Gå til innhold

Elkjøp Ullevål Megastore vil ikke levere vare jeg har kjøpt og betalt (i butikk)


krille

Anbefalte innlegg

Har havnet i en kjedelig situasjon, som jeg håper jeg kan få noen innspill. Jeg er ingen jurist eller innehar spesiell kompetanse på området, så det er alltid en mulighet for at jeg leser loven som fanden leser bibelen J

 

Forrige mandag (9.02.15) var jeg hos Elkjøp på Ullevål Megastore og kjøpte meg en ny TV, som var på kampanje i forrige uke (Samsung UE65HU8205) til kr. 14 995 (normal utsalgspris mellom 25 000 og 30 000)

Jeg fikk bekreftet i butikk at jeg fikk en av de siste de hadde, med forventet levering i slutten av februar eller tidlig mars.

 

Jeg betalt for TV’n i kassen og var glad og fornøyd med at jeg sikret med denne til en god pris.

 

Fredag (13.02.15) fikk jeg plutselig kontrabeskjed om at jeg ikke kunne få varen likevel. Det var selgeren i butikken som kontaktet meg via epost og fortalte dette.

 

Jeg insisterte da på at jeg hadde inngått en avtale som var bindende for begge parter og at jeg forventet at avtalt vare ble levert som avtalt. Jeg viste til § 21 i forbrukerkjøpsloven og fastholdt kjøpet og krevde varen levert.

Igår fikk jeg følgende melding fra selger:

 

 

Men dette var en trykkfeil som vi har gardert oss mot i vårt annonse skriv. Alternativene er erstatningsvaren som vi tilbyr eller pengene tilbake, jeg ønsker virkelig ikke å skuffe noen. Derfor spør jeg om det er noe annet vi kan gjøre for deg?

 

 

Som er for meg uforståelig. Jeg fikk bekreftet i butikk at jeg fikk den siste eller en av de aller siste. I tillegg så har jo butikken akseptert kjøpet mitt og tatt betalt. Jeg har ei heller fått noen forklaring på hvorfor jeg ikke kan få varen min.

 

Slik jeg skjønner forbrukerkjøpsloven, så kan jeg kreve at inngått avtale blir oppfylt eller så kan jeg gjøre et dekningskjøp og kreve Elkjøp for mellomlegget. Elkjøp kan i denne saken ikke ensidig heve kjøpet (jmf § 45 i forbrukerkjøpsloven) da hele salgssummen ble betalt på mandag 09. februar.

 

For å gjennomføre dekningskjøp, hva er det som skal til for at det forsvarlig? Skal jeg sende saken til forbrukerrådet først og la dem prøve å få i stand en minnelig løsning?

 

Er det andre steder jeg bør henvende meg, som kanskje kan se på saken med litt mer juridisk kompetanse enn det jeg ser for meg selger innehar? Vil det være en ide å ta kontakt via Facebook gruppa til Elkjøp, ringe kundeservice sentralt, ringe butikksjef direkte?

 

På forhånd takk til alle som har tatt seg tid med å lese hele innlegget og innspill dere måtte komme med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nok bevis er det bare å ta det med forbrukerrådet.

Men godt mulig elkjøp går så langt som til domstolene for å nekte deg å få mellomlegget eller dekningskjøpet.

 

Du er sikkert ikke den første som opplever dette, men som regel pleier problemene å komme til du kommer til butikken.

Lenke til kommentar

Elkjøp-ansatt her. Riktignok ikke på Ullevål, men den TV-en er vi helt tomme for nå, og får ikke inn flere fra grossist. Mine forslag til deg er:

 

1. Velg 65UB950V i stedet (bedre TV til samme pris, med mindre du ønsker buet skjerm. Kjøpt meg samme TV-en selv).

2. Få tilbake pengene (vi har som sagt ikke mulighet til å skaffe UE65HU8205).

3. Kom fram til en avtale med selger på UE65HU8505 i stedet hvis de har den på lager. Denne ligger egentlig på 30k.

Lenke til kommentar

Jeg er helller ikke jurist, men jeg må si at din side høres korrekt ut. At man garderer seg mot trykkfeil i kundeavisen er greit, men det betyr altså at dersom man skriver feil pris i kundeavisen (varen prises til 995, men skulle være 9995), og man så drar til Elkjøp for å kjøpe TV til brødristerpris, kan Elkjøp si "Beklager, det er en trykkfeil". Det er imidlertid ikke det samme som "Ja, dette er rett vare, betal her, takk for betalingen. Nei, forresten, dette vil vi ikke". Da har Elkjøp bæsja seg på leggen, og må ta ansvar.

