstyr i nærheten som bruker samme frekvens eller som kan forstyrre signalet? For de som ikke kjenner planken, så er det trådløs overføring fra planke til sub.

 

Jeg er enig i at det høres rart ut, men at to identiske lydplanker har samme feil er kanskje lite sannsynlig? Det er snakk om 50cm mellom planke og sub. Det er noe småelektrisk imellom, skal prøve å fjerne dette og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...