Gå til innhold

Sinnsyk regning fra service verksted, hva gjør jeg?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp fått regning fra service verkstedet for feilsøking på en receiver. Jeg ble helt satt ut, de fremviser en frekkhetens nådegave som jeg ikke tror jeg har vært borti før. Greit nok det er en forsikringssak og man kan forvente litt gaffelskriving, men ikke 3 gafler vel? Uansett, hva skal jeg foreta meg nå som regningen foreligger? Bare sende dem en mail med: "Prøv igjen?". Eller dra sterkere lut inn i bildet? Eventuelt, hva er "sterkere lut"?

 

Kort fortalt: Jeg ba om feilsøking, men er blitt fakturert for henting av receiver: 1300,- Og levering tilbake av receiver 2150,- Samt spesifisert på regningen bestilling og avbestilling av deler! Til sammen skal de ha nesten 9000Kr!

 

Det som skjedde var at receiveren tok kvelden i tordenvær. Reklamasjonstiden er utgått, men det er en dyr receiver (Jeg fikk den på introduksjonstilbud til 38 000,- Veiledende pris var 58 000,-). Forhandler ga meg kontaktinformasjon til Yamaha for å sende receiveren dit, feilsøking ville komme på 650Kr inkl. mva. Men som de sa så ville de aldri anbefale å reparere receivere som er tatt av lyn, grunnet fare for seinfeil og skader som ikke oppdages i første omgang. Så alt jeg trengte var en bekreftelse på at det var lynskade trodde jeg. Forsikringsselskapet krevde ihvertfall det.

 

Jeg ringte et lokalt verksted for å høre om de kunne kikke på den. Noe de kunne ettersom reklamasjonstiden var utgått sa de, de tilbød seg til og med å komme og hente receiveren, noe jeg satte pris på, da den veier 34Kg og jeg har dårlig rygg. Orginal embalasjen lå også godt gjemt i en bod. Jeg sa min bror kunne kjøre den ut til dem med en gang, men det var ingen på kontoret akkurat da og frem til stengetid. Det ble aldri nevnt noe om at de skulle ha betalt for hentingen, men de har mange oppdrag ute hos kunder og jeg regnet med at de ville stikke innom i forbindelse med andre oppdrag og at dette var kundeservice. Jeg bor 10 minutter fra verkstedet. Tilbakelevering av receiveren blånekter jeg uansett å betale for, da jeg hadde avtalt at jeg skulle komme og hente den. Så ringte de og sa at de hadde bare slengt den med i bilen når de skulle til en annen kunde i nærheten av meg.

 

Jeg hadde gitt beskjed om at jeg bare ønsket å få bekreftet at det var lynskade, og at jeg ikke ønsket den reparert. Men service teknikeren sa at om det blir billigere å reparere enn å kjøpe nytt så regnet han med at forsikringsselskapet ville velge reparasjon. Jeg sa meg enig i det, men at det var helt uaktuelt for meg å reparere. Så uten å konferere med meg bestiller de deler for å reparere receiveren, jeg måtte ringe dem for å få en update før de fortalte meg hva de hadde foretatt seg. Jeg sa da at de måtte avbestille med en gang, og at jeg ville prate med forsikringsselskapet for å finne ut hva de vil gjøre. Verkstedet har ikke på noe tidspunkt vært i kontakt med forsikringsselskapet, og knapt nok med meg!

 

Det er jo mye mer jeg kan fortelle, men innlegget mitt er vel allerede så langt at mange vil ha falt av allerede. Men til de tålmodige sjeler; Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg lagde denne tråden på avforum før jeg sendte den på verksted lokalt. Tenker den mer enn sannsynliggjør et par ting. Når det gjelder "frakt" til 3500Kr for maks 20 minutters kjøring tenker jeg det ville vært naturlig å opplyse om det til kunde?

 

Ellers har jeg jo også korrespondanse med forhandler om å skaffe bekreftelse på at det er lynskade. Tenker det også sannsynliggjør at jeg ikke har bestilt reparasjon.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Jeg har ikke opptaks-program på telefonen, så jeg må nok sannsynliggjøre som du sier. Jeg mener tråden på avforum viser med all tydelighet at jeg aldri ville bestilt reparasjon på receiveren. Når det gjelder transport kostnader så tenker jeg nesten med de ratene at det faller på sin egen urimelighet. Men må ikke verkstedet kunne bevise/sannsynliggjøre at jeg faktisk har blitt forespeilet disse prisene når de er så ville?

Lenke til kommentar

Med mindre verkstedet kan sannsynliggjøre at du har bestilt disse tjenestene (at dere har en avtale), ser jeg ikke at du skulle måtte betale for tjenestene?

 

Såvidt jeg forstår, avtalte du feilsøking for 650kr. Hvis regningen skulle bli betydelig større enn det, er verkstedet pliktig til å informere deg. Sistnevnte er det sikkert mange saker om på forbrukertvistombudets hjemmesider.

 

 

Edit:

Siden det er verkstedet som krever penger av deg, er det opp til dem å sannsynliggjøre at du har bestilt tjenester av dem. Skulle de være frekk nok til å sende beløpet på inkasso, er det bare å bestride kravet.

 

Så lenge det er lynskade, vil vel forsikringsselskapet betale ut forsterkeren? Men de vil neppe akseptere et "feilsøkingsgebyr" på 9000kr, selv om de får en (midlertidlig) fungerende forsterker fra deg.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

650,- Var prisen Yamaha tar for feilsøking, jeg regnet derfor med at det lokale verkstedet ville ligge rundt det, kanskje litt over...

Hvis verkstedet ikke har informert deg om at det fremkommer et gebyr, og størrelsen på dette ved feilsøking, kan de ikke ta betalt for dette.

 

"§ 30.Gjennomføring av avhjelp

(...)

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader."

Lenke til kommentar

 

650,- Var prisen Yamaha tar for feilsøking, jeg regnet derfor med at det lokale verkstedet ville ligge rundt det, kanskje litt over...

Hvis verkstedet ikke har informert deg om at det fremkommer et gebyr, og størrelsen på dette ved feilsøking, kan de ikke ta betalt for dette.

 

"§ 30.Gjennomføring av avhjelp

(...)

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader."

 

Dette er ikke avhjelp. Produktet er utenfor reklamasjonsperioden og feilen er ikke en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette hadde da uansett ikke vært noe reklamasjon når det er lynnedslag som er årsaken.

 

 

"650,- Var prisen Yamaha tar for feilsøking, jeg regnet derfor med at det lokale verkstedet ville ligge rundt det, kanskje litt over..."

 

Men snakket du aldri med verkstedet hva dette skulle koste i det hele tatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forsikringsselskapet dekket det, så da gadd ikke jeg krangle. Men de får nok ikke flere oppdrag fra meg med det første. :p

 

Edit: Får nesten gi dem litt reklame da, når de er så kule: Sparebank1 :)

 

Edit2: Og kanskje et aldri så lite spark til verkstedet: Radio-TV senteret på Lumber i Kristiansand

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet dekket det, så da gadd ikke jeg krangle. Men de får nok ikke flere oppdrag fra meg med det første. :p

 

Edit: Får nesten gi dem litt reklame da, når de er så kule: Sparebank1 :)

 

Edit2: Og kanskje et aldri så lite spark til verkstedet: Radio-TV senteret på Lumber i Kristiansand

Godt det ordnet seg ja.

 

Til neste gang anbefaler jeg TV Verkstedet som er litt lenger oppe i gata.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...