Gå til innhold

Tredje gangs feil ++ på bruktbil


Andzel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg en bruktbil ifra en merkeforhandler, for cirka 200k. Bilen ble utlevert februar og i dags dato August så har bilen vært inne hele ni ganger på verksted.

 

 

Jeg sier jeg vil heve kjøpet ettersom det har vært tredje gang feil og de ikke får fikset det i det hele tatt. De har reparert bilen min nå for cirka 100k.

 

Men når jeg sier at i forbruker-kjøpslovene kan jeg kreve heving etter tredje gang feil, men da sier de:

 

Vi kan bytte ut så mange deler vi bare vil ettersom vi sier det ikke har blitt reparert. De har akkurat vært på kurs med sine advokater og de sier det samme. Jeg sier uansett hva de bytter er irrelevant til meg så lenge dere ikke klarer å fikse problemene.

Så lenge de sier at problemet ikke har blitt fikset så kan de prøve så mange ganger de vil. Jeg stusser veldig på dette og har tenkt å ta dette med dagligleder men da trenger jeg noe dommer eventuelt som viser at de tar helt feil*!

 

 

Heldigvis har jeg ikke betalt noe selv alt har gått på reklamasjonsretten. Men er det noen dommer som jeg kan vise at de tar feil?

 

edit: Feilene hver gang har vært, girkasse, skjev forstilling, forstillingen har ødelagt vinter og sommer dekkene mine. De vil ikke stå for ny der.. Yay! Dokumentert ifra dekkmann at de har blitt skadet. Med mye mer problemer.

 

Trenger hjelp! Vil ikke nevnte hvem forhandler og merke det er før det eventuelt har blitt ordnet eller sendt videre i systemet.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen er at du kan kreve heving ved tredje gang samme feil med mindre det er særlige grunner som gjør at videre avhjelp er rimelig. Ellers regner man fjerde gang forskjellig feil som hevingsgrunnlag, men det er ikke lovfestet. Da må man heller vise til at avhjelp skal utføres innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kjøper.

 

Ettersom du bare nevner to feil, og at bilen har vært inne ni ganger, så regner jeg med at minst en av feilene har oppstått minst tre ganger. Da er det bare å vise til Forbrukerkjøpslovens § 30. Se min utheving.

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Om de påstår at videre avhjelp er rimelig, så spør hvilke særlige grunner som skulle tyde på det. Om de reparerer en del, eller bytter en del, er irrelevant. Begge deler er avhjelpsforsøk. Selv om de faktisk bytter hele bilen, så er også det kun regnet som avhjelpsforsøk.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Jeg kan nevne mange flere feil som:

 

Bluetooth, virker som den vil, (PS: Prøvd med 5 forskjellige mobiler)

Girkasse, (Gasser av seg selv hvis jeg har vært i høy hastigheter en stund. Automatkasse)

regnsensor + lyssensor. virker som de selv vil.

høytaler, defekt (blir byttet snart)

Drar til høyre siden, de har ikke funnet ut hvorfor enda og sjefene forstår ikke hvorfor. Ødelagt vinter + sommer dekk.

+++

 

Jeg orker ikke å ramse opp alt, men alle disse feilene jeg skriver over her har jeg klaget på hver gang. Uansett om de har byttet deler og har hatt verkstedtimer på cirka 100k så er det enda ikke fikset. Samme feil lever enda.

 

Selgeren sier de pleier ikke å heve kjøpet ettersom det koster de en del, pluss at kunden kan bli for dyr å spare på. (God kundeservice nope!) Tenkt å si det foran kunden..

 

Bilen skal inn igjen på mandag, med å fikse dette pluss andre ting. Som førersettet ettersom der har alt av innmaten gått til hel****. fjærer osv. Høytaleren, de finner ikke feil på girkassen sier de men jeg har nesten kjørt i et tre, kjørt i rumpa på cirka tre biler forskjellige ganger ettersom bilen drar av seg selv og kveler seg selv(prøver ihvertfall). Da står jeg på bremsen pluss har dratt opp håndbrekket den ene gangen.

 

Bilen er ikke trafikksikkert, og jeg har nevnt at hvis jeg krasjer ettersom det er girkassen sin feil i en kø eller noe så går jeg til media. De har hatt problemer med automatkasser før.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven

 

 

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Her er produktet rett og slett i mye dårligere forfatning enn man kan forvente ved et bruktkjøp til så mye penger, spesielt fra en merkeforhandler.

 

Søk gjerne på http://forbrukertvistutvalget.no etter lignende saker, gi disse videre til verkstedet med et krav om heving av kjøpet, gjerne med på ei uke eller så, der du også opplyser at saken vil gå videre til forbrukerrådet og videre til forbrukertvistombudet, om de ikke gir seg.

 

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forbrukerkjøpsloven

 

 

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Her er produktet rett og slett i mye dårligere forfatning enn man kan forvente ved et bruktkjøp til så mye penger, spesielt fra en merkeforhandler.