 

Det står vel noe i kjøpsloven om "Dersom dette ikke fører til særlig ulempe for selger". Jeg kan se at dette er upraktisk for elkjøp, men dersom de tilbyr en dårligere vare, er det jo ikke godt nok. Dersom de tilbyr en tilsvarende vare som "erstatningsvaren", kan de nok ha medhold i dette. Dessuten har de solgt denne TV-en til den prisen uken før, så noen "kjempebrøler" er det jo ikke, og dekkes kanskje ikke av dette med "Trykkfeil" i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle at de ikke har den på lager. De har inngått en avtale, og må holde sin ende av den. De kan utelukkende tilby tilsvarende eller bedre vare, og det må være objektivt bedre vare eventuelt en vare du sier deg enig i at er bedre - de kan ikke bare bytte den ut med en annen TV de har stående på samme størrelse, for eksempel.

 

Dette ville selvsagt ikke vært tilfellet hvis du ikke allerede hadde betalt, det er det som er den kritiske faktoren her.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Elkjøp-ansatt her. Riktignok ikke på Ullevål, men den TV-en er vi helt tomme for nå, og får ikke inn flere fra grossist. Mine forslag til deg er:

 

1. Velg 65UB950V i stedet (bedre TV til samme pris, med mindre du ønsker buet skjerm. Kjøpt meg samme TV-en selv).

2. Få tilbake pengene (vi har som sagt ikke mulighet til å skaffe UE65HU8205).

3. Kom fram til en avtale med selger på UE65HU8505 i stedet hvis de har den på lager. Denne ligger egentlig på 30k.

 

Takk for innspill. Det er sånn at forskjellene mellom LG og Samsung TV'ene er såpass mange og store at for min del er det helt uaktuelt.

Jeg har prøvd å kommunisere med selger, men det virker som han snarere håper på at jeg skal gi opp, enn å komme til en minnelig løsning.

 

Dette opplever jeg som svært skuffende etter å ha handlet hos Elkjøp (og Lefdal) ganske så trofast de siste 15 årene når hvitevarer, små elektronikk eller brunvarer skulle anskaffes.

Lenke til kommentar

 

*

 

Takk for innspill. Det er sånn at forskjellene mellom LG og Samsung TV'ene er såpass mange og store at for min del er det helt uaktuelt.

Jeg har prøvd å kommunisere med selger, men det virker som han snarere håper på at jeg skal gi opp, enn å komme til en minnelig løsning.

 

Dette opplever jeg som svært skuffende etter å ha handlet hos Elkjøp (og Lefdal) ganske så trofast de siste 15 årene når hvitevarer, små elektronikk eller brunvarer skulle anskaffes.

 

 

Ok, da er alternativ 1 uaktuelt. Hvis du har lyst på en buet Samsung TV nå bør du ta kontakt med selger og høre om det er mulig å få tak i 8505 i stedet (dette er en bedre TV på alle måter). Det andre alternativet er å få tilbake pengene og vente til Samsung kommer med sin 2015-serie om noen måneder. TV-en du hadde lyst på i utgangspunktet er ikke mulig å oppdrive, og selgeren prøver ikke å være vanskelig. Feil i lagerbeholdning kan skje, og det er de alternativene jeg har nevnt som er mulige å få gjennomført. Finn ut hva du vil ha i stedet for 8205 og krev det fra selger, gitt at det er et fornuftig alternativ.

Lenke til kommentar

 

 

*

 

Takk for innspill. Det er sånn at forskjellene mellom LG og Samsung TV'ene er såpass mange og store at for min del er det helt uaktuelt.

Jeg har prøvd å kommunisere med selger, men det virker som han snarere håper på at jeg skal gi opp, enn å komme til en minnelig løsning.

 

Dette opplever jeg som svært skuffende etter å ha handlet hos Elkjøp (og Lefdal) ganske så trofast de siste 15 årene når hvitevarer, små elektronikk eller brunvarer skulle anskaffes.

 

 

Ok, da er alternativ 1 uaktuelt. Hvis du har lyst på en buet Samsung TV nå bør du ta kontakt med selger og høre om det er mulig å få tak i 8505 i stedet (dette er en bedre TV på alle måter). Det andre alternativet er å få tilbake pengene og vente til Samsung kommer med sin 2015-serie om noen måneder. TV-en du hadde lyst på i utgangspunktet er ikke mulig å oppdrive, og selgeren prøver ikke å være vanskelig. Feil i lagerbeholdning kan skje, og det er de alternativene jeg har nevnt som er mulige å få gjennomført. Finn ut hva du vil ha i stedet for 8205 og krev det fra selger, gitt at det er et fornuftig alternativ.

 

 

Ja, jeg har prøvd å komme til en løsning med selger siden fredag. Men han har vært mer opptatt av å fortelle meg at jeg ikke får det han har solgt meg, snarere enn å finne løsning.

 

Denne tv'en har de i to andre Elkjop butikker.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65HU8205XXE/samsung-65-3d-smart-led-tv-ue65hu8205xxe?scid=Pricecomparison2989#tab-store-availability-trigger

 

Det maa da vaere mulig for Elkjop at den blir sendt fra en av de, og ned til Ullevaall?

Får håpe det, så fremst det ikke er modeller som har blitt returnert på angrerett da. Elkjøp sin oversikt har vært tom siden tirsdag forrige uke og til nå.

