Gå til innhold

Bokhylla


Anbefalte innlegg

På nasjonalbiblioteket ligger det over 100 000 digitale bøker fritt tilgjengelig for publikum.

​Jeg tenker dette er en fin sak. Men, når jeg skal lese disse forkjellige greiene så virker kvaliteten så lav at jeg nesten ikke kan tyde skriften på noen av bøkene.

​Jeg lurer derfor på om det er noen måte å øke kvaliteten eller gjøre ting lettere å lese.

​Her er link til siden: http://www.nb.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Kryssposter (lett redigert) denne kommentaren til et interesant blogginnlegg om bruk av nettbrett til Bokhylla:

 

Jeg har et spørsmål angående Bokhylla på datamaskin eller lesebrett. I fullskjermmodus sliter jeg med å gå nøyaktig én skjermhøyde ned på en enkel måte. PgDn gjør at det blas én side ned, men skjermen min er ikke stor nok til å se hele siden om gangen. Se en mer utfyllende beskrivelse av problemet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1546904&page=1&&do=findComment&comment=21063862. Selv hvis man bruker ekstern mus og endrer innstillingene på hjulet fra «tre linjer» til «én skjermhøyde», vil man, slik Bokhylla er lagt opp med den øvre menyen, miste litt av teksten når man bruker hjulet. Jeg er da nødt til å bruke Inspect Element i Firefox hver gang jeg går inn på en «bokside» på bokhylla.no og fjerne denne menyen manuelt. Dette er selvfølgelig veldig upraktisk; menyen kan også være nyttig i mange tilfeller (selv om man kan ha den samme «boksiden» oppe med meny i en annen fane).

 

Jeg har selv brukt Bokhylla siden tjenesten ble tilgjengelig (så vidt jeg husker, opplevde jeg at kjernefunksjonaliteten fungerte bedre for meg før omleggingen i 2012. Jeg slapp da mye av det ovenstående. Men uansett har jeg i hvert fall en oppskrift på å få det til å fungere, og hvis jeg henvender meg til NB, er det kanskje håp om at de vil gjøre det litt enklere for meg å bruke), men det er åpenbart mer behagelig og utholdelig å lese på et lesebrett. Så vidt jeg kan se på Prisjakt.no (http://www.prisjakt.no/category.php?k=1375&o=eg_89#prodlista), er det bare ett lesebrett for salg i Norge med skjermstørrelse i nærheten av 10 tommer, som jeg tror er nær minimum hvis man skal ha en viss fleksibilitet på tvers av bok- og skriftstørrelser på Bokhylla. Dette lesebrettet er PocketBook Pro 912. Har noen her noen erfaring med dette lesebrettet (på Bokhylla) eller en oppfatning om hvordan brettet antagelig kommer til å fungere? Som man kan se, er oppløsningen 1280×800, som jeg vil tro er tilstrekkelig. Spørsmålet er om de innebygde knappene (heldigvis! Foretrekker vanligvis dette fremfor berøring) vil takle det ovennevnte scrolle-problemet på en god måte.

 

Så leser jeg at Apple har planer om å prøve ut lesebrett med skjermstørrelse på 13 tommer: http://e24.no/digital/underleverandoer-apple-tester-ut-stoerre-skjermer/21105231. (Utvalget av lesebrett stanser på 10 tommer, og heller ikke internasjonalt er utvalget her stort: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_e-book_readers.) Jeg har en mistanke om at hvis dette blir en realitet, vil det ta en god stund før et slikt lesebrett kommer på det norske markedet, hvis det i det hele tatt gjør det. Ettersom prisen på PocketBook Pro 912 nå er nedsatt ganske mye, synes det for meg som en god idé å kjøpe dette lesebrettet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en skjerm som er 1400 x 1050 og det fungerer rimelig bra og er leselig på bokhylla.no når en kjører i fullskjerm. Jeg er fremdeles fan av 4:3 skjermer og misliker 16:9 til noe annet en film.