 

Søk gjerne på http://forbrukertvistutvalget.no etter lignende saker, gi disse videre til verkstedet med et krav om heving av kjøpet, gjerne med på ei uke eller så, der du også opplyser at saken vil gå videre til forbrukerrådet og videre til forbrukertvistombudet, om de ikke gir seg.

 

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går :)

 

 

Hei igjen!

 

Da har de reparert bilen for cirka 30k igjen. Men bilen drar enda til høyre (De sier den ikke kan bli bedre men enn golf ifra 1996 kjører helt rett..)

 

De fant ikke noe feil på høytaler systemet men når de ringte teknikeren engang så fikk han bare skurring men så var det borte. De fikset ikke noe på dette, men byttet en høytaler som har blitt defekt pga dette.

De byttet en del mer som eventuelt tannstangen(men hadde null virkning på kjørekomforen)

 

Har enda problemer med lysene og diverse. De har jo reparert bilen for cirka 100k+ nå.

 

Men imorgen må jeg innom igjen ettersom nå skriker rattet når jeg svinger pluss høres ut som har et hjullager som er gåend.

 

PS: http://forbrukertvistutvalget.no fant ikke noe lignende saker der men er bare sikkert jeg som søker feil ;/

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

 

Forbrukerkjøpsloven

 

 

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

 

Her er produktet rett og slett i mye dårligere forfatning enn man kan forvente ved et bruktkjøp til så mye penger, spesielt fra en merkeforhandler.

 

Søk gjerne på http://forbrukertvistutvalget.no etter lignende saker, gi disse videre til verkstedet med et krav om heving av kjøpet, gjerne med på ei uke eller så, der du også opplyser at saken vil gå videre til forbrukerrådet og videre til forbrukertvistombudet, om de ikke gir seg.

 

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går :)

 

 

Hei igjen!

 

Da har de reparert bilen for cirka 30k igjen. Men bilen drar enda til høyre (De sier den ikke kan bli bedre men enn golf ifra 1996 kjører helt rett..)

 

De fant ikke noe feil på høytaler systemet men når de ringte teknikeren engang så fikk han bare skurring men så var det borte. De fikset ikke noe på dette, men byttet en høytaler som har blitt defekt pga dette.

De byttet en del mer som eventuelt tannstangen(men hadde null virkning på kjørekomforen)

 

Har enda problemer med lysene og diverse. De har jo reparert bilen for cirka 100k+ nå.

 

Men imorgen må jeg innom igjen ettersom nå skriker rattet når jeg svinger pluss høres ut som har et hjullager som er gåend.

 

PS: http://forbrukertvistutvalget.no fant ikke noe lignende saker der men er bare sikkert jeg som søker feil ;/

 

 

http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2011014232&dokid=79596&versjon=2&variant=P&

 

Denne skulle tilsi at verkstedet må fikse feilen innenfor to forsøk, eller heve kjøpet.

Jeg ville gitt verkstedet en siste frist på 1 uke på å heve kjøpet frivillig, ellers sender du saken til forbrukerombudet og videre til forbrukertvistutvalget.

Det er enkelt å sende inn saken, men husk å sende med skriftlig dokumentasjon for alle påstander du gjør. Husk også å kreve erstatning for evt kostnader du har hatt mtp bilen og forsinkelsesrente siden kjøpsdato.

 

Edit:

Vis gjerne den saken jeg linket til ovenfor til verkstedfolkene. Kanskje de forstår at de ikke har noe valg nå.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble enige at de fikk en uke på seg angående å skaffe meg en ny bruktbil med samme utstyrpakken osv. Han lovet meg å ringe denne uken som kommer så.

 

Eneste jeg stusset på er at han ville takste bilen, hørtes ut som jeg eventuelt måtte betale mer men vi får se hva som skjer når han tar kontakt.

 

Tar han ikke kontakt, tenkte jeg å dra innom hovedkontoret for selve bilmerket! Viste ikke at de lå cirka 15min unna der jeg bor.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ble enige at de fikk en uke på seg angående å skaffe meg en ny bruktbil med samme utstyrpakken osv. Han lovet meg å ringe denne uken som kommer så.

 

Eneste jeg stusset på er at han ville takste bilen, hørtes ut som jeg eventuelt måtte betale mer men vi får se hva som skjer når han tar kontakt.

 

Tar han ikke kontakt, tenkte jeg å dra innom hovedkontoret for selve bilmerket! Viste ikke at de lå cirka 15min unna der jeg bor.

Har du hørt noe mer ? :)

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Ble enige at de fikk en uke på seg angående å skaffe meg en ny bruktbil med samme utstyrpakken osv. Han lovet meg å ringe denne uken som kommer så.

 

Eneste jeg stusset på er at han ville takste bilen, hørtes ut som jeg eventuelt måtte betale mer men vi får se hva som skjer når han tar kontakt.

 

Tar han ikke kontakt, tenkte jeg å dra innom hovedkontoret for selve bilmerket! Viste ikke at de lå cirka 15min unna der jeg bor.

Har du hørt noe mer ? :)

 

Venter på svar, kommer med mer infor når jeg vet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...