Lenke til kommentar

Denne tv'en har de i to andre Elkjop butikker.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65HU8205XXE/samsung-65-3d-smart-led-tv-ue65hu8205xxe?scid=Pricecomparison2989#tab-store-availability-trigger

 

Det maa da vaere mulig for Elkjop at den blir sendt fra en av de, og ned til Ullevaall?

Får håpe det, så fremst det ikke er modeller som har blitt returnert på angrerett da. Elkjøp sin oversikt har vært tom siden tirsdag forrige uke og til nå.

 

 

Sendte de en mail jeg, er lite aa gjore paa jobb:

 

Hei,

 

Me har ledig ein stk som me akkurat har satt i utstilling (har alt av orig embalasje etc).

 

Vh

Elkjøp i Vinje

Lenke til kommentar

Igår fikk jeg følgende melding fra selger:

 

Men dette var en trykkfeil som vi har gardert oss mot i vårt annonse skriv. Alternativene er erstatningsvaren som vi tilbyr eller pengene tilbake, jeg ønsker virkelig ikke å skuffe noen. Derfor spør jeg om det er noe annet vi kan gjøre for deg?

 

Hjelper ikke at man forbeholder om utsolgt så lenge man selger mer enn man klarer å levere. Det er forskjell på om selger gir beskjed om at man er utsolgt for varen før og etter at man har vært gjennom kassen og betalt. Du har helt rett i at dere har en bindende avtale, men så lenge det faktisk er tomt for varen er det åpenbart umulig å levere den. Dekningskjøp kan være aktuelt, men ettersom tilsynelatende kun Elkjøp/Lefdal fører denne må du fort over på en annen modell, og det kan fort være noe mer risky mtp. å få medhold i at det faktisk er et dekningskjøp. Det tryggeste er nok å la Elkjøp håndtere sin egen blunder i dette tilfellet. Som moby_duck foreslår kan du f.eks. høre om du kan få UE65HU8505 isteden.

 

Eventuelt ser det ut som Lefdal Sandvika har den samme modellen på lager til samme pris, men ikke Collect@Store. Ikke garantert at de faktisk har den inne når du kommer dit eller at de opererer med samme pris i butikk, men har du bil kan det vel være verdt turen om ikke annet?

Lenke til kommentar

 

Igår fikk jeg følgende melding fra selger:

 

Men dette var en trykkfeil som vi har gardert oss mot i vårt annonse skriv. Alternativene er erstatningsvaren som vi tilbyr eller pengene tilbake, jeg ønsker virkelig ikke å skuffe noen. Derfor spør jeg om det er noe annet vi kan gjøre for deg?

 

Hjelper ikke at man forbeholder om utsolgt så lenge man selger mer enn man klarer å levere. Det er forskjell på om selger gir beskjed om at man er utsolgt for varen før og etter at man har vært gjennom kassen og betalt. Du har helt rett i at dere har en bindende avtale, men så lenge det faktisk er tomt for varen er det åpenbart umulig å levere den. Dekningskjøp kan være aktuelt, men ettersom tilsynelatende kun Elkjøp/Lefdal fører denne må du fort over på en annen modell, og det kan fort være noe mer risky mtp. å få medhold i at det faktisk er et dekningskjøp. Det tryggeste er nok å la Elkjøp håndtere sin egen blunder i dette tilfellet. Som moby_duck foreslår kan du f.eks. høre om du kan få UE65HU8505 isteden.

 

Eventuelt ser det ut som Lefdal Sandvika har den samme modellen på lager til samme pris, men ikke Collect@Store. Ikke garantert at de faktisk har den inne når du kommer dit eller at de opererer med samme pris i butikk, men har du bil kan det vel være verdt turen om ikke annet?

 

 

Jeg tok ikke dette med i førsteposten, siden den var lang nok om den var :)

 

Men, jeg har gjentatte ganger sagt til selger at jeg kan godta en 8505 som erstatning. Jeg har til og med tilbudt et mindre mellomlegg.

Men eneste svar jeg har fått på dette, var en epost i går, som jeg tolket dithen at han ville han 7 500 i mellomlegg. Jeg utba en klargjøring, men fikk ikke svar.

Selger har forøvrig lovt å ringe meg, noe han enda ikke har gjort.

 

Jeg kjenner selvsagt ikke til grunnen, men har tenker som så at har man tid til å sende en mail om at en skal ringe, har en tid til å sende en mail om en ikke får tid likevel...

 

Har ingen bil denne uken, min samboer er på konferanse litt nordover og har tatt bilen med seg. Ellers skulle jeg gjerne tatt meg en tur,

 

Føler også for å understreke at jeg hele tiden har prøvd å komme til en løsning, men eneste jeg blir møtt med er "tomme" svar, svar som hverken avklarer, oppklarer eller inneholder forpliktelser.

 

Så jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre, føler at selger bare avfeier meg og ikke svarer eller gjør som han har lovet. En mulighet hadde vært å opprette en sak i forbrukerrådet med en gang, men tenkte jeg skulle forhøre meg med noen av de mange kloker hoder som frekventerer forumet først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...