Synes egentlig de fleste pads og smarttelefoner er ganske dårlige på å navigere i scannede bøker.

De fleste synes vel det forstyrrer leseopplevelsen når man hele tiden er nødt til å snurre og zoome rundt i alle retninger for å finne det en skal lese. Burde være en enkel sak å gjenkjenne tekstblokker som f.eks 2 sider og dele disse i 2. Det eneste som trengs er jo å få det leselig på skjermen sånn at brukere har en enkel knapp til å navigere fram og tilbake med. De fleste skjermer er jo bredere enn de er høy, noe som er perfekt for pads og smarttelefoner med utfordrene for laptoper hvis man ikke vil sette dem på siden, og enda verre for stasjonære skjermer av typen CRT, selv om de fleste nok har rimelig flate skjermer i dag med god nok oppløsning.

 

Tjenester som Kindle etc fungerer på stort sett alt, siden en kan tilpasse både font og layout når man har råtekst.

 

edit:

Husk forresten å kjøre browseren i fullskjerm (vanligvis F11) før du kjører leseren i bokhylla i fullskjerm. Da får du utnyttet hele skjermarealet og slipper at browseren tar opp noe av plassen. Trykk F11 på nytt for å zoome ut igjen til browseren.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Jeg har også 4:3-skjerm og 1400x1050 oppløsning på den bærbare pc-en jeg bruker for øyeblikket. Men for det første gjør mitt syn at jeg må forstørre alle elementer til 125 % i innstillingene for skjermen, og for det andre vil de fleste bøker uansett få for liten skrift om jeg lar hele siden bli vist. Dette behøver ikke å være noe problem, men det er altså tungvint at jeg foreløpig må bruke Inspect Element i Firefox og hjulet på en ekstern mus for å få det til å fungere teknisk (jeg prøvde så vidt et tredjeparts program som hevder å emulere hjulfunksjonene på en mus, men dette fungerte ikke for meg).

 

Uansett er det mer behagelig å lese en hel bok på et lesebrett med elektronisk blekk enn på en pc-skjerm. Som nevnt ovenfor har PocketBook Pro 912 en skjerm som er vesentlig større enn på andre lesebrett tilgjengelig for salg i Norge (ifølge Prisjakt). Til gjengjeld er dette en modell fra 2011, som ser ut til ikke å støtte .txt-formatet. Hvilken praktisk betydning det har, vet jeg ikke. Sannsynligvis er det et godt lesebrett, etter hva jeg kan lese meg til. Brettet har også praktiske knapper som burde legge til rette for smertefri scrolling.

 

Så får jeg heller somle meg til å ta kontakt med Nasjonalbiblioteket angående funksjonaiteten i Bokhylla. (Har dessverre erfaring med at en tidligere henvendelse om noe ganske annet tilsynelatende ikke ble fulgt opp.)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sendte følgende melding på http://www.nb.no/Kontakt i dag:

 

"1) Det gjelder funksjonaliteten til HTML-utgaven av "bokleseren" på bokhylla.no. Når jeg trykker Page Down på tastaturet, forventer jeg at jeg skal gå en skjermhøyde ned, ikke en side, slik at jeg slipper å bruke musen til navigasjon. Jeg har redegjort for dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1539178&do=findComment&comment=21342506 (se også utdypende lenker).

2) Jeg får i skrivende stund ikke til å lese på bokhylla.no i noen nettleser. I Firefox ser jeg på hver side minst ett ikon formet som et istykkerrevet ark. I Chrome ser jeg et ark med grønn og svakt blå farge. I Internet Explorer 11 får jeg ikke opp leseren. Jeg benytter Windows 7 på en ThinkPad T60-maskin (4:3-skjerm) tilkoblet en ekstern 5:4-skjerm.

Med vennlig hilsen
[NN1]

PS: Sjekk at Guds kvern maler langsomt (1951-utgaven) s. 161 er blitt digitalisert, jf. min e-postmeld. 4/3-13 besvart av
[NN2], som "videresendt[e] feilmeldingen til digitalisering så de [kunne] få rettet opp dette"

 

Jeg har ikke fått noen (automatisk) bekreftelse til min oppgitte e-postadresse ennå.

