Gå til innhold

Bestille online , fra en butikk som ligger i nabolaget


abc234

Anbefalte innlegg

Hei,
Har nettopp startet en nettbutikk, som selger "diverse varer"
Dette tilbys kun lokalt, dvs enten så leverer eg hos kunden eller så henter kunden hos meg. ingen betalig via min nettside. kunden betaler meg direkte via kort eller kontant.

Eg sender aldri varer via post.

Kun bestilling tillates via siden min.

Hvordan stiller det seg med tanke på reklamsjoner / kan "kunder" krever mer fra meg om noe bestilles fra siden...?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon." http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Det vil gjelde om de kjøper fra siden eller direkte av deg.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Er innforstått med at forbrukerkjøpsloven gjelder.
Spørsmålet er bare egentlig om "der er noen andre spesielle lover/regler" som slår inn ved bestilling fra nettsiden, som kunden "ikke ville hatt om han bare gikk rett til butikken å kjøpte varen.

Feks "Kan eg risikere å måtte sende ut angreretts skjema, siden det er bestilt "online"?
Selv om varen blir hentet å betalt på butikken, eller at vi leverer varen direkte til kunde å tar betaling via kort el kontant?

Lenke til kommentar

Ok, bare litt nyskjerrig. er det noen som har bestilt noe på feks elkjøp på nett for henting i butikk?

Fikk dere med angrerett skjema i butikken eller på mail? fikk dere noen annen info?

Ønsker bare litt feedback på hvordan dette praktiseres, da eg selv føler at det blir litt komisk å sende ut dette.
Siden kunden betaler i kassen på vanlig måte

Lenke til kommentar

Internettreservasjon hos Elkjøp betales og hentes i butikk, og reservasjonen er ikke bindende. Etter noen dager slettes reservasjonen, og kunden blir ikke fakturert for uavhentede varer. Slik sett foreligger det vel ikke noen kjøpsavtale før kunden har betalt i butikk og dermed bekreftet at han faktisk skal ha varen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det var nyttig info..
Men for å dra dette litt videre, og eg da skulle tilby feks "varm mat eller spesial tilpassede produkter til kunde"
Hvordan stiller dette seg da i forhold til lover og regler ang angrerett. Fortsatt snakker vi om kun om bestilling via nettsiden.

Eller om "bestilling" blir endret til "reservasjon" Hvordan funker dette på spesial tilpassede produkter.
Eksempel, Kabel kuttet etter kundens Reservasjon el bestilling. Kunden bestiller dørlås, med 2 extra slipte nøkler, eller varm mat


Ble mye dette... Men håper det fortsatt er "svar å få" ;)

Lenke til kommentar

Angreretten gjelder uansett ikke ved kjøp under 300 kr. Den gjelder heller ikke bl.a. "levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato". Se §22.

Stemmer ikke - det er ingen grenser på fjernsalg, altså internettsalg feks.

 

Salg utenfor fast utsalgssted har grense på 300,-. Dette er da salg på messer, gatehjørner osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...