Lenke til kommentar

På nasjonalbiblioteket ligger det over 100 000 digitale bøker fritt tilgjengelig for publikum.

​Jeg tenker dette er en fin sak. Men, når jeg skal lese disse forkjellige greiene så virker kvaliteten så lav at jeg nesten ikke kan tyde skriften på noen av bøkene.

​Jeg lurer derfor på om det er noen måte å øke kvaliteten eller gjøre ting lettere å lese.

​Her er link til siden: http://www.nb.no/

Ja, vanskelig å lese, men så flott nettsiden med masse bøker og mer. Kanskje de gjør den bedre etterhvert?!

Lenke til kommentar

Svar fra NB torsdag 24. april:

Hei!

 

1. Har du prøvd knappen for å tilpasset siden til bredde og høyde? Du finner den i den grå verktøylinjen øverst i HTML-visning, og den ser slik ut:

 

spacer_red.png

 

Når du klikker på denne vil boksiden tilpasses høyden på skjermen, og du vil nå gå én bokside ned ved å trykke Page Down.

 

2. Vi har for øyeblikket trøbbel med visningen – fra å bare være kranglete i Internet Explorer har den nå også blitt det i andre nettlesere. Vi beklager feilen, og jobber for å rette det opp.

 

 

Ang. «Guds kvern maler langsomt»: Jeg finner ikke din e-post fra 4. mars, men er det denne du sikter til så ser den digitalisert ut:

http://www.nb.no/nbsok/nb/bc94131c6cb520068012d1b3b0803df7?index=3#151

 

[avsender anonymisert]

 

Mitt svar fredag 25. april:
Hei og takk for svar.

Jeg tar et lite forbehold om at siden jeg ikke får til å lese på Bokhylla.no på nærværende pc, kan det hende at knappen for å tilpasse siden til bredde og høyde ikke virker normalt. Jeg tror dog at dette ikke er tilfelle, og at jeg har prøvd dette før.

Jeg er såpass nærsynt at jeg ofte trenger å forstørre skriften slik at boksiden ikke kan dekke hele skjermen. I slike tilfeller ville det være nyttig å kunne benytte en tast/tastekombinasjon (helst en tast) som blar opp og en tast/tastekombinasjon som blar opp. (1.1) I dette leseformatet blir jo siden i praksis det området som til enhver tid er synlig på skjermen.

Som beskrevet i nevnte diskusjonstråd [1] har jeg forsøkt på bruke "scroll ned" og "scroll opp" på ekstern mus, som gjør det samme som Pg Dn og Pg Up vanligvis gjør. Men som jeg skriver: "Selv hvis man bruker ekstern mus og endrer innstillingene på hjulet fra «tre linjer» til «én skjermhøyde», vil man, slik Bokhylla er lagt opp med den øvre menyen, miste litt av teksten når man bruker hjulet." Det ville være en fordel om man kunne velge å skjule den øvre menyen. (1.2)

En annen ting (mer av en detalj) er at jeg gjerne skulle ha muligheten til å skrive inn sidetallnummeret eksakt i stedet for å måtte dra glideren til korrekt sidetall (spesielt tidkrevende i bøker med høyt sidetall). (2)

Angående "Guds kvern maler langsomt" glemte jeg å presisere at jeg mente korrekt digitalisert. Som jeg skrev i nevnte e-postmelding: "Side 161 i den digitaliserte utgaven av "Guds kvern maler langsomt" av Agatha Christie mangler (http://www.nb.no/nbsok/nb/bc94131c6cb520068012d1b3b0803df7?index=0#161). I stedet har man skannet inn side 159 fra boken." (3)

Vil avslutningsvis takke for en flott tjeneste, som vil fungere enda litt smidigere med en løsning av (1).

 

[avsender anonymisert]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...